Talvan Talvan skrev:
Det kallas demokrati, så fungerar det helt enkelt

Knappast någon för er eller grannarna att sura över
Bra med demokrati, men överklaganden utan saklighet kan skapa livslång osämja.
Frågan är om värdet av demokrati är större än god grannsämja.
Kan vara klokt att välja sina strider och inte gå i strid bara för att man kan.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Bra med demokrati, men överklaganden utan saklighet kan skapa livslång osämja.
Frågan är om värdet av demokrati är större än god grannsämja.
Kan vara klokt att välja sina strider och inte gå i strid bara för att man kan.
Mycket konstig inställning att påstå osakligt, bara för att man får fel behöver inte betyda att så är fallet

Det är ju precis det processen är till för

Problemet är inte grannen eller den som bygger utan att allt sådant här tar för lång tid

Unikt namn
Talvan Talvan skrev:
Problemet är inte grannen eller den som bygger utan att allt sådant här tar för lång tid
Det behöver ju inte ta så lång tid om det första beslutet inte överklagas.

När man drar igång en överklagningscirkus så är ju syftet delvis att det ska ta tid.

Den som är motparten i denna utdragna process blir givetvis irriterad.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Mycket konstig inställning att påstå osakligt, bara för att man får fel behöver inte betyda att så är fallet

Det är ju precis det processen är till för

Om överklagan inte får gehör har man förmodligen inte sakliga/goda skäl.
Som du skriver:
"Det är just det processen är till för"
Avslag på överklagan är en tydlig fingervisning om att det inte funnits goda skäl till överklagan.
Därför min åsikt:
Välj din strid och gå inte ut i strid bara för att du kan.
Grannsämjan kan på sikt vara mycket viktigare än att markera revir och önskade rättigheter.
Det är givetvis en del av problemet.
Att processen tar lång tid kan delvis orsakas av mängden överklaganden (onödiga?).

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Är detta ute på landet? Hur gammalt är TS's hus? Hur långt från närmaste tätare bebyggelse gäller det? Kommunerna vill inte gärna sprida bebyggelse utan hellre komprimera till närmaste tätort avseende både vatten/avlopp/skola/bussförbindelse etc. TS kanske är onödigt orolig?
Tänkte på precis samma sak. Det är inte säkert att kommunen vill riskera att t ex behöva köra skolbussen dit eller nåt liknande pga att det plötsligt uppstår en samlad bebyggelse på ett nytt ställe.

Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Tänkte på precis samma sak. Det är inte säkert att kommunen vill riskera att t ex behöva köra skolbussen dit eller nåt liknande pga att det plötsligt uppstår en samlad bebyggelse på ett nytt ställe.
Man behöver inte inte köra en buss om man inte vill

Talvan Talvan skrev:
Man behöver inte inte köra en buss om man inte vill
Barn i grundskola har rätt till skolskjuts enligt vissa förutsättningar och regler, så jo - det kan uppstå en sån situation.

Barn i grundskola har rätt till skolskjuts enligt vissa förutsättningar och regler, så jo - det kan uppstå en sån situation.
Ja men du skrev buss inte skolskjuts

Talvan Talvan skrev:
Ja men du skrev buss inte skolskjuts
Jag skrev ”skolbussen”. Okej? End of story.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag skrev ”skolbussen”. Okej? End of story.
Bara för att en buss inte tar sig fram betyder inte att skolskjuts kan bedrivas med mindre fordon.

Snacka om härskarteknik när du skriver End of story.

Claes Sörmland
Talvan Talvan skrev:
Det kallas demokrati, så fungerar det helt enkelt

Knappast någon för er eller grannarna att sura över
Jag tror vi värderar det här rejält olika. Inte överklagar man bygglov på lösa boliner, lika lite som att man gör orosanmälan av grannen utan substans eller driver skadeståndsmål trots att ingen skada finns.

Samhället blir ett helvete och är knappast en demokrati om det beteendet skulle sprida sig brett.

Redigerat:
  • Gilla
polaris78 och 7 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Bara för att en buss inte tar sig fram betyder inte att skolskjuts kan bedrivas med mindre fordon.

Snacka om härskarteknik när du skriver End of story.
Jag tror att poängen främst handlade om att kommunen eventuellt inte ville hamna i en situation där de måste arrangera transport av skolbarn. Inte exakt vilket fordon det skulle handla om. Men jag kanske fokuserar på det oviktiga.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror vi värderar det här rejält olika. Inte överklagar man bygglov på lösa boliner, lika lite som att man gör orosanmälan av grannen utan substans eller driver skadeståndsmål trots att ingen skada finns.

Samhället blir ett helvete och är knappast en demokrati om det beteendet skulle sprida sig brett.
Jag förstår din åsikt men den är mycket bekymmersam. Du anser alltså att alla med demokratisk rätt även ska ha konsekvens och kunskap att förstå vad som är ett rimligt överklagande eller inte.

Det här är enligt mig naivt. Man måste tänka på att det finns grupper i samhället som inte förstår detta och kanske inte har kapaciteten att göra det. Men de ska då enligt denna åsikt hellre fråntas sin rätt än att någon skickar in en åsikt.

Det rimliga är processerna effektiviseras inte att man fråntar individer sin rätt att höras.

Claes Sörmland
Talvan Talvan skrev:
Jag förstår din åsikt men den är mycket bekymmersam. Du anser alltså att alla med demokratisk rätt även ska ha konsekvens och kunskap att förstå vad som är ett rimligt överklagande eller inte.

Det här är enligt mig naivt. Man måste tänka på att det finns grupper i samhället som inte förstår detta och kanske inte har kapaciteten att göra det. Men de ska då enligt denna åsikt hellre fråntas sin rätt än att någon skickar in en åsikt.

Det rimliga är processerna effektiviseras inte att man fråntar individer sin rätt att höras.
Min poäng är att vi tillsammans uppmuntrar till en kultur där man först undersöker om man har något lagstöd för sakfrågan innan man gör en överklagan, anmälan eller en stämning. Särskilt om den drabbar en enskild person som är ens granne. Sen agerar man. En sådan kultur skapar ett bättre samhälle än om man istället menar att dessa överklaganden, anmälningar och stämningar ska maximeras eller tas lättvindigt på.

Att det sen finns en och annan person som ändå använder rättsapparaten för att driva okynnesmål är något vi får leva med. Så länge som det är begränsat till enstaka individer så är det hanterbart. Men vi ska inte uppmuntra till detta så att det blir norm.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:

Vi ska vara rädda om vår demokrati, mycket viktigt.
Vår demokrati ger oss rätt att uttrycka åsikter och få hjälp med prövning av upplevda felaktigheter, men det är lika viktigt att respektera beslut baserade på demokratiskt beslutade regler och lagar (Ödmjukhet).
Det är alltså inte fritt fram att överklaga och ifrågasätta bara för att man kan.
Du antydde att man kan ha rätt även om beslut går emot den egna viljan. Hur tänker du?
För mig är motsatsen till demokrati, Anarki!

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.