Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och trots dessa problem med enskilda reaktorer så går nu kärnkraften på 89% i Norden. Vindkraftens produktion är i en helt annan liga och slår rejält mellan nästan ingen produktion till maximal produktion från dag till dag beroende på om det blåser. Kärnkraft har tillsammans med vattenkraften fungerat mycket väl för Sverige. Men att låta reaktorerna åldras utan nybyggen och via politiska ränker lägga ned sex av tolv reaktorer för att få stöd av sitt regeringsunderlag har satt oss rejält på pottan. Vägen ur detta kommer att bli lång.
Tittar jag nu är det 56% kapacitetsfaktor för kärnkraft i Sverige.
I Finland är den 63%. (Man räknar med OL3).
Och Norge och Danmark har skippat det med kärnkraft.

Men Sverige har inget problem. Vi klarar tom ett stort single point of failur haveri. Dvs att Ringhals 4 skär ihop.
Problemet under året har varit franska kärnkraftssatsningen. Det är den som drivit upp priserna.

Och Frankrike bygger nytt. Flammanville 3. Den är inte klar än men senaste kostnadsestimatet är på 19.5 mdr EUR. Elen därifrån beräknas komma att kosta 200 öre/kWh.
Det är närmast omöjligt för något annat energiproduktion att komma så högt i pris.

Jag har inget emot att du och andra bygger kärnkraftverk. Men ni själva får stå för risken. Det får inte vara så att skattebetalarna skall behöva stå för förlusterna.
Startar ni nu så kommer ni gå back från dag ett när ni skall leverera el.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Men Sverige har inget problem. Vi klarar tom ett stort single point of failur haveri. Dvs att Ringhals 4 skär ihop.
Alla har missförstått, det finns inget problem. Det är därför det lokala elbolaget i Lund i dagarna satte lappar på dörrarna till husen om hur man akut ska spara el och media ger råd om detsamma. Du menar att det är bara på låtsas?

• Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Nissens
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Jag har belysningen på eftersom den nästan inte påverkar elräkningen och fokuserar istället på uppvärmningskostnaderna. Hade elräkning på 1300:- för November.
Verkar som att du fokuserar på fel saker…

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Nissens Nissens skrev:
Jag har belysningen på eftersom den nästan inte påverkar elräkningen och fokuserar istället på uppvärmningskostnaderna. Hade elräkning på 1300:- för November.
Verkar som att du fokuserar på fel saker…
Samma här lyser i huset som vanligt och 7 energisnåla lampor på ute på natten.
Men vedspisen har använts mycket i vinter , vi använder elelement också om det
behövs.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alla har missförstått, det finns inget problem. Det är därför det lokala elbolaget i Lund i dagarna satte lappar på dörrarna till husen om hur man akut ska spara el och media ger råd om detsamma. Du menar att det är bara på låtsas?
Det handlar väl om ren välvilja/ansvarskännande för att få ned förbrukningen och därmed elpriset till följd av alla kärnkraftverk i Europa som inte är igång.

Sverige som region klarar ju nästan att två jätte-kärnkraftverk är ur funktion. Det är ytterst lite nettoimport. Och att vi ens har lite nettoimport nu beror bara på att vattenkraften går med ca 65%. (Till följd av isläggning).
Sverige har vanligen en enorm "överproduktion" som producenter här kan exportera.

• Gilla
  • Haha
Micke7700 och 1 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Nu är ju inte kroppen smutsig om man inte har haft ett sådant arbete ex arbetare och då duschar man på jobbet. Har man fisit omkring på kontoret så behöver man inte duscha varje dag. Ett jäkla tvättande o smörjande nu för tiden. Det var inget lortsverige för 50 år sedan och då badade de flesta en gång i veckan om de inte arbetade i verkstäder o liknande.
Där har du ett sätt att spara. Kontorsfolk som sitter och fiser på kontor hela dagarna får inte duscha mer än på onsdagar och fredagar. (om de inte tränar för då får de duscha på anläggningen de tränar eller hemma om de springer)

Lite hyfs får väl även folk utan kroppsarbete ha. :D

• Gilla
  • Haha
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Det handlar väl om ren välvilja/ansvarskännande för att få ned förbrukningen och därmed elpriset till följd av alla kärnkraftverk i Europa som inte är igång.

Sverige som region klarar ju nästan att två jätte-kärnkraftverk är ur funktion. Det är ytterst lite nettoimport. Och att vi ens har lite nettoimport nu beror bara på att vattenkraften går med ca 65%. (Till följd av isläggning).
Sverige har vanligen en enorm "överproduktion" som producenter här kan exportera.
Frågan handlar mer om risken för bortkoppling i södra Sverige, prisfrågan är sekundär.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur påverkar det de kommunala inkomsterna framöver tror du, blir inte stora delar av stan tom, mörk och kall om folk inte har jobb?
Du får väl sålla bort lite ironi !

galento
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
galento galento skrev:
Då kanske fler skulle tänka på detta att spara el :

Nobelfesten 2022 – så var den • VIP-rum (aftonbladet.se)
Que ?

PEAB har arbetsplatsbelysningen (utomhus) på dygnet runt, sedan förra jul. Efter en tidningsnotis i somras släckte dom kort men nu är det på igen, oavsett om det jobbas eller ej. Så mycket om elslöseri.
Speciellt om någon annan betalar.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag skall försöka förklara så du förstår. Om 8 miljoner har lampor tända som endast drar 1 w( i princip ingenting). Men tillsammans drar alla dessa lampor 8 miljoner watt, det är inte osignifikant och kan bli det som avgör om det måste stängas ner el leverans. Det finns ett gammalt svenskt uttryck, många bäckar små gör en stor å.
Varfor nedslängd el leverans är farligt har jag redan skrivit.
O [old rusty] skrev:
Tycker jag absolut inte.
Att stänga av något som i praktiken inte drar något istället för att sänka temperaturen eller duscha mindre är bara symbolpolitik.

Jag är en av dom med ett gammalt bundet elavtal på 30 öre, och har ändå sänkt temp, korta duschar och bastu baserat på dagens vind..
O [old rusty] skrev:
Tycker jag absolut inte.
Att stänga av något som i praktiken inte drar något istället för att sänka temperaturen eller duscha mindre är bara symbolpolitik.

Jag är en av dom med ett gammalt bundet elavtal på 30 öre, och har ändå sänkt temp, korta duschar och bastu baserat på dagens vind..

• Gilla
  • Haha
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Vem är vänstermedia? Är det all media som inte drivs av den extrema högern, dvs 95%? Största delen av media är liberal, och inte vänster. Din skala är helt off.
R reytracer skrev:
LED. Därav är lampor tända. För de drar så sjukt lite. Detta har funnits många år nu, men blir bara mer o mer effektivt. Lampor står för några kronor på elräkningen, om man har led.

Elbovarna är uppvärmning, varmvatten, torktumlare, torkskåp, handdukstork, spis, tvättmaskin, motorvärmare, diskmaskin, köksapparater, föråldrade kyl/frys osv

Så vill man spara el...

Sänk värmen.
Minska användning av varmvatten, duscha mer sällan o snabbt.
Använd inte torktumlare, torkrum eller handdukstork.
Tvätta bara fulla maskiner och använd mindre kläder.
Osv

Putin har inte skapat problemet. Det är vänstermedias agenda och ursäkt att frånsäga sig ansvaret för destruktiv politik.
Miljöpartiet och Socialdemokraterna är ansvariga för att Sverige nu är ett U-land elmässigt. Men ni röstar på dem ändå, för de har ni ju alltid gjort. Att åtgärda detta generalfel, tar inte 3 månader. Det tar många år.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Samt att all belysning inne bidrar till uppvärmningen också så det är ju inte bortkastat.
vilken belysning bidrar till uppvärmningen idag?

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle man bry sig om alla vet viken temperatur man har inomhus? :thinking:
Tänk ett varv till så förstår du bättre hur jag menar....:rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.