2 030 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Klämring för stor för muttern?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
M _Mannen skrev:
HejO OdugligMenErfaren skrev:Tjenare!
Jag tappar det snart. Har köpt ett Kopplingsset med stödhylsa, klamring och mutter men det känns som att klämringen är för stor?? Eller snarare att muttern inte är tillräckligt djup.. är jag en IDIOT eller vad gör jag för fel? Hur ska jag ens kunna gänga på nånting när det knappt finns några gängor att gänga?
Tack på förhand.
Har precis monterat en Grohe fixtur själva.
Använde då en lk presskopling.
Du behöver en planpackning med R15 invändigt gänga. Bör funka med en Ezze halvkoppling pex 15x2,5 R15 att nr 7694 hos Rinkabyrör
Det ska varken vara halvkoppling eller planpackning där eftersom kopplingen har invändig konaMathis79 skrev:
Nej, det var det med konan som jag tyckte såg konstigt ut också. Kan det vara så att fixturen finns i flera varianter? Kanten på rördelen från fixturen ser väldigt smal ut för att ansluta till planpackning.
Detta gick ju fantastiskt bra, tack alla för hjälpen. Nu ska jag bara koppla ihop Blandaren och då behöver jag någon slags övergång mellan dessa. 15 och 20mm alltså, någon som vet på rak arm vad jag behöver?
Detta är så vitt jag kan se det som står i monteringsanvisningen angående anslutningen:
Med andra ord drar jag slutsatsen att man inte kan förutsätta något annat än R15 utvändig rörgänga, dvs. det skall vara R15 gängad rördel med gängtätning (som uppenbarligen är förapplicerad). Dvs. ingen klämring, planadapter, packning eller nåt sånt(?)
Med andra ord drar jag slutsatsen att man inte kan förutsätta något annat än R15 utvändig rörgänga, dvs. det skall vara R15 gängad rördel med gängtätning (som uppenbarligen är förapplicerad). Dvs. ingen klämring, planadapter, packning eller nåt sånt(?)
Monteringsanvisning till vilken anslutning? Jag hittade denna, kan det vara något? 😅C cpalm skrev:Detta är så vitt jag kan se det som står i monteringsanvisningen angående anslutningen:
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden