Skall dra el i/utanför köksskåpen för lysrör, hörnboxar och fläkt. Vet inte om jag skall dra på undersidan eller inne i. För fläkten blir det per automatik inne i förstås. Vilket är bäst annars?

Är det spikklammer som gäller som fasstättningsmetod, spika i folie kan väl vara sådär.

Tänkte inte jobba med helt dold dragning och spottar eller annat modernt bjäfs. :)

Hederliga spikklammer (glöm inte klippa spiken om den är för lång för trät :) )

Annars finns ju list oxå, som du får lägga FK direkt i. listen finns ju självhäftande eller så limmar du !

Kan tillägga att man fördelaktigen drar i några korta skruv om man använder självhäftande list.. fast personligen hade jag nog klammat med TKK i ditt läge.

Se till att välja TKK med kort spik, annars måste du klippa och det tycker jag är så tråkigt att göra.. :p

Elinfo skrev:
Hederliga spikklammer (glöm inte klippa spiken om den är för lång för trät :) )

Annars finns ju list oxå, som du får lägga FK direkt i. listen finns ju självhäftande eller så limmar du !
Fast då måste det vara list som är godkänd för förläggning av FK, dvs den ska inte gå att öppna utan verktyg.

pefo skrev:
Fast då måste det vara list som är godkänd för förläggning av FK, dvs den ska inte gå att öppna utan verktyg.
Nja tex OBO Betterman har list som går öppna utan verktyg och den är godkänd.

Men visst är det ju att föredra list som kräver verktyg.

Det har jag svårt att tro eftersom den i så fall inte skulle uppfylla kravet på skydd mot elchock. Men man upphör aldrig att förvånas. Vilken typ är det?

Verkar enklast utan att kunna förutsättningarna att klamra kabeln under skåpen men detta kan bäst avgöras på plats.
Värt att tänka på också angående att förlägga FK i list att listen inte får gå att öppna utan verktyg så en sträng med silikon eller lim i springorna för att det ska vara godkänt. Om sen självhäftande list är godkänt tvivlar jag kraftigt på men det kan ju bero på vilka ytor du ska klistra den på, det som händer här är att limmet tappar sin förmåga efter hand men är du övertygad om att det håller går det säkert fint med dagens regler..

Klamrad kabel blir snyggast?

- Ja.

Jag förstår inte tjusningen med TKK, tycker faktiskt de är fulare. 15 mm spik i 18 mm spånskiva? Hmm...:)

Kör rostfria klammer annars med korta montageskruvar.. Vi vet ju inte hur mycket det kommer synas.

Rosfria klammer? Coolt, det måste jag fixa!

Nästa fråga, finns det kabel i annan färg än vit? Rosfritt, kanske? :)

Redigerat:
Falurött, EKKJ är ju svart men......

Protte

Slugge skrev:
Värt att tänka på också angående att förlägga FK i list att listen inte får gå att öppna utan verktyg så en sträng med silikon eller lim i springorna för att det ska vara godkänt.
Är det verkligen så att vilken list som helst är godkänd om man gör på det sättet?

Slugge skrev:
Om sen självhäftande list är godkänt tvivlar jag kraftigt på
Jag skulle gissa på att det inte är det. Tittade på flera olika tillverkares sortiment när jag skulle ha lister för enkelisolerad kabel. Ingen av dem var godkända för detta i de varianter som var självhäftande.

Mikael_L
-MH- skrev:

Tråkigt nog finns det inte riktig gammal khulo att få tag på längre (förbjuden numera också), den var metallfärgad, inte riktigt som rostfritt men, men ...

-MH- skrev:

Rostfria heter JR-klammer. Det finns vitlackade skruvklammer i metall också. Kan vara svårt att hitta små korta träskruv som inte går igenom skåpstommarna, titta då i plåtskruvhyllan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.