Jag skall inom kort börja resa mina väggpartier till attefallshuset som jag bygger i lösvirke. Jag kommer bygga och skruva ihop "väggmodulerna" ovanpå bjälklaget och sedan lyfta till respektive yttersida. Kommer ha 2-3 moduler per sida.
Syll: 45x145
Stående helhöjdsreglar: 2220 höjd
Hammarband: 45x145
Total höjd 45+2220+45=2310
Jag kommer sedan lägga på ytterligare ett hammarband när alla väggmoduler är på plats för att ge bättre stöd mot skarvarna som kommer uppstå mellan modulerna.
Hur som helst, jag har ritat ett exempel på en "modul" som är 2795 bred, varav ett fönster med modulmått 10x10. Dimensioner 45x145 på allt virke.
Rött = stödreglar på varsin sida av 10x10 fönster (ej valt dom fönstermåtten ännu, men tar det som exempel)
Blått = avväxling som vilar på stödreglarna (dubbla 45x145 på högkant)
Lastvägen bör då bli tak -> hammarband -> kortregel -> dubbla 45x145 på högkant -> stödreglar -> bjälklag.
Jag har aldrig byggt ett hus och vill försäkra mig om att jag tänker rätt kring att väggen klarar belastningen, och i synnerhet partiet ovanför fönstret. C/C 60 mellan reglarna ytterst på vänster och höger sida, övriga har mindre avstånd. Tänker att stödreglarna i rött är kritiska och inte bör tummas med i alla fall.
Jag har dubbla 45x145 på högkant som avväxling. Rätt? Overkill? Dumt med "luft"/överhäng på 55mm om jag använder 45x145 på allt? (tänker på kortregeln ovanför avväxlingen). Räcker det annars att köra med en 45x145 liggandes som vilar på stödreglarna, eller blir det för klent?
Jag vill inte komplicera saker i onödan, men vill inte heller bygga för klent. Se bifogad skiss.
Mycket tacksam för feedback.
Tack på förhand!
Syll: 45x145
Stående helhöjdsreglar: 2220 höjd
Hammarband: 45x145
Total höjd 45+2220+45=2310
Jag kommer sedan lägga på ytterligare ett hammarband när alla väggmoduler är på plats för att ge bättre stöd mot skarvarna som kommer uppstå mellan modulerna.
Hur som helst, jag har ritat ett exempel på en "modul" som är 2795 bred, varav ett fönster med modulmått 10x10. Dimensioner 45x145 på allt virke.
Rött = stödreglar på varsin sida av 10x10 fönster (ej valt dom fönstermåtten ännu, men tar det som exempel)
Blått = avväxling som vilar på stödreglarna (dubbla 45x145 på högkant)
Lastvägen bör då bli tak -> hammarband -> kortregel -> dubbla 45x145 på högkant -> stödreglar -> bjälklag.
Jag har aldrig byggt ett hus och vill försäkra mig om att jag tänker rätt kring att väggen klarar belastningen, och i synnerhet partiet ovanför fönstret. C/C 60 mellan reglarna ytterst på vänster och höger sida, övriga har mindre avstånd. Tänker att stödreglarna i rött är kritiska och inte bör tummas med i alla fall.
Jag har dubbla 45x145 på högkant som avväxling. Rätt? Overkill? Dumt med "luft"/överhäng på 55mm om jag använder 45x145 på allt? (tänker på kortregeln ovanför avväxlingen). Räcker det annars att köra med en 45x145 liggandes som vilar på stödreglarna, eller blir det för klent?
Jag vill inte komplicera saker i onödan, men vill inte heller bygga för klent. Se bifogad skiss.
Mycket tacksam för feedback.
Tack på förhand!
Tack för svar!Matti_75 skrev:
Jag kommer köra pulpettak där takreglarna går från långsida till långsida. Förstår jag dig då rätt att jag för fönster på kortsidorna varken behöver köra med stödreglar eller stående regel som avväxling? Dvs en enkel liggande kortling ovanför fönstret räcker?
Sedan på långsidan om en takregel hamnar ovanför ett fönster kan jag antingen köra med stödreglar som avväxlingen vilar på, alternativt ”fälla in” (litet urtag eller att väggregeln delas upp i övre och under parti som två fristående reglar?) en liggande regel i väggregel? Stående regel (en eller flera) är oavsett scenario overkill?
Tack igen på förhand!
Beroende på lasterna och höjden på väggen så kan du behöva dubbla reglarna på var sida av fönstretT TDR84 skrev:
Tack för svar!Frerider skrev:
Dubbla helhöjdsreglar med eller utan infälld horisontell regel, eller räcker stödreglar (rödmarkerade i första bilden) med horisontell regel ovanpå?
Liggande eller stående horisontell regel?
Väggen på låga långsidan kommer vara 2335 mätt från ovan bjälklag till under takreglar.
Höga sidan kommer vara 2600.
Spännvid tak ca 4580.
Tack och sorry för newbie-frågorna
Skulle aldrig sätta korta reglar på det sättet utan hela vägen men det får du ju räkna på i o med lasterna och höjden på väggen du ska ha.T TDR84 skrev:Tack för svar!
Dubbla helhöjdsreglar med eller utan infälld horisontell regel, eller räcker stödreglar (rödmarkerade i första bilden) med horisontell regel ovanpå?
Liggande eller stående horisontell regel?
Väggen på låga långsidan kommer vara 2335 mätt från ovan bjälklag till under takreglar.
Höga sidan kommer vara 2600.
Spännvid tak ca 4580.
Tack och sorry för newbie-frågorna![]()
Ja men avväxlingen ska sitta i överkant på väggen.T TDR84 skrev:
Gavlar behöver du inte avväxla.
Beroende på hur övriga väggen är uppbyggd så klarar du dig normalt med en regel på var sida av fönstret.
Klicka här för att svara