8 076 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Kempi 170 eller Kempomat 2500 svets?
Jag skulle vilja köpa en kvalitésvets som är lätt att jobba med. Gärna pulsfunktion.
En begagnad Kempomat 2500/3200 kan man få för 10-15tusen
Men så stönade kollegan som svetsar mycket att jag behöver inte så märkvärdig svets utan en helt ny Kempi 170 för 6000kr räcker.
Den ser ju käck ut med sin digitala display och sådär, men jag vet inte. På forum är det ju bara dessa mer industriella folk hyllar.
Ska svetsa bilar, jordbrukmaskiner, och tja, lite sugen på bygga egna maskintillbehör till traktorlastaren.
Hur hade ni resonerat i valet av maskin?
(jag hade tänkt 3fas, men visst, funkar 1fas så överlever jag väl det med)
En begagnad Kempomat 2500/3200 kan man få för 10-15tusen
Men så stönade kollegan som svetsar mycket att jag behöver inte så märkvärdig svets utan en helt ny Kempi 170 för 6000kr räcker.
Den ser ju käck ut med sin digitala display och sådär, men jag vet inte. På forum är det ju bara dessa mer industriella folk hyllar.
Ska svetsa bilar, jordbrukmaskiner, och tja, lite sugen på bygga egna maskintillbehör till traktorlastaren.
Hur hade ni resonerat i valet av maskin?
(jag hade tänkt 3fas, men visst, funkar 1fas så överlever jag väl det med)
3 fas är ett måste. Och om du ska svetsa i jordbruksmaskiner är ju mer kräm du kan få desto bättre ☺
Snackar vi 5 siffrigt och mig/mag så finns det bara 3fas kemppi att välja på enligt mig, helt överlägsna de flesta andra maskiner. Det finns nån lite äldre (90 tal?) 180 amp maskin som jag trivdes mycket bra när jag jobbade med, ska se om jag kan ta reda på vilken beteckning den hade men det är fan den bästa svetsen jag nånsin kört.
Ja, 3 fas är det du ska ha. Det är ett bättre segment av svetsar. Kempi är ju bra och när det begav sig på EPA-traktor tiden var det den våta (nåja...) drömmen. Farsgubben köpte istället en billigare Cebora som funkat kanon i alla år. Den har vi svetsat både det ena och det andra med, tex. jordbruksmaskiner.
Nån som har erfarenhet av Kemppis nya Kempact RA-serie?
http://www.kemppi.com/inet/kemppi/k..._SV.pdf/$file/BR_Kempact_RA_AD246_1150_SV.pdf
http://www.kemppi.com/inet/kemppi/k..._SV.pdf/$file/BR_Kempact_RA_AD246_1150_SV.pdf
200A modellen såg intressant ut med sin automatik, ställ in plåttjocklek och form på svetsfogen sen tuta och kör.
12.000 + moms var dock mycket för en liten svets.
Billigaste kempact - 253R 3fas; 14000+moms.
eller 181A ADAPTIVE (automatisk inställning) för 15,000+moms
12.000 + moms var dock mycket för en liten svets.
Billigaste kempact - 253R 3fas; 14000+moms.
eller 181A ADAPTIVE (automatisk inställning) för 15,000+moms
Redigerat:
Kikade lite på MinarcMig Evo 200A idag.10.500+m... klarar 5mm plåt vilket jag tyckte var klent men så läste jag nyss att om man ska ge sig på tjockare så ska man ändå svetsa i omgångar.
- Är det någon som prövat denna?
Kluven, kan få en 3200 med tillbehör för samma peng. Osäker hur lätthanterlig den är och om den är för stark för hemmabruk.
- Är det någon som prövat denna?
Kluven, kan få en 3200 med tillbehör för samma peng. Osäker hur lätthanterlig den är och om den är för stark för hemmabruk.
Ska du svetsa tjockgods med mig/mag så e de ju rörtråd som gäller, å då behövs de bra med ström, å varmt som satan om tassarna blir det. tycker samma som någon skrev tidigare en pinnsvets till de grövre grejerna, är bättre ur hållfasthets synpunkt åxå, om man kan svetsa. Å en lagom mig/mag för tunnplåten.
Klicka här för att svara