Hej,

Vi ska ersätta vår kamin med något mer modernt och samtidigt installera tilluft till kaminen. Den gamla kaminen vägde enligt uppgift 245 kg.
Den tänkta nya kaminen är en så kallad insatskamin (RAIS Visio 3) som byggs in. Enbart kaminen ska enligt butiken väga ca 248 kg och sedan tillkommer 10-12 Silicatskivor som väger ca 10 kg styck samt ca 3m skorsten (som väger ca 15 kg/m). Detta landar då på ca 410 kg.

Kaminen (och befintlig kamin) står på övervåningen i ett sutteränghus byggd på 70-talet och bjälklaget är lättbetongelement som enligt ritningen är 200mm tjocka märkta med BE 230 vilket jag har förstått bör betyda att de kan belastas med 230 kg/m2. Detta är så klart avsevärt mindre än de ca 400kg som den nya kaminen skulle väga (och också mer än den gamla).

Kaminens placering blir så att ca hälften av kaminen står ovanför en bärande 17 cm tjock lättbetongvägg på sutterängplanet, dvs kaminens bakre del skulle stå rakt ovanför väggen medan den främre delen skulle stå på lättbetongbjälklaget (som vilar på väggen).

Syftet med tråden är att försöka skaffa sig en bild om huruvida detta är helt otänkbart, kanske går med lite mer lastfördelning eller att det bara är att köra på. Verkar det tveksamt men kanske kommer gå så är tanken då att försöka hitta en konstruktör som kan titta på det i detalj. Men jag har haft stor hjälp av forumet innan och mycket kompetens finns samlad här så jag tänker att innan jag drar igång aparaten (och kostnaden) med en eventuell konstruktör så kollar jag läget här först och det kan säkert också hjälpa andra som går i liknande tankar. :)

För att underlätta bedömningen så har jag försökt sammanställa material från husritning, insatsens mått och måtten för den färdiga "lådan" man bygger runt insatsen.
Lägger även upp materialet som pdf om komprimeringen på bilderna blir för hård.

Installationsmanual RAIS Visio 3 (där jag hämtat måtten ifrån): https://media.rais.com/dev_files/Fi...520_SE_Visio 1, 2 , 3_Installation manual.pdf

• Byggnadsritning för sutteränghus från 70-talet med specifikationer för väggar och bjälklag i lättbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av 70-talshus med detaljer om mellanbjälklag av lättbetong, SIPOREX, med mått och bärförmåga, relevant för installation av ny kamin.
    Skapa konto
  • Måttskisser för RAIS Visio 3 insatskamin, inkluderar dimensioner och installationstips för korrekt placering och ventilation av kaminen.
    Skapa konto
  • Planritning av två våningar i ett sutteränghus med markerad bärande vägg; bild på golv med måttband.
    Skapa konto
HAlva vikten kan du ju redan räkna bort. Den andra halvanstår precis utanför. Kan inte vara några som helst problem.

• Gilla
Kennster och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle utan vidare belasta en 17 cm tjock lättbetongvägg med 400-500kg eldstad rakt uppifrån

• Gilla
Kennster och 1 till
  • Laddar…
Funderat lite och det borde väl också vara så att bjälklagets bärighet ökar ju närmare den bärande väggen man kommer? Dvs bärigheten är minst 230 kg/m2 och detta är på mitten mellan två bärande upplag?

K Kennster skrev:
Funderat lite och det borde väl också vara så att bjälklagets bärighet ökar ju närmare den bärande väggen man kommer? Dvs bärigheten är minst 230 kg/m2 och detta är på mitten mellan två bärande upplag?
Självklart.
Förutsatt att bjälklagsmodulen är likadan överallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.