Försöker förstå om jag kan byta till en nyare spis, dvs om min säkring klarar av anslutningseffekten.

Vad är detta för säkring? Klarar den av den spis jag önskar?

https://ibb.co/7jny8bg

• Tre säkringar märkta Merlin Gerin multi 9 C60N B 10 230/400V med handskrivna noteringar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den säkringen kommer att lösa ut vid 2400W.

• Gilla
ginko
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Den säkringen kommer att lösa ut vid 2400W.
aj, tack för svar. hur gör man då? måste jag byta ut hela skåpet?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Hej, Man byter ut de tre automatsäkringarna mot 16A i stället dvs C16 om du har tre idag

• Gilla
ginko
  • Laddar…
Det jag funderar på är varför det sitter 10A till spisen?
Det går inte att svara på hur mycket som måste bytas ut utan att se över spismatningen. Varför 10A?

• Gilla
ginko
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Man byter ut de tre automatsäkringarna mot 16A i stället dvs C16 om du har tre idag
Hur vet du att det räcker med det?

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Så här ser det ut idag. Jag gissar att jag måste ta hit en elektriker som kikar på det. Elektricitet är ren grekiska för mig.

• Elskåp med öppen dörr visar säkringar och en anteckning om elanslutningar på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10400 / 3 = 3466W 16A x 230V = 3680W 3680W x 3 = 11040w. Blir ett överskott på 640W
Att tänka på att trådarean till spisen är på 3 x 2.5mm2 förstås

• Gilla
ginko
  • Laddar…
Ja ta dit en elfirma, det kan ju vara så att du måste byta några ledningar också, byter man bara säkringar och ledningen till spisen är för tunn så kan man starta en eldsvåda.

• Gilla
ginko
  • Laddar…
Oops du behöver 2 till till spisen också ser jag nu. ingen större grej för elektriker i alla fall.

• Gilla
ginko
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag funderar på är varför det sitter 10A till spisen?
Det går inte att svara på hur mycket som måste bytas ut utan att se över spismatningen. Varför 10A?
idag är det gasspis. det kanske är därför?

E
G ginko skrev:
idag är det gasspis. det kanske är därför?
Fundera på en sak som steg 1. Har jag 1-fas eller 3-fas.
Detta ser du på elmätaren.

Har du fortfarande gas fram till spisen behöver du ju inte så hög elektrisk effekt.

• Gilla
ginko
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Oops du behöver 2 till till spisen också ser jag nu. ingen större grej för elektriker i alla fall.

Är det en lägenhet med enfas blir det ganska stort...;)

Hursom, en enfasspis borde ju gå att ställa dit men jag får ett par undringar...
Vi ser ingen huvudbrytare, finns det en?
Lägenhet eller hus?
Enfaslägenhet? Centralen, om det är den enda, antyder detta?
Enda centralen, eller finns det fler?
Varför har det kommit dit 10A till spisen?
Är lägenheten i ålder med centralen, eller har den bytts ut? (Nu hade det inte suttit 10 till en spis isf, men men...)
Vad sitter det för kablage i väggen?
Vad står det för spis/matlagningsaggregat idag?
Gasspis?? Isf kan det vara kört...

Ett par funderingar bara.

• Gilla
ginko
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fundera på en sak som steg 1. Har jag 1-fas eller 3-fas.
Detta ser du på elmätaren.

Har du fortfarande gas fram till spisen behöver du ju inte så hög elektrisk effekt.
hmm .. ingen aning om fas, gissar fas 1. men jag vill byta bort gasspisen mot induktion.

• Wow
vcx
  • Laddar…
Vad har du för spis idag? Små bänkspisar med två slöa plattor där endast den ena kan användas samtidigt med ugnen räcker om de är avsäkrade med 10A. Om du har något annat än detta så tror jag att gruppförteckningen inte stämmer och du redan har mer än en säkring till spisen.

Om det skulle vara tre av säkringarna på bilden som går till spisen så räcker det till 6900W. Det är tillräckligt för de flesta även om spisens märkeffekt är högre än så.

Edit:
Nu kom det mer info medan jag skrev. Gasspis förklarar saken. Och som sagt. Säkringen på bilden är för liten för en spis.

• Gilla
ginko
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är det en lägenhet med enfas blir det ganska stort...;)

Hursom, en enfasspis borde ju gå att ställa dit men jag får ett par undringar...
Vi ser ingen huvudbrytare, finns det en?
Lägenhet eller hus?
Enfaslägenhet? Centralen, om det är den enda, antyder detta?
Enda centralen, eller finns det fler?
Varför har det kommit dit 10A till spisen?
Är lägenheten i ålder med centralen, eller har den bytts ut? (Nu hade det inte suttit 10 till en spis isf, men men...)
Vad sitter det för kablage i väggen?
Vad står det för spis/matlagningsaggregat idag?
Gasspis?? Isf kan det vara kört...

Ett par funderingar bara.
oj, nu blir jag orolig. många frågor jag inte kan svara på tyvärr.

det är lgh med gammal gasspis jag vill byta bort. vet att några har gjort det i föreningen men de kanske har äldre spisar som inte kräver så mycket?

centralen(?) den på bilden satte vi dit för ett par år sedan när vi flyttade in då den förra var gammal .. tror jag. en elektriker som var här o fixade lite sa det iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.