2 361 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Klamra i köksskåp?
Sida 1 av 2
Skall dra el i/utanför köksskåpen för lysrör, hörnboxar och fläkt. Vet inte om jag skall dra på undersidan eller inne i. För fläkten blir det per automatik inne i förstås. Vilket är bäst annars?
Är det spikklammer som gäller som fasstättningsmetod, spika i folie kan väl vara sådär.
Tänkte inte jobba med helt dold dragning och spottar eller annat modernt bjäfs.
Är det spikklammer som gäller som fasstättningsmetod, spika i folie kan väl vara sådär.
Tänkte inte jobba med helt dold dragning och spottar eller annat modernt bjäfs.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan tillägga att man fördelaktigen drar i några korta skruv om man använder självhäftande list.. fast personligen hade jag nog klammat med TKK i ditt läge.
Se till att välja TKK med kort spik, annars måste du klippa och det tycker jag är så tråkigt att göra..
Se till att välja TKK med kort spik, annars måste du klippa och det tycker jag är så tråkigt att göra..
Fast då måste det vara list som är godkänd för förläggning av FK, dvs den ska inte gå att öppna utan verktyg.Elinfo skrev:
Verkar enklast utan att kunna förutsättningarna att klamra kabeln under skåpen men detta kan bäst avgöras på plats.
Värt att tänka på också angående att förlägga FK i list att listen inte får gå att öppna utan verktyg så en sträng med silikon eller lim i springorna för att det ska vara godkänt. Om sen självhäftande list är godkänt tvivlar jag kraftigt på men det kan ju bero på vilka ytor du ska klistra den på, det som händer här är att limmet tappar sin förmåga efter hand men är du övertygad om att det håller går det säkert fint med dagens regler..
Värt att tänka på också angående att förlägga FK i list att listen inte får gå att öppna utan verktyg så en sträng med silikon eller lim i springorna för att det ska vara godkänt. Om sen självhäftande list är godkänt tvivlar jag kraftigt på men det kan ju bero på vilka ytor du ska klistra den på, det som händer här är att limmet tappar sin förmåga efter hand men är du övertygad om att det håller går det säkert fint med dagens regler..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Klamrad kabel blir snyggast?
- Ja.
- Ja.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Falurött, EKKJ är ju svart men......
Protte
Protte
Är det verkligen så att vilken list som helst är godkänd om man gör på det sättet?Slugge skrev:
Jag skulle gissa på att det inte är det. Tittade på flera olika tillverkares sortiment när jag skulle ha lister för enkelisolerad kabel. Ingen av dem var godkända för detta i de varianter som var självhäftande.Slugge skrev:
Rostfria heter JR-klammer. Det finns vitlackade skruvklammer i metall också. Kan vara svårt att hitta små korta träskruv som inte går igenom skåpstommarna, titta då i plåtskruvhyllan.-MH- skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer