Hej,
ska koppla ur en blandare i köket och undrar följande om hur jag ska proppa igen och få röret tätt. Se bilder nedan där jag ringat i följande:
* Blå ring: ballofixer där jag "stänga av" vattnet (svårare att stänga av vattnet helt då det är ett lägenhetshus och det påverkar många personer)
* Röd ring: där jag vill koppla ur blandaren som sitter där nu och proppa igen röret.
Har följande frågor gällande området inringat i rött:
1. Är detta en klämringskoppling?
2. Kommer jag sannolikt att kunna använda någon av de proppar jag har köpt (bild 3)?
3. Om inte, vad borde jag har för något för att proppa detta och få det tätt?
4. Är det snarare troligt att man behöver något som ett täcklock med gängor på insidan?
Stort tack för svar!
ska koppla ur en blandare i köket och undrar följande om hur jag ska proppa igen och få röret tätt. Se bilder nedan där jag ringat i följande:
* Blå ring: ballofixer där jag "stänga av" vattnet (svårare att stänga av vattnet helt då det är ett lägenhetshus och det påverkar många personer)
* Röd ring: där jag vill koppla ur blandaren som sitter där nu och proppa igen röret.
Har följande frågor gällande området inringat i rött:
1. Är detta en klämringskoppling?
2. Kommer jag sannolikt att kunna använda någon av de proppar jag har köpt (bild 3)?
3. Om inte, vad borde jag har för något för att proppa detta och få det tätt?
4. Är det snarare troligt att man behöver något som ett täcklock med gängor på insidan?
Stort tack för svar!
tack för svar!Stefan N skrev:
okej, två frågor till:
1. På bilden du skickade ser jag inga gängor, måste det inte finnas gängor på insidan av en sådan propp om man ska kunna skruva på den på kopplingsdelen?
2. Sluter en sådan sen tätt eller behöver man någon form av packning emellan?
Ska ta bort blandaren och inte ha någon där på ett bra tag så vill proppa igen av den anledningen.
hmm, det där förstod jag inte, du menar alltså att en propp likt den du skickade bild på går att sättas fast med hjälp av den översta muttern som jag lossar från klämringskopplingen? Förstår inte hur det ska funka när det inte verkar finnas något gängor på proppen du föreslagit. Eller missar jag något?Stefan N skrev:
Ser ut så här monterad. https://www.puuilo.se/propp-till-klamringskoppling-18-mm
Det är flera fel på din installation.
Blandade tillverkare på olika klämringskopplingar, och upp mot blandaren ser det ut att man har glömt stödhylsor för muttraran har "bottnat".

Börja med att plugga efter konstens alla regler. Köp dessa artiklar:
2st - https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-plugg-12/
2st - https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-mutter-fkr-12x10r/
I med pluggarna och dra åt muttrarna "lagom" så det tätar mot dina befintliga avstängningsventiler.
Man ska aldrig blanda tillverkare på klämringskopplingar om man kan undvika det! ✅✅
Ska du dit med ny köksblandare?
Blandade tillverkare på olika klämringskopplingar, och upp mot blandaren ser det ut att man har glömt stödhylsor för muttraran har "bottnat".
2st - https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-plugg-12/
2st - https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-mutter-fkr-12x10r/
I med pluggarna och dra åt muttrarna "lagom" så det tätar mot dina befintliga avstängningsventiler.
Man ska aldrig blanda tillverkare på klämringskopplingar om man kan undvika det! ✅✅
Hej och tack för input!Krilleman skrev:
Det är flera fel på din installation.
2st - [länk]
2st - [länk]
Okej så bättre att plugga ovanför ballofixerna säger du? Eftersom jag inte kan stänga av vattnet helt tänkte jag att det var mer "säkert" att ge sig på koppling ovanför. Tänker att det finns en risk att något går sönder när man ger sig på ballofixkopplingen om det är gamla grejer, men det kanske är överdriven aktsamhet?
Okej, så hur gör man då rent praktiskt om man ska följa dina råd? Börja med att köpa hem de produkter du rekommenderar men sen när det ska monteras, hur gör man då i praktiken?
1. Skruva lossa muttern som sitter ovanför balloxifen? Vad händer då, får man då loss det blanka röret som sitter ovanför ballofixen och går upp till den övre kopplingen?
2. Hur sätter man sedan i pluggen? Läggs ballofixpluggen inuti den nya ballofixmuttern och sedan skruvar man fast båda två på samma gång?
3. Den gamla ballofixmuttern som sitter där idag återanvänder man alltså inte?
Så många frågor, kan inget om detta
Tack!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad tror forumet om möjligheterna till att bredda denna dörröppningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tvättmaskin och el samt proppar
El -
Hur farlig är denna träskadeinsekt på timmerstock/fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Passar denna spis med 3 st 10 A proppar?
El -
Hur stänger jag och proppar denna balufix?
Vatten & Avlopp