F fiskarn87 skrev:
Är verkligen morgonkaffe så stort problem? Jag och sambon kokar säkert upp en liter vatten tillsammans vilket jag får till ca 0,12 kWh. Visst det är någonting och om exakt alla gör det samtidigt säg 5 miljoner vattenkokare gånger 2000 W blir 10 000 MW vilket är halva Sveriges förbrukning nu typ men är det utspritt under en timme blir väl snitteffekten bara 600 MW. Räknar jag rätt?
Problemet är att alla först duschar, sedan sätter på vattenkokaren, kaffebryggaren, mikron, brödrosten och motorvärmaren samtidigt. Vattenkokare är dock mycket bättre än kaffebryggare i sammanhanget. Dvs det ÄR väldigt många apparater med hög effekt som går precis samtidigt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Jag dushar alltid på kvällen. Dessutom kör jag varmvattenberedaren på natten iaf så det hade gått bra att duscha på morgonen också utan att belasta elnätet.. Så här ser jag flera lösningar
Ja, sätter man timer på VVB så att den inte värmer upp igen efter morgonduschen förrän senare så är det ju inget problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är att alla först duschar, sedan sätter på vattenkokaren, kaffebryggaren, mikron, brödrosten och motorvärmaren samtidigt. Vattenkokare är dock mycket bättre än kaffebryggare i sammanhanget. Dvs det ÄR väldigt många apparater med hög effekt som går precis samtidigt.
Visst vi har en stor effekttopp på morgonen men skulle bokstavligt all göra allt det där skulle det vara flera gånger värre vad jag kan bedöma. Jag tror nog duschen och motorvärmarne är de största problemen, sen undrar jag om det verkligen är så många som kör motorvärmare, det kanske det är.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Nja, media har inte varit så ärliga om vad som hänt i Frankrike.
Helt riktigt att media varit extremt tysta om kärnkraftens misslyckande i Frankrike och dess orsak till de höga elpriserna under året.

Istället har det svamlats om Putin och Ukraina som inte har speciellt mycket prispåverkan.
Också en del som skall svamla om Tyskland, men undlåter att berätta att Tyskland är en stor nettoexportör av el och att det är Tyskland som tar störst ansvar för att leverera el till Frankrike.


M Mattias Svederberg skrev:
Orsaken att de är så många reaktorer nere i Frankrike just nu är att man sköt upp alla medelstora och stora driftunderhåll från 2020 och 2021 på grund av covid pandemin till 2022. Logiken var då att man förvänta sig en långvarig lågkonjunktur och behovet av el skulle förbli lågt. Detta visa sig inte vara fallet och när man sedan kom in i 2022 så satt man där med alla lång revisioner och hög efterfrågan på el. Detta har inget att göra med att reaktorerna skulle vara dåliga eller trasiga, utan de har att göra med dålig planering.
Jag kan hålla med om att det du skriver bidrar. Men det är staten, dvs offentlig sektor som sköter detta i Frankrike. Men kan inte räkna med att det är bättre då.

Sedan har du fel angående trasiga. Man har problem med korrisionsskador och de är besvärliga att reparera.
Det är inte så att ordinär översyn leder till att 25 kärnkraftverk behöver vara avstängda samtidigt.

Går man tillbaka och tittar i EDF's planer så lär dom knappast ha planerat ha 25 avstängda kraftverk samtidig under ett år.


M Mattias Svederberg skrev:
I Sverige har driftunderhållet på reaktorerna släpat något med på grund av hot av politisk nerläggning. Detta tycks ha drabbat Ringhals hårdast.
Inte alls. Det görs underhåll under sommarhalvåret.

Det var just efter en översyn som R4 skar ihop när det skulle starta.
Det var handhavande-fel och inte någon brist på underhåll.

Att O3 står still lär bara handla om slitage. Maskiner slits. Så är det.

Desto äldre kärnkraftverken är desto mer står dom still för reparationer.


M Mattias Svederberg skrev:
"Vi är beroende av elektronikkomponenter från utlandet för kärnkraft."

De är ingen strategisk produkt, så de är totalt irrelevant.
Nej det är inte ovidkommande. Det är ett beroende av omvärlden. Den som vill komma ifrån det beroendet får ha med elektroniken också. Många elektronikkomponenter är synnerligen strategiska, och går inte köpa om man är i onåd.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är att alla först duschar, sedan sätter på vattenkokaren, kaffebryggaren, mikron, brödrosten och motorvärmaren samtidigt. Vattenkokare är dock mycket bättre än kaffebryggare i sammanhanget. Dvs det ÄR väldigt många apparater med hög effekt som går precis samtidigt.
Nja, jag har mätt upp min espressomaskin. När jag slår på den drar den 4W. Det är genomströmmningsberedare på den så den drar bara när man verkligen producerar kaffe. Och det är under ca 15 sekunder.

elpriset för att göra en kopp kaffe är helt försumbart.

Vattenkokaren borde dra mer då den inte bara värmer 4-5 cl vätska.

Vad du adresserar är effekt och inte elförbrukning. Och det är högre effektförbrukning på morgonen när folk stiger upp. Och på kvällen när de skall laga mat.
Då är också elen dyrare. Så det är bara att välja hur man vill göra. Undvika peak effekt-timmarna och få lägre elräkning. Eller betala och bränna effekt då.

Det som är angeläget är att folk blir medvetna om detta. Så dom kan göra medvetna val.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glömde du att vi ha enormt med vattenkraft? Svårt att glömma säger jag…
Nej, hur sluter du dig till att jag kan ha glömt det?
 
Jag tror att det stora problemet för privatpersoner är direktel och eller stora och dåligt isolerade hus. Värmepumpar är ju bra men drar också el.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nej, hur sluter du dig till att jag kan ha glömt det?
Du skrev:

"Vad du verkar säga är att vi skall göra som Frankrike. Och när våra kärnkraftverk skär ihop så vill du hellre få strömmen avstängd än att importera el i det läget. Det är en konsekvens av det du säger."

Hur ska det tolkas om inte att vi i Sverige inte kan ha mer kärnkraft eftersom vi inte har något annat? Du får gärna förklara så jag förstår för ditt inlägg rimmar illa med verkligheten i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nja, jag har mätt upp min espressomaskin. När jag slår på den drar den 4W. Det är genomströmmningsberedare på den så den drar bara när man verkligen producerar kaffe. Och det är under ca 15 sekunder.

elpriset för att göra en kopp kaffe är helt försumbart.

Vattenkokaren borde dra mer då den inte bara värmer 4-5 cl vätska.

Vad du adresserar är effekt och inte elförbrukning. Och det är högre effektförbrukning på morgonen när folk stiger upp. Och på kvällen när de skall laga mat.
Då är också elen dyrare. Så det är bara att välja hur man vill göra. Undvika peak effekt-timmarna och få lägre elräkning. Eller betala och bränna effekt då.

Det som är angeläget är att folk blir medvetna om detta. Så dom kan göra medvetna val.
De flesta har nåt i den här stilen, 600W som står på i 20-60 minuter.
84-0043_xl_1.jpg
De flesta värmer 0,5-1 liter i sin vattenkokare.
De flesta har vanlig VVB, och givetvis gäller duschningen bara oss som har elektrisk sådan, eller på annat sätt får varmvatten via elförbrukning.

Fint att du informerar mig och att det är effekten det handlar om, precis som jag skrev.

Trist att du tror att det bara handlar om dig och en kopp espresso.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Du ska nog läsa på lite här:

[länk]

"I vinter finns det en viss risk för att det inte finns tillräckligt med el alla timmar i alla delar av Sverige - så kallad effektbrist. Då kan det bli aktuellt att koppla bort elen för ett begränsat antal under ett par timmar för att förhindra ett större avbrott. För dig som elanvändare är det ungefär som ett vanligt strömavbrott."

Du kan vara beredd att betala 100 kr/kWh och kommer ändå att bli bortkopplad om det kommer till det.
Jo, men då är det som jag säger att någon olycka sker. Att ett eller flera kärnkraftverk skär ihop.
R4 är trasigt men det klarar vi.
Producenterna i Sverige har ganska stor överproduktion av el. Vi kan se nu att trots att både R4 och O3 varit borta som klarar vi oss hyggligt. Det har varit lite import vissa timmar men det beror på att vattenkraften inte går för fullt.

Folk verkar också glömma bort att vi har hyggliga elförbindelser med utlandet. Vi kan alltså importera om flera kärnkraftverk blir trasiga. Det är bara en fråga om att betala så får vi el.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skrev:

"Vad du verkar säga är att vi skall göra som Frankrike. Och när våra kärnkraftverk skär ihop så vill du hellre få strömmen avstängd än att importera el i det läget. Det är en konsekvens av det du säger."

Hur ska det tolkas om inte att vi i Sverige inte kan ha mer kärnkraft eftersom vi inte har något annat? Du får gärna förklara så jag förstår för ditt inlägg rimmar illa med verkligheten i Sverige.
Jag svarar med konsekvenser till en som föreslår förändringar.

Det är extremt uppenbart ur det du citerar om att det inte gäller dagens verklighet i Sverige.

Hur tänker du när du läser den sista meningen du citerade av min text?
 
F fiskarn87 skrev:
Jag tror att det stora problemet för privatpersoner är direktel och eller stora och dåligt isolerade hus. Värmepumpar är ju bra men drar också el.
Nope, det stora problemet är högt elpris.

Vore ju rimligt med en folkomröstning för att se hur stödet är för at tvinga in alla i flerbostadshus i städer med cykelavstånd till sitt jobb. En arbetsplats som givetvis inte heller får använda el då. (blir en spännande varselvåg efter nyår p.g.a. elpriset, direkt eller indirekt, är vad jag gissar på)
 
D daVinci skrev:
Jag svarar med konsekvenser till en som föreslår förändringar.

Det är extremt uppenbart ur det du citerar om att det inte gäller dagens verklighet i Sverige.

Hur tänker du när du läser den sista meningen du citerade av min text?
Jag vill helst inte gissa vad du menar för det går att tolka på olika sätt. Men vi behöver som sagt mer stabil el i Sverige, vi behöver fylla exportkablarna för att få ner elpriset. Hur ska vi göra det utan ny kärnkraft tillsammans med ny vindkraft?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Nope, det stora problemet är högt elpris.

Vore ju rimligt med en folkomröstning för att se hur stödet är för at tvinga in alla i flerbostadshus i städer med cykelavstånd till sitt jobb. En arbetsplats som givetvis inte heller får använda el då. (blir en spännande varselvåg efter nyår p.g.a. elpriset, direkt eller indirekt, är vad jag gissar på)
Att värma hus med direktel har alltid varit en dålig ide om man ser det till att minska primärenergianvändning osv. Men att elpriset ska gå upp med typ en faktor 10 är på några år är ju helt galet det med.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Att värma hus med direktel har alltid varit en dålig ide om man ser det till att minska primärenergianvändning osv. Men att elpriset ska gå upp med typ en faktor 10 är på några år är ju helt galet det med.
Absolut.
Men nu är det ju inte direktel det pratas om ens. Folk med värmepumpar och relativt moderna hus blöder pengar och jagar ved.
Sen tror jag fokus ligger helt fel. Den överväldigande majoriteten i villa borde ha marginaler nog att hantera dagens elpriser, iaf tillfälligt.
Men då faller konsumtionen. Och då blir folk arbetslösa.
Och sen börjar elintensiva företag lägga ner eller flytta. Och då blir folk arbetslösa.
Och _då_ är det svårt att betala 5kr/kWh.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.