Igår svor jag som bara den där hemma. Förr jag använt motorsåg, bandsåg och planhyvel för att få till mitt virke. Igår vad det dags att såga timmer för hand. Fram med den torkade "en/sälj/bok" och den nya sågen. Började spänna fast den runda biten i bänken "en bra sjöbergs". Och detta vad första gången som jag började fundera på hur spänner man fast en runt gren ca 20 cm i diameter i en bänk utan den lossnar hela tiden.

Jag provade med en utav de enklare tvingar jag ha. Spänna i toppen och botten. Men det lossnade snart med. Till slut kände jag detta kräver lite mera bakgrundsforskning.

Trähantverk, manuell skruvpress, hand, träbitar, traditionell verktygsteknik, "180° turn"-text, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsågbock med handsåg, nytt trä, arbetsredskap, hantverk, robust konstruktion, på grått betonggolv, plywoodvägg bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad skall man välja. Vad klämmer rund objekt bästa. Letade efter "rund" tvingar. in rörmockeri.... Råd?

U
Såga till ett V-block. Räcker med ett, vill blocket röra sig i skruvstycket så lägg en bit sandpapper mellan v-block och skruvstycke.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
K
J jn4u skrev:
Igår svor jag som bara den där hemma. Förr jag använt motorsåg, bandsåg och planhyvel för att få till mitt virke. Igår vad det dags att såga timmer för hand. Fram med den torkade "en/sälj/bok" och den nya sågen. Började spänna fast den runda biten i bänken "en bra sjöbergs". Och detta vad första gången som jag började fundera på hur spänner man fast en runt gren ca 20 cm i diameter i en bänk utan den lossnar hela tiden.

Jag provade med en utav de enklare tvingar jag ha. Spänna i toppen och botten. Men det lossnade snart med. Till slut kände jag detta kräver lite mera bakgrundsforskning.

[bild] [bild]

Vad skall man välja. Vad klämmer rund objekt bästa. Letade efter "rund" tvingar. in rörmockeri.... Råd?
Den första bilden du har där visar ju ett v-block. Det funkar bra, jag använder det när rundstavar mm ska bearbetas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.