Hej!jag be om ursäkt om jag är inte skrivit riktigt grammatik det är möjligt!men vad du inte fattar det är konstigt då!

Paul-Staffanstorp
T TheGame skrev:
Var bland det jobbigaste att läsa och jag fattade ingenting
sen kan man använda . istället för ! och sätta ett mellanrum.
Välkommen men fullständigt oläsbart på ett forum som detta.
😂
Kan bara hålla med tyvärr...

Men ville också nämna att inga rörläggare jag jobbar med gillar Luxskivor på fixturer då de inte är tillräckligt hårda och stabila när de spänner fast stolarna så det har hänt en del gånger att kakeln sviktar inåt när de drar åt bultarna och sen knäcks de.

Hej I min värld själva toalett sitsen ska inte röra på sig va händer om man vill inte stänga fram fixturen eller använda nån slags material som är inte belastningar?toalett sitsen har sina egna skruvar och distanser som ska inte trycka på våd finns mellan toalett sitsen och fixturen!rätt eller fel?

Paul-Staffanstorp
Gallo84 Gallo84 skrev:
Hej I min värld själva toalett sitsen ska inte röra på sig va händer om man vill inte stänga fram fixturen eller använda nån slags material som är inte belastningar?toalett sitsen har sina egna skruvar och distanser som ska inte trycka på våd finns mellan toalett sitsen och fixturen!rätt eller fel?
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga men vi sätter ALDRIG luxskivor vid infästningarna för toalettstolen då de skivorna inte är hårda och kompakta vilket gör att de som sagt sviktar och kakel riskerar knäckas när rörläggarna spänner fast beslag för att hänga toalettskålen på.
Förstår inte vad du menar med toalettsitsen.

K
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med tyvärr...

Men ville också nämna att inga rörläggare jag jobbar med gillar Luxskivor på fixturer då de inte är tillräckligt hårda och stabila när de spänner fast stolarna så det har hänt en del gånger att kakeln sviktar inåt när de drar åt bultarna och sen knäcks de.
Vad är alternativet som ni använder?

Paul-Staffanstorp
K kniv skrev:
Vad är alternativet som ni använder?
Vanlig gips då den är hård så det räcker till.

Det har nämligen hänt mina rörläggare hos ett par andra att plattorna bakom har spruckit och det har visat sig vara luxskivorna som gett vika och det kostar mer att åtgärda i efterhand än att göra det stabilt direkt och minimera risken med problem. ;)

K
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vanlig gips då den är hård så det räcker till.

Det har nämligen hänt mina rörläggare hos ett par andra att plattorna bakom har spruckit och det har visat sig vara luxskivorna som gett vika och det kostar mer att åtgärda i efterhand än att göra det stabilt direkt och minimera risken med problem. ;)
Kan du ha gips utan tätskikt då? Förväntar mig att vi pratar om fixtur på insidan av tätskiktet, sätter man tätskiktet utanpå fixturen är det ju inget problem att bygga med gips likt väggarna i övrigt. Men sådant montage torde ge andra svårigheter med om cisternen/kopplingarna i fixturen läcker, svårt att ha bra skvallerrör.

Fördelen med lux är väl att de är oorganiska. Gipset går väl bra men kartongen på gipset lär väl vara at risk..?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
K kniv skrev:
Kan du ha gips utan tätskikt då? Förväntar mig att vi pratar om fixtur på insidan av tätskiktet, sätter man tätskiktet utanpå fixturen är det ju inget problem att bygga med gips likt väggarna i övrigt. Men sådant montage torde ge andra svårigheter med om cisternen/kopplingarna i fixturen läcker, svårt att ha bra skvallerrör.

Fördelen med lux är väl att de är oorganiska. Gipset går väl bra men kartongen på gipset lär väl vara at risk..?
Så är det naturligtvis men tänkte inte så långt för vi kör sen en tid tillbaka bara med fixturer som det fuktskyddas utanpå då vi bara jobbar med Geberit/Ifö och de nu bara kommer ha den modellen och den sparar en hel del jobb och onödigt extrabesök för rörläggaren för att sätta fixturen för han kan sätta den direkt när han är på plats och bygger om ändå.
Behövs inga skvallerrör till dessa då eventuellt läckage kommer ut i skålen.

K
Ok då funkar ju gips ytterligt om det är tätskikt på det.
Vi har en Gustavsberg fixtur sen ett antal år och tycker mig ibland kunna se/känna/uppleva visst nedböjningsmoment på toalettstolen. Är monterad med Wediskiva (är ju samma, bara annat märke), tror den var 20 eller 30mm.

Jag kan ju tycka att Geberits fixtur för tätskikt är lite vansklig att köpa.
Dels är den väldigt dyr, beror väl på att den bara säljs i Sverige och inte konkurrerar med priserna i Tyskland.
Dels att om den krånglar om 10-15 år. Finns det delar att köpa och vad kostar de. Har man byggt in en standardfixtur innanför tätskiktet går det ju faktiskt att sätta dit en annan modell om det inte går att laga.

Hur är det med våtrumsgips, går det att använda och skulle fungera som inklädnad med tanke på hårdhet och tålighet mot väta?

Paul-Staffanstorp
H hydrolift skrev:
Jag kan ju tycka att Geberits fixtur för tätskikt är lite vansklig att köpa.
Dels är den väldigt dyr, beror väl på att den bara säljs i Sverige och inte konkurrerar med priserna i Tyskland.
Dels att om den krånglar om 10-15 år. Finns det delar att köpa och vad kostar de. Har man byggt in en standardfixtur innanför tätskiktet går det ju faktiskt att sätta dit en annan modell om det inte går att laga.

Hur är det med våtrumsgips, går det att använda och skulle fungera som inklädnad med tanke på hårdhet och tålighet mot väta?
Vad är en standardfixtur i din värld ?

Bra saker kostar pengar och man får många ggr vad man betalar för.

Geberit är ett så pass stort och väletablerat företag i branschen så att de skulle gå upp i rök har jag ytterst svårt och se faktiskt.

Våtrumsgips är ju lika fuktkänsligt förutom att den inte har papper som kan mögla.

Standardfixtur är att de inte utvecklat det för och säljer den enbart i Sverige. Troligen hade du kunnat halvera priset om den gått att köpa i Tyskland, med samma kvalitet.

H hydrolift skrev:
Standardfixtur är att de inte utvecklat det för och säljer den enbart i Sverige. Troligen hade du kunnat halvera priset om den gått att köpa i Tyskland, med samma kvalitet.
Du kommer ju åt innehållet på samma sätt som vilken fixtur som helst. är ju ingen skillnad på reservdelar.
Att bygga en simpel låda som man ska hänga toan på är väldigt fult tycker jag, då kan man ju lika gärna sätta en med cictern på utsidan.
Alternativ att man gör nån hylllösning som passar om man ska ha det som en låda.
Många har dock inte det utan rent av en utstickande låda bara.

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
H hydrolift skrev:
Så fungerar det inte då branschstandarder är olika i de flesta länder.

Jag vet inte om det är så fortfarande men för många år sen vet jag att Bauhaus sålde ut en Iföstol jättebilligt men när folk sen skulle ha tag i reservdelar visade det sig att den var avsedd för danska marknaden som krävde större vattentank så det var inte helt enkelt att få tag i delar till dessa stolar då men det upplystes det inte om hos Bauhaus 🙈

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.