25 263 läst ·
54 svar
25k läst
54 svar
Kilowattimmar bara ökar
Medlem
· västra götaland
· 7 inlägg
Det kan ju vara mätaren med... Vi fick plötsligt räkningar på 13 000 per månad mot vanliga 3-4000 på vårt kontorshotell. Vi frågade nätleverantören om detta kunde vara riktigt - de sa att det kunde det absolut vara för mätaren sa att så var fallet. Så jag tvingade ut dem att kolla mätaren (efter protester och hot om att jag skulle få betala kontrollen om det inte var fel på den) och nog var det den som snurrade orimligt fort.C Ceder80 skrev:
Nu är det ju inte riktigt den ökningen här men i vårt fall var det ju faktiskt strul med mätapparaturen.
Hoppas du får ordning på det.
Hobbysnickare
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 inlägg
Vi hade väldigt skum förbrukning som jag upptäckte just tack vare greenly... I vårt fall så började semesterhuset dra orimligt mycket ström på helgerna när vi inte var där. Jag anmälde det till Hofors energi som bara garvade och sa att det var visst rätt förbrukning och att vi hade fel. Till slut tröttnade jag, åkte upp och filmade mätaren som visade aktuell förbrukning. Stängde av all el, satte på allt som gick för att visa max osv. Pratade med vår granne också och just denna hela frågade jag när de hade åkt. När jag kollade i greenly dagen efter så visade det sig att strömförbrukningen gick ner till de normala ca 0,6 kw/h, när vi inte är där på vintern, exakt samma timme de åkte. De kör bara direktverkande el med en massa elradiatorer. Påpekade det för Hofors energi, de sa att det var omöjligt att deras strömförbrukning skulle kunna hamna på vår mätning. Om vi säger såhär, dagen efter det samtalet så hade man justerat alla mätningar och några dagar sedan fick jag ett brev om att mätaren skulle bytas. Av någon anledning så hade alltså mätaren lyckats addera grannens och vår förbrukning när den avrapporterade till centralen. Dock bara för oss, inte grannen. De upptäckte samtidigt att mätaren mätte för "lite" med ca 10%,vilket är men vanliga jäkla tur men iaf. Mätaren byttes ut och så var sagan slut.
Ett sätt vi har gjort är att identifiera elförbrukningen m a o fördelad varmvatten, värme och övrigt,C Ceder80 skrev:Vi har en villa på 120 kvm plus 55kvm källare. Vi har vattenburna radiatorer och luft/vatten värmepump. Vi har fått en sjukt ökande förbrukning av antalet kwh från 2015: 18 200 kwh till 2018: 31 000 kwh. Vi tror att vår värmepump börjat sjunga på sista versen. Utefläkten går inte som den ska och elkasetten får köra både värme och varmvatten. Men.. När jag pratat med olika personer inom branschen så tycker de ändå att antalet timmar är väl högt även för en direkt verkande elvärme. Hur kan man vara säker på att byte av värmepump kommer sänka antalet kwh? Eller kan det vara något fel hos vår fasta elleverantör, kan man få leverentören att hjälpa oss mäta på något sätt??
Om det endast avser värme är det väl högt även i en äldre villa, 180 kWh / kvm / år.
I vårt hus från 30-talet med originalfönster och originalisolering på vind är förbrukningen 140 kWh / kvm / år,
Med förhoppning om att det var till någon nytta
Vi har ett 122 kvm hus från 1977. Det är enplans 7x20m med atriumgård i mitten och platt tak. Dvs rätt så mycket ytterytor (väggar, fönster och tunt tak). 180 mm isolering i taket och 120 mm i väggarna. 3-glasfönster.
När barnen var små och vi höll sådär 23-24 grader inne drog det 25000 kWh/år.
Gjorde inte så mycket med pris på 1,5 öre/kWh från Forsmark...
När barnen var utflugna och vi gick ner till 22 grader sjönk det till 22500 kWh/år.
2013 satte vi in en luft-luft värmepump i entrén i ena gaveln (fick den begagnad av dottern som bytte olja till bergvärme). Dessutom gick vi ner nån grad i innetemperatur.
Då kom vi ner i lite drygt 18000 kWh/år.
Så innetemperatur och antalet boende påverkar mycket.
Men luft-värmepump hjälper mera i ett mediokert isolerat hus.
Vi har alltså nu c:a 150 kWh per kvm och år.
När barnen var små och vi höll sådär 23-24 grader inne drog det 25000 kWh/år.
Gjorde inte så mycket med pris på 1,5 öre/kWh från Forsmark...
När barnen var utflugna och vi gick ner till 22 grader sjönk det till 22500 kWh/år.
2013 satte vi in en luft-luft värmepump i entrén i ena gaveln (fick den begagnad av dottern som bytte olja till bergvärme). Dessutom gick vi ner nån grad i innetemperatur.
Då kom vi ner i lite drygt 18000 kWh/år.
Så innetemperatur och antalet boende påverkar mycket.
Men luft-värmepump hjälper mera i ett mediokert isolerat hus.
Vi har alltså nu c:a 150 kWh per kvm och år.
Hade en gång ett hus från 50 talet med den storleken och endast elpatron till vattenburen värme. 30-35’ låter rimligt i Mellansverige utan fungerande värmepump. Ring efter service!C Ceder80 skrev:Vi har en villa på 120 kvm plus 55kvm källare. Vi har vattenburna radiatorer och luft/vatten värmepump. Vi har fått en sjukt ökande förbrukning av antalet kwh från 2015: 18 200 kwh till 2018: 31 000 kwh. Vi tror att vår värmepump börjat sjunga på sista versen. Utefläkten går inte som den ska och elkasetten får köra både värme och varmvatten. Men.. När jag pratat med olika personer inom branschen så tycker de ändå att antalet timmar är väl högt även för en direkt verkande elvärme. Hur kan man vara säker på att byte av värmepump kommer sänka antalet kwh? Eller kan det vara något fel hos vår fasta elleverantör, kan man få leverentören att hjälpa oss mäta på något sätt??
Kolla om värmepumpen går på bara elpatron, om sådan finnes i den.C Ceder80 skrev:Vi har en villa på 120 kvm plus 55kvm källare. Vi har vattenburna radiatorer och luft/vatten värmepump. Vi har fått en sjukt ökande förbrukning av antalet kwh från 2015: 18 200 kwh till 2018: 31 000 kwh. Vi tror att vår värmepump börjat sjunga på sista versen. Utefläkten går inte som den ska och elkasetten får köra både värme och varmvatten. Men.. När jag pratat med olika personer inom branschen så tycker de ändå att antalet timmar är väl högt även för en direkt verkande elvärme. Hur kan man vara säker på att byte av värmepump kommer sänka antalet kwh? Eller kan det vara något fel hos vår fasta elleverantör, kan man få leverentören att hjälpa oss mäta på något sätt??
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Har du möjlighet att stänga av elpatronerna manuellt i värmepumpen?
Prova att stänga av dom i så fall och se vad som händer, om pumpen fungerar som den ska så ska du ju
fortfarande ha värme i huset. Funkar inte värmepumpen så kommer det bli rätt kallt rätt så fort...
Prova att stänga av dom i så fall och se vad som händer, om pumpen fungerar som den ska så ska du ju
fortfarande ha värme i huset. Funkar inte värmepumpen så kommer det bli rätt kallt rätt så fort...
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Har du möjlighet att stänga av elpatronerna manuellt i värmepumpen?
Det är inte så att ni skaffat/bytt badrumsfläkt? Har man inte haft en frånluftsfläkt tidigare i badrummet och sedan monterar en som går hela tiden eller med automatik/fukt/tid så kommer det sannolikt bli en ORDENTLIGT ökad energiförbrukning. Luftutbyte är trevligt, men har man ingen värmeåtervinning utan vanlig frånluft så kan det gå åt väldigt mkt energi där.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Låter som Värmepumpen ej levererar värme som den ska. Rekommenderar att man alltid sätter en elmätare till värmepumpen, då är det alltid lätt att se vad värmepumpen tar/månad( om man skriver upp månadsvis) Vårt tidigare hus på 160m2/ 70 talshus drog värmepumpen ca 1000kwh/januarimånad under de åren vi bodde i Huset. Med direktverkande el tog huset ca 30000kwh innan VP installationen. Med VP och braskamin så låg vi på ca 12000kwh/årC Ceder80 skrev:Vi har en villa på 120 kvm plus 55kvm källare. Vi har vattenburna radiatorer och luft/vatten värmepump. Vi har fått en sjukt ökande förbrukning av antalet kwh från 2015: 18 200 kwh till 2018: 31 000 kwh. Vi tror att vår värmepump börjat sjunga på sista versen. Utefläkten går inte som den ska och elkasetten får köra både värme och varmvatten. Men.. När jag pratat med olika personer inom branschen så tycker de ändå att antalet timmar är väl högt även för en direkt verkande elvärme. Hur kan man vara säker på att byte av värmepump kommer sänka antalet kwh? Eller kan det vara något fel hos vår fasta elleverantör, kan man få leverentören att hjälpa oss mäta på något sätt??
kolla på utedelen när pumpen går ska det bli frost på hela 'kylaren' är det för lite gas så blir det bara nertill
Medlem
· Blekinge
· 12 215 inlägg