Blir inte klok på det här med golvbrunn och klinker :/ Har ett träbjälklag i badrummet, på det bli det spånskiva med spår för vattenburen golvvärmeslinga (har reglar om till c/c 300) planen först var flytspakla ca 30 mm och sen klinker men får se om jag vågar ge mig på det, annars blir det två lager gips, ett lager i duschen och spacklat fall. Men nu är frågan hur man får ihop allt, golvbrunn Jafo med rakt nedlopp 75 mm från Rinkaby, ska den fästas i bjälklaget eller spånskivan (ska den in i bjälklaget så måste det vara raka hörn, nu är den rundad)? På k-rauta sa de att man skulle fästa den spånskivan. Vad ska man ha för distanser sedan för att få rätt höjd där spaklet slutar (från översta gipsskivan till under?)? Alla säger i samma höjd, men vad blir det för distansring, borde vara 13mm som en gipsskiva + lite lim? Sedan står det "och klämring för tätning mot plastmatta" fungerar den även för klinker eller måste man ha någon annan? Snurrigt värre :)

Personalen på byggvaruhus vet ingenting om någonting. Prata aldrig med dem. Du ska absolut inte fästa brunnen i spånskivan, den ska monteras fast i bjälklaget med hjälp av en särskild monteringsplatta. Jag föreslår att du monterar brunnen i liv med spånet, och sedan sätter i en 13 mm förhöjningsring.

Tänk på att du måste spackla hela golvet, även om du har golvgips. Jag skulle starkt förespråka en 30 mm spackling, som du lugnt kan göra i omgångar (och då behöver du höja brunnen mer förstås).

Mig veterligen har Jafo samma klämring till brunnsmanchett och till matta.

Oki, vart lite brydd kring K-rautas förslag, men då ska det alltså vara i reglarna. Var kan man få tag i en sån monteringsplatta, Rinkaby rör verkar inte sälja dem :/
Förhöjningsringen ska stoppas ner i brunnen och sedan blir det alltså kanten på förhöjningsringen som klämmringen och tätduk läggs på?
Tänkte du 30mm spackling och lägre vid golvbrunnen för fall?

jon_h skrev:
Personalen på byggvaruhus vet ingenting om någonting. Prata aldrig med dem. Du ska absolut inte fästa brunnen i spånskivan, den ska monteras fast i bjälklaget med hjälp av en särskild monteringsplatta. Jag föreslår att du monterar brunnen i liv med spånet, och sedan sätter i en 13 mm förhöjningsring.

Tänk på att du måste spackla hela golvet, även om du har golvgips. Jag skulle starkt förespråka en 30 mm spackling, som du lugnt kan göra i omgångar (och då behöver du höja brunnen mer förstås).

Mig veterligen har Jafo samma klämring till brunnsmanchett och till matta.
Måste få fråga... Är detta en vedertagen standard av monteringen och är det skillnad på montering för klinkers och matta?

Jag har för mig att jag satte en jafo i tillbygget i vintras och våtmatta På instruktionen så stod det om att fräsa ner i golvaterialet. Mattläggaren sa att jag skulle fräsa ner den i spånen och KA sa samma som mattläggaren men att jag skulle göra det lite djupare och fasa av kanten med en kniv för att det skulle bli en extra skjuss just vid brunnen.
Jag har byggt en ramkonstruktion i bjälklaget som omsluter golvbrunnen men enbart spånen är skruvad i bjälklaget.

Det är mycket känsligare med keramikbeklädnad än med matta, så det är möjligt att det fungerar att göra så med matta. Fast då fuskar man fortfarande i förhållande till branschreglerna. Men när det gäller keramikbeklädnad så är det inget snack, brunnen ska fästas i bjälklaget, inte i skivan. Detta står i Byggkeramikrådets branschregler för våtrum, i tillverkarens monteringsanvisning och i VVS-branschens branschregler "Säker vatteninstallation". Och det enda vettiga sättet att göra det på är att använda monteringsplatta.

Ahlbom skrev:
Var kan man få tag i en sån monteringsplatta, Rinkaby rör verkar inte sälja dem :/
De finns på alla större VVS-firmor jag besökt. Purus variant heter "Purusplattan" och Jafos heter "Lyftupp" eller något i den stilen.

Ahlbom skrev:
Förhöjningsringen ska stoppas ner i brunnen och sedan blir det alltså kanten på förhöjningsringen som klämmringen och tätduk läggs på?
Precis.

Ahlbom skrev:
Tänkte du 30mm spackling och lägre vid golvbrunnen för fall?
Nej, 30 mm vid brunnen och sedan tjockare. Kolla konstruktionen med din spackelleverantör och/eller tätskiktsleverantör. Finja till exempel godkänner 30 mm spackel direkt mot den primade skivan (prima innan slangarna läggs så att skivan skyddas mot fukt, och sedan får det inte gå för lång tid innan du spacklar för vidhäftningens skull) medan Maxit har en flytande konstruktion med minst 25 mm spackel som gjuts mot en geotextil och armeras med glasfiber ovanpå själva spånskivan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.