Byggahus.se

Kinesiska skruvar

15k läst  42 svar

1. B
    Medlem Nivå 5
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Resized_IMG-20190601-WA0001_72562003302713.jpeg

Något skräp har fastnat i kompostkvarnen. Innan jag kasserar den ska jag väl öppna och se efter om det kan fixas. Så fram med skruvdragaren och konstaterade fakta.

Var får jag tag på verktyg för att forcera dessa?

2. D
    Medlem · Nivå 18
  3. Martin Berggren
    Verktygstokig · Nivå 4
  4. Bästa svaret

Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
  5. Martin Berggren
    Verktygstokig · Nivå 4
  6. B
    Medlem Nivå 5
    Va bra! Så de är inte så exotiska trots allt!

7. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Nejdå, de går ofta under benämningen ”tamperproof” och är en indikation på att de inte vill att du ska ta bort dem. :)

8. M
    Husägare · Nivå 6
    Nej, det är väl "vanliga" tri-wing och tamperproof Tx, det kan bli mycket klurigare än så :crysmile:

Jagat speciella bits ett par gånger med, jag köpte den här satsen, faktiskt två st, har en hemma och en på jobbet.
    https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bits--och-hylssats-122-delar-2000028465

Väldigt vettigt urval av bitsen i den, det är ju inga kvalitetsbits men urvalet är riktigt bra i den satsen och man använder ju inte de där udda varianterna speciellt mkt eller ofta ändå.

Redigerat 12 jun 12:43
  9. B
    Medlem Nivå 5
    Alternativen till att göra ett försök att peta i apparaten:
    1. Lämna in en apparat från Biltemas eget varumärke på reparation. :crysmile:
    2. Köpa nytt. :thinking:

Alternativ 2 definitivt bättre av dessa två. Så nog blir det att öppna och hoppas på det bästa.¨

Dessutom tuggade apparaten på alldeles utmärkt så länge den funkade.

10. K
    Hobbysnickare Nivå 5
    I min kompstkvarn brände relät fast när det gick för tungt.
    Var bara att pilla isär tungurna i reläet å sedan gick den som den skulle.

11. Hustrollet
    Nybyggare Nivå 1
    Den nedre är klurig. Det är inte en "tri-wing", då denna har en viss offset mellan vingarnas linjer och centrum-axeln. Det är en "Y"-skruv, å den har jag läst att används ofta borta i öst, men den verkar tämligen hopplös att få tag i här i väst. En bit för "tri-wing" kan funka hjälpligt om skruven inte är alltför hårt åtdragen, men spåret skadas oftast en hel del då...

12. B
    Medlem Nivå 1
    Testa med ett gummiband emellan skruvskallen och mejseln.

• Laddar…
  13. M
    Husägare · Nivå 6
    Helt rätt faktiskt, kikade nog lite väl snabbt på den skruven. men prova med en tri-wing, det kan gå. Tri-wing har mkt riktigt en offset från centrum.

• Laddar…
  14. B
    Medlem Nivå 5
    ?

15. M
    Husägare · Nivå 6
    Gammalt "husmorsknep", ta ett gummiband, den breda/platta/kraftiga modellen, lägg helt sonika gummibandet över skruvskallen och pressa in mejseln. Kan hjälpa en att få loss skadade skruvskallar, skallar med fel mejsel/bits etc. Gummibandet "fyllet ut"/skapar lite extra friktion/grepp.