Hej på er!=)

Har flyttat in i en gammal byggnad med ett härligt gammalt trägolv. Däremot har jag märkt att det i flera hörn och längs med flera kanter intill väggen är kletigt, eller lite klistrigt (svårt att avgöra), som är svårt att skura bort. Bifogar några bilder (de två under bilderna är områden där det klibbar). Vad kan det bero på, och vad kan jag göra för att få bort det på ett effektivt sätt?

Tack!

• Gammalt trägolv i rum med stol och IKEA-kasse, synligt slitage och möjliga klistriga fläckar nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med klistriga fläckar intill vit väggkant och list.
    Skapa konto
  • Gammalt trägolv med klistriga fläckar nära vit väggbas och en persons fot i nederkant av bilden.
    Skapa konto
Finns en mängd olika rengöringsmedel och lösningsmedel från såpa över T-röd, lacknafta, kemisk ren bensin( från färghandeln), aceton. Men testa lösningsmedlen först på ett litet ställe i hörnet så att det inte angriper ytan.

T Thomas_Blekinge skrev:
Finns en mängd olika rengöringsmedel och lösningsmedel från såpa över T-röd, lacknafta, kemisk ren bensin( från färghandeln), aceton. Men testa lösningsmedlen först på ett litet ställe i hörnet så att det inte angriper ytan.
Ah vad bra! Om man tar tex t-röd, spär man ut det med vatten eller häller man direkt på golvet?

T Telican skrev:
Ah vad bra! Om man tar tex t-röd, spär man ut det med vatten eller häller man direkt på golvet?
Outspädd på trasa.

T Telican skrev:
Hej på er!=)

Har flyttat in i en gammal byggnad med ett härligt gammalt trägolv. Däremot har jag märkt att det i flera hörn och längs med flera kanter intill väggen är kletigt, eller lite klistrigt (svårt att avgöra), som är svårt att skura bort. Bifogar några bilder (de två under bilderna är områden där det klibbar). Vad kan det bero på, och vad kan jag göra för att få bort det på ett effektivt sätt?

Tack!
Testa Svensk linoljesåpa i första hand, lägg på låt verka en halvtimme och tvätta bort.
Funkar inte linoljesåpa får man välja Dansk brunsåpa.

Isopropanol

Jag skulle ärligt talat börja med våtservetter, dom löser betydligt mer än man tror.

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Kemetyl T-röd innehåller en liten mängd aceton. Det fick jag lära mig när lacken på ett helt nytt skrivbord försvann fläckvis efter lättare avtorkning. Så var försiktig, läs innehållsförteckning/datablad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.