Har haft min Mommotion Luba 3 i ett par veckor och den har kört 5-6 hela pass på ca 2000kvm.
Allt funkar kanon.
Men på knivarna blir det något kladd som blir hårt som kåda, på vassa sidan av bladen.
Antar att det är vätskan från gräset blandat med damm osv.
Men det är surt då bladen bör tappa funktion när dom inte är vassa.

Tomten som klippts har mest tort gräs från förra året ännu så länge så det har inte blivit så mycket färskt gräs ännu. Har dessutom bara kört när det varit tort. Har inte regnat alls på länge.

Får ni också så här på era knivblad?
Är det vanligt?
Kan man undvika det på något sätt?

Det går säkert bort om det får ligga i blöt ett tag men som det är nu är det svårt att få bort.
Ska man behöva göra rent typ 1 gång i veckan!?

• 20260416_161150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det åker nog av när knivdisken snurrar åt andra hållet, men även när det blir fuktigare o gräset. Inget att bry sig om. Har själv noterat att det kommer och går.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det åker nog av när knivdisken snurrar åt andra hållet, men även när det blir fuktigare o gräset. Inget att bry sig om. Har själv noterat att det kommer och går.
Ok, så du har inte märkt att det klipper sämre med detta på knivarna?
Ja kan vända på knivarna men tror dom alltid snurrar åt samma håll på den här klipparen.
Känns jobbigt att behöva vända på dom efter bara några dagar.
Men märker man inget I resultat spelar det ingen roll utan då är det ju bara att köra på.

Tomture61
Anledningen till kladdet på knivar är att gräset på vår / försommar har ngt i sig som förorsakar just detta .
Vänd klipparen på sida , använd vattenslang / borste efter varje pass .
På Luba / Mammotion snurrar klipptallrikar alltid åt samma håll , med 2 klipptallrikar går den ena medsols , den andra motsols .
När knivar blir slöa kan man byta plats på diskarna , sparar lite skruvande .

Du verkar ha ngt som är hårdare än gräs , udden på den kniv du visar är rund .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Anledningen till kladdet på knivar är att gräset på vår / försommar har ngt i sig som förorsakar just detta .
Vänd klipparen på sida , använd vattenslang / borste efter varje pass .
På Luba / Mammotion snurrar klipptallrikar alltid åt samma håll , med 2 klipptallrikar går den ena medsols , den andra motsols .
När knivar blir slöa kan man byta plats på diskarna , sparar lite skruvande .

Du verkar ha ngt som är hårdare än gräs , udden på den kniv du visar är rund .
Har den i stugan och den klipper någon zon varke dag så kan inte göra ren den hela tiden.
Men om det är något speciellt enbart på våren vore hoppfullt. Får se hur det utvecklas när gräset växer mer.

Kan ha kört på både rot och sten i början. Delar av tomten är lite besvärlig. Tog några testrundor att hitta alla problem så någon kniv har säkert fått stryk då.
Ska vända knivarna när hela tomten fått mer gräs.

Inget kladd på mina knivar, men efter bara några klippningar är de rätt slitna. Klart mer än på min gamla Automower efter så kort tid.

En annan fråga. Jag trodde att jag skulle kunna koppla upp appen mot min klipparen var jag än var, då den både har WiFi (iofs rätt svag signal) och mobilnätet. Fast så fort jag är utanför räckvidd för BT går det inte. Jag kan inte hitta något i inställningarna som skulle kunna ändra det. Hur har ni andra?

danne9 danne9 skrev:
Har den i stugan och den klipper någon zon varke dag så kan inte göra ren den hela tiden.
Men om det är något speciellt enbart på våren vore hoppfullt. Får se hur det utvecklas när gräset växer mer.

Kan ha kört på både rot och sten i början. Delar av tomten är lite besvärlig. Tog några testrundor att hitta alla problem så någon kniv har säkert fått stryk då.
Ska vända knivarna när hela tomten fått mer gräs.
Ja det ser ju ut som hela knivdisken slagit i och tagit endel stryk?

Farstatjej90
Jag vet inte vad det är på knivarna men jag kan starkt rekommendera att man regelbundet gör rent undersidan därför gräs kilar in sig ovanför tallrikarna och till slut kan de gå sönder. Fråga mig inte hur jag vet.

Hep Hep skrev:
Inget kladd på mina knivar, men efter bara några klippningar är de rätt slitna. Klart mer än på min gamla Automower efter så kort tid.

En annan fråga. Jag trodde att jag skulle kunna koppla upp appen mot min klipparen var jag än var, då den både har WiFi (iofs rätt svag signal) och mobilnätet. Fast så fort jag är utanför räckvidd för BT går det inte. Jag kan inte hitta något i inställningarna som skulle kunna ändra det. Hur har ni andra?
Det går inte att köra manuellt på distans, du måste vara nära (Bluetooth-nära) Det är antagligen nån löjlig säkerhetsgrej. Men det skall gå att köra igång klippningar o kolla kameran via internet>Wifi.

Hep Hep skrev:

Sämre knivar på denna kanske, eller så kanske det beror på hur den jobbar.
Det är min första robotklippare så jag vet inte vad jag kan förvänta men mina är också slitna. Men den har gått på sten osv så i mitt fall är det inte så konstigt.

Jag kör appen med flera mils avstånd och har inget internet där klipparen finns men det går på 4G.
Har delat internet från telefonen till klipparen när den behövt göra uppdatering.
BT använder den när jag är nära, de paras ihop automatiskt.

M MsTake skrev:
Ja det ser ju ut som hela knivdisken slagit i och tagit endel stryk?
Den har som sagt gått emot sten, men det är mest kladd på diskarna också, och repor. Det som ser ut som en spricka är bara kladd.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte vad det är på knivarna men jag kan starkt rekommendera att man regelbundet gör rent undersidan därför gräs kilar in sig ovanför tallrikarna och till slut kan de gå sönder. Fråga mig inte hur jag vet.
Hur vet du det? 😉
Såg igår att det surrat in en del torrt gräs ovanför en av tallrikarna. Kan tänka mig att det kan samlas en del där, speciellt om det blir fuktigt om man tex kört i dagg eller regn.

K Keld skrev:
Det går inte att köra manuellt på distans, du måste vara nära (Bluetooth-nära) Det är antagligen nån löjlig säkerhetsgrej. Men det skall gå att köra igång klippningar o kolla kameran via internet>Wifi.
Det går med 4G, att starta och göra ändringar osv. Det är bara själva manuella körningen som inte går utan BT.

Tomture61
Hep Hep skrev:

Jag har min Luba 2 X kopplad till netRTK via 4G .
Kan åka iväg från hemmet och kolla vad klipparen gör eller starta en klippning , detta på distans .
Spelar nog ingen roll på vilket sätt man har RTK eller om det är 4G eller WiFi .
Du har ej uppgett vilken modell du har men är det 4G funktion så ska det inte vara ngr problem .
Vad säger 4G sombolen i appen , fullgod mottagning eller 🤔

Klipparen, appen och frimware är det senaste allihop. Fast bara för att jag frågade så funkar det såklart nu när jag testar. Inte att klippa på distans, men jag startade just en ny klippning och ser vad roboten ser genom kameran. Skitskumt, då jag säkert testat tio gånger på distans men det har inte funkat.

Tack för att ni helat klipparen med era positiva tankar.

• Gilla
danne9
  • Laddar…
Jag misstänker att kniven kan vara monterad upp och ner. Den vassa sidan ska vara riktad nedåt – annars fungerar den mer som en skida som slår mot gräset hela tiden istället för att skära raka snitt.
Jag har även sprayat hela undersidan och knivarna med silikonspray för att minska att gräs fastnar. Jag hade samma problem tidigare och gjorde dessa åtgärder idag, så jag får se om det ger resultat.

Tomture61
B Byggaren72 skrev:
Jag misstänker att kniven kan vara monterad upp och ner. Den vassa sidan ska vara riktad nedåt – annars fungerar den mer som en skida som slår mot gräset hela tiden istället för att skära raka snitt.
Jag har även sprayat hela undersidan och knivarna med silikonspray för att minska att gräs fastnar. Jag hade samma problem tidigare och gjorde dessa åtgärder idag, så jag får se om det ger resultat.
Knivarna har ingen upp / ned sida , detta om man handlar Mammotions egna eller knivar med 2 skruvhål .
Knivarna har 4 st användbara sidor .

F
Det är pollen som sitter på knivarna, försvinner när gräset är blött.

• Gilla
Gustav E och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.