M _Mannen skrev:
skaffa detta och lite gängtejp så löser du det
O OdugligMenErfaren skrev:
Tjenare!

Jag tappar det snart. Har köpt ett Kopplingsset med stödhylsa, klamring och mutter men det känns som att klämringen är för stor?? Eller snarare att muttern inte är tillräckligt djup.. är jag en IDIOT eller vad gör jag för fel? Hur ska jag ens kunna gänga på nånting när det knappt finns några gängor att gänga?

Tack på förhand.
Hej
Har precis monterat en Grohe fixtur själva.
Använde då en lk presskopling.
Du behöver en planpackning med R15 invändigt gänga. Bör funka med en Ezze halvkoppling pex 15x2,5 R15 att nr 7694 hos Rinkabyrör

Mathis79 Mathis79 skrev:
Hej
Har precis monterat en Grohe fixtur själva.
Använde då en lk presskopling.
Du behöver en planpackning med R15 invändigt gänga. Bör funka med en Ezze halvkoppling pex 15x2,5 R15 att nr 7694 hos Rinkabyrör
Det ska varken vara halvkoppling eller planpackning där eftersom kopplingen har invändig kona

M _Mannen skrev:
Det ska varken vara halvkoppling eller planpackning där eftersom kopplingen har invändig kona
Såg inte att det var en invändig kona😑 bara att det var en Grohe fixtur ventil.
Men då bör det väl fungera med en eurcone?

På min var det ingen kona nämligen

tommib
Nej, det var det med konan som jag tyckte såg konstigt ut också. Kan det vara så att fixturen finns i flera varianter? Kanten på rördelen från fixturen ser väldigt smal ut för att ansluta till planpackning.

Detta gick ju fantastiskt bra, tack alla för hjälpen. Nu ska jag bara koppla ihop Blandaren och då behöver jag någon slags övergång mellan dessa. 15 och 20mm alltså, någon som vet på rak arm vad jag behöver?

• Hand håller en kopplingsdel med en skjutmått för att mäta storleken, del av ett projekt att koppla ihop en blandare med rätt övergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiftnyckel mäter rörkoppling för blandare, behov av 15 till 20 mm övergång.
    Skapa konto
C
Detta är så vitt jag kan se det som står i monteringsanvisningen angående anslutningen:

Monteringsanvisning för mediarör, R15 (1/2") utvändig gänga, anslutning med skyddsrör samt täthetskontroll.

Med andra ord drar jag slutsatsen att man inte kan förutsätta något annat än R15 utvändig rörgänga, dvs. det skall vara R15 gängad rördel med gängtätning (som uppenbarligen är förapplicerad). Dvs. ingen klämring, planadapter, packning eller nåt sånt(?)

C cpalm skrev:
Detta är så vitt jag kan se det som står i monteringsanvisningen angående anslutningen:

[bild]

Med andra ord drar jag slutsatsen att man inte kan förutsätta något annat än R15 utvändig rörgänga, dvs. det skall vara R15 gängad rördel med gängtätning (som uppenbarligen är förapplicerad). Dvs. ingen klämring, planadapter, packning eller nåt sånt(?)
Monteringsanvisning till vilken anslutning? Jag hittade denna, kan det vara något? 😅

• Förminskningsnippel i metall från Biltema, storlek ½” x ¾”, visas för anslutning i VVS-projekt.
    Skapa konto
C
Monteringsanvisning till vilken anslutning?
Monteringsanvisningen till Grohe fixtur. Den du postade bilderna ifrån.

C cpalm skrev:
Monteringsanvisningen till Grohe fixtur. Den du postade bilderna ifrån.
Jahaaa, nu är jag med. Fixtur-problemet är löst. Nu bad jag istället om hjälp med en koppling som jag behöver mellan blandaren till handfatet och vattenrören 😄

C
Jahaaa, nu är jag med. Fixtur-problemet är löst. Nu bad jag istället om hjälp med en koppling som jag behöver mellan blandaren till handfatet och vattenrören 😄
Härligt! Ja, jag borde ha citerat så att det var tydligt vad jag svarade på 🙂

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.