935 läst ·
6 svar
935 läst
6 svar
klämringskopplingar kompatibilitet
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag har uppfattat att olika fabrikat av klämringskopplingar ev. inte är kompatibla. När det gäller Vatette så ser det ju uppenbart ut. Deras koniska klämring är bredare än andra. Så sätter man klämring från annat fabrikat så går en Vettet klämringsmutter i botten innan den klämmer. Och tvärtom, en vattete ring i annan koppling gör att muttern där nästan inte tar gängor innan klämringen blir klämd.
Men hur är det med andra fabrikat. Om det inte är en vattete, kan man ta en lös klämring som finns att köpa, eller kan det skilja ex. på vinkeln på konan på klämringen? Andra ev. saker att hålla koll på?
Jag behöver förlänga ett rör i fritidshuset som går till en vattenutkastare. Ca 80mm förlängning. Tänker att sätta en ballofix, kan vara bra att kunna stänga av, och samtidigt fungerar den som koppling. men det kommer att behövas en stump rör iallafall.
Men hur är det med andra fabrikat. Om det inte är en vattete, kan man ta en lös klämring som finns att köpa, eller kan det skilja ex. på vinkeln på konan på klämringen? Andra ev. saker att hålla koll på?
Jag behöver förlänga ett rör i fritidshuset som går till en vattenutkastare. Ca 80mm förlängning. Tänker att sätta en ballofix, kan vara bra att kunna stänga av, och samtidigt fungerar den som koppling. men det kommer att behövas en stump rör iallafall.
Jag blandar friskt, men du lär inte hitta någon tillverkare som tar ansvar för det. Av uppenbara skäl.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Det är väl självklart att ingen tillverkare tar ansvar för kombinationer med andras fabrikat. Men det var inte heller det @hempularen undrade över. Frågan gällde praktiska erfarenheter av kompatibilitet mellan olika klämringskopplingar inte vad tillverkarna officiellt godkänner.
VSH-serien har kopplingar som är designade för att vara mer universella. Tex är VSH Multi Super framtagen för att fungera med flera rörtyper. LK-System har tidigare haft universalkit med klämringskopplingar.
Jag har använt båda men det gäller det som vanligt att dubbelkolla mått och passform. Better safe than sorry så att säga...
VSH-serien har kopplingar som är designade för att vara mer universella. Tex är VSH Multi Super framtagen för att fungera med flera rörtyper. LK-System har tidigare haft universalkit med klämringskopplingar.
Jag har använt båda men det gäller det som vanligt att dubbelkolla mått och passform. Better safe than sorry så att säga...
Redigerat:
VA:s ser helt klart lite annars ut odragen men frågan är hur stor skillnaden är när den är dragen, jag tror inte så mycket.
Jag kan inte säga exakt vad jag provat och hur men någon sorts blandning av VA, fpl, conex och biltema.
Jag kan inte säga exakt vad jag provat och hur men någon sorts blandning av VA, fpl, conex och biltema.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Tackar. för svaren.
Klicka här för att svara