4 225 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
"Kladd" på knivarna
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 529 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 529 inlägg
Min killgissning är att det kan vara kåda från nåt annat än gräs - typ nåt lövsly - som smetar fast. Gräset borde inte bli så där smetigt och segt.... Det ser mer ut som mina verktyg de gånger jag jobbar med ganska färskt trä. Det kladdar ngt för jävligt på sågblad och eggverktyg. Särskilt björk, äpple och liknande.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 529 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 529 inlägg
Läs länken jag gav i inlägg #17D DrDengrot skrev:Min killgissning är att det kan vara kåda från nåt annat än gräs - typ nåt lövsly - som smetar fast. Gräset borde inte bli så där smetigt och segt.... Det ser mer ut som mina verktyg de gånger jag jobbar med ganska färskt trä. Det kladdar ngt för jävligt på sågblad och eggverktyg. Särskilt björk, äpple och liknande.
Hej.danne9 skrev:
Har haft min Mommotion Luba 3 i ett par veckor och den har kört 5-6 hela pass på ca 2000kvm.
Allt funkar kanon.
Men på knivarna blir det något kladd som blir hårt som kåda, på vassa sidan av bladen.
Antar att det är vätskan från gräset blandat med damm osv.
Men det är surt då bladen bör tappa funktion när dom inte är vassa.
Tomten som klippts har mest tort gräs från förra året ännu så länge så det har inte blivit så mycket färskt gräs ännu. Har dessutom bara kört när det varit tort. Har inte regnat alls på länge.
Får ni också så här på era knivblad?
Är det vanligt?
Kan man undvika det på något sätt?
Det går säkert bort om det får ligga i blöt ett tag men som det är nu är det svårt att få bort.
Ska man behöva göra rent typ 1 gång i veckan!?
Har samma klippare som dig och har upplevt exakt samma sak.
Här är mina knivar efter en klippning på ca 1800 m2 igår, var rengjorda dagen innan. Eftersom jag bara kört klipparen när det varit helt torrt och efter att ha läst tråden så kör jag igång klipparen nu innan morgondaggen lyft. Återkommer med resultatet efter klippning. 👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu på våren är det väldigt vanligt att det blir så. Troligen torrt gräs i kombination med pollen. Sitter stemhårt.
Brukar skrapa av dom med en vass kniv. Blir det tillräckligt mycket så kan kniven låsa sig i infällt läge och det blir obalans. Det hörs på motorljudet som ändrar sig. Fenomenet försvinner när gräset blir saftigare framöver.
Brukar skrapa av dom med en vass kniv. Blir det tillräckligt mycket så kan kniven låsa sig i infällt läge och det blir obalans. Det hörs på motorljudet som ändrar sig. Fenomenet försvinner när gräset blir saftigare framöver.
Som jag skrev tidigare i tråden har jag ingen erfarenhet av just detta slag.... Men för hyvelstål, sågar mm för träbearbetning ser det ungefär likadant ut när man bearbetar trä som inte torkat ut fullt. Lösningen där är rengöring med tex sådant här:
https://swedendro-tools.se/se/produ...ard/hartslosare/rengoringsvatska-formula-2050
Jag hade testat att skrapa av det som är löst och lägga bladen i en glasburk med ngn liknande produkt. Det mjukar upp kåda hård som satan på ngt dygn eller två så det är rätt så lätt att torka bort...
https://swedendro-tools.se/se/produ...ard/hartslosare/rengoringsvatska-formula-2050
Jag hade testat att skrapa av det som är löst och lägga bladen i en glasburk med ngn liknande produkt. Det mjukar upp kåda hård som satan på ngt dygn eller två så det är rätt så lätt att torka bort...
Låter klockrent, tror vi har något liknande på jobbet (sågverk) som vi använder i ultraljudstvätten vi köra våra mindre stål i. Skall testa det.D DrDengrot skrev:Som jag skrev tidigare i tråden har jag ingen erfarenhet av just detta slag.... Men för hyvelstål, sågar mm för träbearbetning ser det ungefär likadant ut när man bearbetar trä som inte torkat ut fullt. Lösningen där är rengöring med tex sådant här:
[länk]
Eller kanske ta med två uppsättningar till jobbet och köra dem direkt i tvätten 🤔
Jag hade detta fenomenet på min Gardena R160 från 2013 också när jag startade upp nu för säsongen. Jag vet att det hänt mig tidigare. Bytte knivarna då jag var osäker när de byttes förra säsongen men blev samma igen. Gick över till att enbart köra klipparen på natten inkl. första morgontimmarna när det är blött i gräset. Någon dag efter var knivarna helt rena och tvättade. Vill dock inte köra klipparen på natten p.g.a allt gräs fastnar. Så i helgen har jag ändrat och gjort något mittemellan: klipparen går mån+tis+tors+fre, mellan 14-23.00 samt 04.00-06.00 där det senare korta klippfönstret är för "knivtvätt".
Detta är ett övergående fenomen som bara finns i början av säsongen.
Detta är ett övergående fenomen som bara finns i början av säsongen.
Det är gräsbaserat, inte något lövsly..
Och väldigt vattenlösligt. Hade varit trevligt med snabbfäste på diskarna så man kunde blötlägga en timme, sen trillar det nästan av själv.
Eller så kör man som sagt i dagg.
Och väldigt vattenlösligt. Hade varit trevligt med snabbfäste på diskarna så man kunde blötlägga en timme, sen trillar det nästan av själv.
Eller så kör man som sagt i dagg.