239 läst ·
4 svar
239 läst
4 svar
Kima värmekabel i betongplatta
Har nyligen köpt en villa byggd på 90 talet som har Kima grön värmekabel lagd i hela betongplattan.
Denna kan kontrolleras via termostat på vägg i köket.
Förra ägare hade satt termostaten på 18C då huset sedan flera år tillbaka värms upp med luft/luft samt kakelugn vid behov.
Jag har nu brutit säkringen till värmekabeln då termostaten är av gammal modell och tickar. Har ingen plan att använda golvvärmen då jag förmodar att den skulle dra stora mängder el.
Inte kan betongplattan/grunden/huset ta någon skada av att kabeln inte är igång?
Denna kan kontrolleras via termostat på vägg i köket.
Förra ägare hade satt termostaten på 18C då huset sedan flera år tillbaka värms upp med luft/luft samt kakelugn vid behov.
Jag har nu brutit säkringen till värmekabeln då termostaten är av gammal modell och tickar. Har ingen plan att använda golvvärmen då jag förmodar att den skulle dra stora mängder el.
Inte kan betongplattan/grunden/huset ta någon skada av att kabeln inte är igång?
Man behöver verkligen veta mycket mycket mer för att avgöra det..Och inte ens med alla fakta ,är det en enkel avvägning.. i många fall ökar risken för problem men om just ditt hus tål det eller om man just skaffat sig problem det är olika såklart..
i vissa hus lades det rätt dålig isolering i plattorna på 90 talet och då kan värmekabeln vara det som driver ur fukten och stänger man av den kan leda till fuktproblem, men det beror på så många faktorer.
Så nog finns det en risk för skador som att betongplattan inte håller sig torr med avstängd golvvärme..
Sen hur stor risken är på just ditt hus beror på en mängd faktorer
klimat och fukt på platsen, ventilation ,exakt uppbyggnad inne i husen med ev undergolv osv, uppvärmning , vanor , exakt hur hus och grund och platta placerats och hur bra dränering det finns och närhet till vatten osv osv osv
Om man kör golvvärmen på en sån låg temperatur som 18 grader som förra ägaren och all uppvärmning i övrigt sker med andra uppvärmningsmetoder så behöver det ju inte vara så hög elförbrukning.. det borde ju gå att se på förbrukning bakåt i tiden för föregående ägare. ibland i såna här fall så lurar man sig själv och snålheten bedrar visheten och man drar på sig dyra skador om det går fel.. är det verkligen ett klokt beslut och är det baserat på fakta eller gissningar..
Att börja ändra på nåt som fungerat länge innebär alltid risker att det inte blir bra..
Kanske är klokare att beroende på hur du köper el stänga av den vid topp priser på el men första steget borde väl vara att mäta vad den faktiskt drar i verkligheten , Om det finns nåt att jobba med efter man har fakta på bordet..
i vissa hus lades det rätt dålig isolering i plattorna på 90 talet och då kan värmekabeln vara det som driver ur fukten och stänger man av den kan leda till fuktproblem, men det beror på så många faktorer.
Så nog finns det en risk för skador som att betongplattan inte håller sig torr med avstängd golvvärme..
Sen hur stor risken är på just ditt hus beror på en mängd faktorer
klimat och fukt på platsen, ventilation ,exakt uppbyggnad inne i husen med ev undergolv osv, uppvärmning , vanor , exakt hur hus och grund och platta placerats och hur bra dränering det finns och närhet till vatten osv osv osv
Om man kör golvvärmen på en sån låg temperatur som 18 grader som förra ägaren och all uppvärmning i övrigt sker med andra uppvärmningsmetoder så behöver det ju inte vara så hög elförbrukning.. det borde ju gå att se på förbrukning bakåt i tiden för föregående ägare. ibland i såna här fall så lurar man sig själv och snålheten bedrar visheten och man drar på sig dyra skador om det går fel.. är det verkligen ett klokt beslut och är det baserat på fakta eller gissningar..
Att börja ändra på nåt som fungerat länge innebär alltid risker att det inte blir bra..
Kanske är klokare att beroende på hur du köper el stänga av den vid topp priser på el men första steget borde väl vara att mäta vad den faktiskt drar i verkligheten , Om det finns nåt att jobba med efter man har fakta på bordet..
Tack för utförligt svar.
Huset är enplan på 140kvm, eksjöhus.
Har tyvärr väldigt lite information kring hur grunden är gjord. Betongplatta på mark är det enda jag vet.
Det enda som finns är ett produktblad för kima och handgjord ritning över FTX systemet där man även skrivit in att det ligger Kima grön ”rot golv” i plattan.
Finns 1 termostat som styr det, kollade igen och den stod visst på 14C.
Jag drog igång säkringen igen utifall det är dumt att helt slå av det.
Huset är enplan på 140kvm, eksjöhus.
Har tyvärr väldigt lite information kring hur grunden är gjord. Betongplatta på mark är det enda jag vet.
Det enda som finns är ett produktblad för kima och handgjord ritning över FTX systemet där man även skrivit in att det ligger Kima grön ”rot golv” i plattan.
Finns 1 termostat som styr det, kollade igen och den stod visst på 14C.
Jag drog igång säkringen igen utifall det är dumt att helt slå av det.
Tror du att det är en golvvärme i hela huset eller. För många år sedan när hus byggdes och det inte var brukligt att ha gjutit in vattenburen GV i plattan. Så lades en värmekabel ca 5 -10 cm in från ytterkant av plattan runt hela huset. Detta för att det inte skulle bli kallt utmed ytterväggarna och risk för kondens i golvet.
Numera ska alla ha GV ingjutet i plattan ( verkar vara en trend att göra så ) och det blir då ett oerhört trögt värmesystem och hela betongklumpen ska värmas upp, för att ge värme i huset.
Är för gammal nu att bygga nytt, men skulle aldrig gjuta in värmen.
En platta med mycket isolering under, ovanpå plattan en petunimatta mot fukt och isolering på ca 20 cm, sen golvspån med slangar i och plåtar.
Samt golvbeläggning vad man nu vill ha. Då reagerar värmen mycket bättre, när tempen åker JOJO på utsidan och nästan utan tidfördröjning.
Vilket som är billigast vet jag inte, gjuta in eller lägga under golvet, men trenden är att gjuta in GV, i nästan alla hus som byggs idag. Ska vara något förträffligt och bra.
Troligtvis något dyrare med GV direkt under golvet och petunimatta på plattan, petunin ska asfalteras på plats så den blir absolut tät mot fukt och väta.
Numera ska alla ha GV ingjutet i plattan ( verkar vara en trend att göra så ) och det blir då ett oerhört trögt värmesystem och hela betongklumpen ska värmas upp, för att ge värme i huset.
Är för gammal nu att bygga nytt, men skulle aldrig gjuta in värmen.
En platta med mycket isolering under, ovanpå plattan en petunimatta mot fukt och isolering på ca 20 cm, sen golvspån med slangar i och plåtar.
Samt golvbeläggning vad man nu vill ha. Då reagerar värmen mycket bättre, när tempen åker JOJO på utsidan och nästan utan tidfördröjning.
Vilket som är billigast vet jag inte, gjuta in eller lägga under golvet, men trenden är att gjuta in GV, i nästan alla hus som byggs idag. Ska vara något förträffligt och bra.
Troligtvis något dyrare med GV direkt under golvet och petunimatta på plattan, petunin ska asfalteras på plats så den blir absolut tät mot fukt och väta.
Klicka här för att svara
