Hej,
Jag har en Husqvarna vedspis. Inne i eldstaden sitter keramiska plattor som gått sönder och lossnat.
Plattorna är ca 10 mm tjocka och är numer i bitar.
Vad skall jag göra/köpa för att återställa vedspisen ?

Lite foton på hur dom ser ut är bra. Det finns eldfast tegel i den storleken att köpa, men är av olika kvalitet, som tål värme. Det är storskillnad på vad om tål. Det går att gjuta nya delar med eldfast massa och även där är det skillnad på kvailtet. Kanske du kan kontakta en vedspisrenoverare, som har mer koll på det.
Har själv gjutit nya delar keramik till min vedpanna och dom verkar hålla bra, vad jag kan se. Gjorde nya formar med frigolit med hoppplock av delarna för rätt format och gjöt i dom.

• Gilla
foppa_x
  • Laddar…
Om originaldelarna är raka utan speciella former kan du köpa vermiculitskivor och såga till nya delar som passar.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Min uppfattning är att vermekulit plattorna är tjockare (25mm) än de som finns monterat i dagsläget (10-15 mm).
Jag har köpt eldfast bruk och skall försöka göra en reparation med befintliga keramik plattor till att börja med.

Ja, de är 25mm, eller det finns också 20 mm på Bauhaus till exempel.
Gör det så mycket att det blir 20 mm smalare inne i eldstaden?

Jag hoppas att det går bra för dig att laga. Den vedspis som finns i Kina föräldrars fritidshus så sågade jag till vermikulit i somras eftersom alla gjutna block gått sönder. Att försöka laga dem var i stort sett omöjligt.

• Gilla
foppa_x
  • Laddar…
Tack.
Får kolla runt lite vad som finns.
Tror det blir som du säger, svårt att reparera och enklare att montera hel plattor.

F foppa_x skrev:
Min uppfattning är att vermekulit plattorna är tjockare (25mm) än de som finns monterat i dagsläget (10-15 mm).
Jag har köpt eldfast bruk och skall försöka göra en reparation med befintliga keramik plattor till att börja med.
Och då gör du som jag gjorde. Ta en frigolitskivadel som passar i formatat och ca 10 cm till i bredd och längd. Sen pusslar du ihop dom trasiga delarna 0ch sätter kanter som är lika höga som bitarna är tjocka, då går det att stryka rätt av och blir samma tjocklek. Du ska för att inte bruket ska fastna i frigoliten, smörja formen ordentligt med vanligt matolja, så släpper det bra. När det är gjutet måste du få ut vätan i delarna och går bra att göra i ugnen. Första väntan 50 C och en timma. andra vändan 100 C en timma. trdje vändan 250 C i 2 timmar, emellan åt öppnar du luckan i 5minuter så fukten åker ut. Sen tar du ut delarna och låter dom kallna, då åker resten av fukten ut. Får inte finnas fukt i keramiken, då spricker den. Går bra att väga den, inte så noga på grammet, men en hint om att fukten är borta. Detta tar ett par dygn att göra, så ingen brådska för dig. Vid eldning sedan så görs det lite försiktigt i början, ingen sprängeldning då.
Mina delar höll bra enligt ovan.
PS var köpte eller ska du köpa gjutbar keramikmassa från.

Nyfiken fråga: vad är det för Husqvarnaspis som har keramik runt eldstaden?

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Jag köpte eldfast bruk på hornbach.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bra fråga, det brukar vara s.k bränjärn utmed kanterna, men vem vet hur det är, innan TS svarar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Husqvarna 210 eller nåt sånt heter den.
Plattor med ringar på toppen och en liten ugn.
Det sitter keramiska plattor monterat på bägge sidor i eldstaden och över ugnen.

F foppa_x skrev:
Jag köpte eldfast bruk på hornbach.
Och märke och typ på den, intressant då det finns många variationer, kollade in på olika ställen keramisk gjutmassa, men bestände mig för en mycket dyrare variant, som verkade riktigt seriös i alla värden.

• Gilla
foppa_x
  • Laddar…
F foppa_x skrev:
Husqvarna 210 eller nåt sånt heter den.
Plattor med ringar på toppen och en liten ugn.
Det sitter keramiska plattor monterat på bägge sidor i eldstaden och över ugnen.
Spännande! Har aldrig sett en sådan.

Tillägg: det är nog en annan modellbeteckning, Husqvarna 210 är en symaskin 😆 .
Tillägg 2: ...eller en robotgräsklippare eller en åkgräsklippare.

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Finja

• Karta över Finja i Sverige med markerade vägar och höjdkurvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.