Hmmm funderar på om jag missförstod 🤔U Utsliten och utdömd skrev:Här skulle jag bedöma kabelskydd behövs som mest.
[bild]
Sen gör det ju inget att du även sätter den på vertikala delen från grunden och upp, det skyddar även en del mot regn att tränga in i genomföringen som vissa var oroliga för.
En fråga bara, vad matar du med kabeln?
Svårt att veta när det inte finns en helhetsbild, men i många fall hade jag nog dragit den mellan locken i panelen helt vertikalt till takfot sen horisontellt längs takfoten för att sen gå ned på väl valt ställe till belysning eller uttag osv.
Då är det lätta att dosa-av under takfoten om man vill bygga ut i framtiden. Jag undviker i största mån på att dra kablar underkan panel, speciellt om det är vid en uteplats/altan osv där man skottar snö mm.
Du tänker att jag går med kabeln från rörutloppet rakt upp mellan lockbrädorna, hela vägen upp till takvinkeln , går lite åt höger och sen svänger ner igen till armaturen?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Kan bara hålla med. Rätt klammer och kabel är ju grunden till att det överhuvudtaget ska bli bra. Inomhus kör jag Drakas QLO pure och letti, brukar bli väldigt bra. Utomhus - alltid Eqlq och JR. Gjorde ett fatalt misstag en gång att snåla och använda exq eller motsvarande (minns inte exakt namnet på kabeln) det blev skit och ser ut som banan på flera ställen.J JohanLun skrev:Jag är rätt säker på att några inte så estetiska installationer jag sett varit dragna av elektriker. Säkert kan de vara fullt funktionsdugliga, säkra och enligt regler och med rätt klammeravstånd osv.
Men speciellt inomhus i äldre miljöer så ska man ju inte använda samma klammer och kabel som när man installerar en maskin på en industri eller belysning i ett garage. Jag är till 100% övertygad om att många elektriker inte har den estetiska känslan för att göra det snyggt. Så är det i många brancher. Men om man jobbar tex med fordonsutveckling så har man ju ingenjörer som jobbar just med att det ska bli ett tilltalande resultat och som ÄR esteter och har känsla för färg, form osv.
Jag tycker iden är rätt bra att lägga in bilder på lyckade och misslyckade dragningar som Bo började med.
Själv har jag lagt mycket möda på att välja rätt kabel, klammer och genomtänkt installation på de ställer jag har utanpåliggande inomhus. Nu var frågan utomhus, men känslan för snygg dragning tror jag är samma.
Inomhus är ju grunden att inte välja plastklammer och mjuk kabel. Då finns ju noll förutsättning för att det ska bli snyggt.
Jag stör mig varje gång jag ser det 🤬
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
I ditt fall så skulle kabeln sitta betydligt mycket mer säkert från åverka av snöskyffel eller liknande. Sen är det mycket lättare om du i framtiden ska dra gruppen vidare till mer belysning eller uttag på fasaden. Att dosa-av och grena vidare syns knappt uppe vid takvinkeln men en dosa i underkant fasad ser ofta lite taffligare ut och mer iögonfallande. Sen sitter kopplingspunkter/dosor i takvinkel mer vädersäkert, barnsäkert och mer skyddat från UV.
Visst det blir lite mer kabel (från armatur till takvinkel x2) så sitter armaturen 50cm ner från takvinkeln pratar vi ca 1m extra kabel, men som sagt sparar du in de den dagen du skall sätta upp en till eller bygga vidare på gruppen.
I ditt fall förstör fönsterfoderna lite en sån dragning. Oavsett hur du gör måste du antingen korsa en lock-bräda eller lossa och dra kabeln bakom fodret, om du ska gå rakt vertikalt.
Som du har idag kräver kabelskydd hela sträckan vid verandan tills kabeln böjer upp på fasaden igen. Orange ring. Egentligen gärna även 50cm upp ovanför verandagolvet, men den skyddas mellan locken så det är väll mer fritt.
Visst det blir lite mer kabel (från armatur till takvinkel x2) så sitter armaturen 50cm ner från takvinkeln pratar vi ca 1m extra kabel, men som sagt sparar du in de den dagen du skall sätta upp en till eller bygga vidare på gruppen.
I ditt fall förstör fönsterfoderna lite en sån dragning. Oavsett hur du gör måste du antingen korsa en lock-bräda eller lossa och dra kabeln bakom fodret, om du ska gå rakt vertikalt.
Som du har idag kräver kabelskydd hela sträckan vid verandan tills kabeln böjer upp på fasaden igen. Orange ring. Egentligen gärna även 50cm upp ovanför verandagolvet, men den skyddas mellan locken så det är väll mer fritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inget konkret förslag men det finns olika former av kabelskydd i metall som kanske kunde kombineras på ett bra sätt för att både skydda och dölja kabeln. Målas de vita blir det nog nästan omärkbart. Några exempel från Bauhaus på vad jag syftar på:
https://www.bauhaus.se/elinstallation/kabel/kabelskydd
https://www.bauhaus.se/elinstallation/kabel/kabelskydd
Kanon👍 har använt dem förut så tänkte införskaffa några igen. Just den flexvarianten tror jag kan passa efter att kabeln svängt höger och sedan går horisontelltAlfredo skrev:
2 bra förslag där. Antingen då gå rakt upp med kabeln till takvinkeln, svänga höger en kort sträcka och sedan svänga ner till armaturen.U Utsliten och utdömd skrev:I ditt fall så skulle kabeln sitta betydligt mycket mer säkert från åverka av snöskyffel eller liknande. Sen är det mycket lättare om du i framtiden ska dra gruppen vidare till mer belysning eller uttag på fasaden. Att dosa-av och grena vidare syns knappt uppe vid takvinkeln men en dosa i underkant fasad ser ofta lite taffligare ut och mer iögonfallande. Sen sitter kopplingspunkter/dosor i takvinkel mer vädersäkert, barnsäkert och mer skyddat från UV.
[bild]
Alternativt då kabelskyddsplåt från rörutlopp och hela vägen fram till kabeln svänger upp mellan lockbrädorna.
Strålande , stort tack för all hjälp och råd🙏🙏 ska fundera lite och se vilken lösning det landar i👍
Klicka här för att svara