Varför bygger man tak som är så platt att det i programmet står vattenpölar på det?
Är ju som att be om vattenskador.
Några graders lutning hade inte ändrat husets karaktär.

• Gilla
Sauron och 6 till
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Kan du reglerna för strandskyddsdispens? Troligen bedömdes tomten som redan ianspråkstagen och inte av intresse för allmänheten. Din kommentar andas avundsjuka.
Fast jag tänkte precis samma sak. Om man inte har järnkoll på hur strandskyddet är formulerat paragraf för paragraf så är det en rätt rimlig fundering. Varför gå i clinch med någon över en sådan liten grej?

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
M Markarbetaren skrev:
...Planlösningen med föräldrasovrummet där uppe och resten av sovrummen där nere? Dom minsta barnen vill man väl alltid ha i rummet bredvid, inte ensam på en annan våning. Eller misstolkade jag planlösningen?
Det var det första vi sa här hemma också när vi såg planlösningen, säkert praktiskt med lite äldre barn, men deras är väl knappt året nu.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jag reagerade mest på altanen som inte riktigt passade huset, men det är klart om pengarna tog slut får det duga.
Hade varit mycket snyggare med svartlaserade horisontella brädor som inklädnad av altanen än vanligt tryckt grönt vrike.

• Gilla
Pergoteborg och 4 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Johan och Andina bygger sitt drömhus på en klippa på Lagnö, en minimalistisk kub mitt bland alla grosshandlarvillorna från förra sekelskiftet. Kostnaderna för husbygget drar iväg på grund av överraskningar vid markarbetena och idésprutan Johan som inte vill tumma på en enda idé som poppar upp i hans huvud.

Du kan läsa artikeln här: Kaxig låda i kontrast mot sekelskifteshusen på Värmdö - Grand Designs
Superläckert kort och gott.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P Philemonkey skrev:
Fast jag tänkte precis samma sak. Om man inte har järnkoll på hur strandskyddet är formulerat paragraf för paragraf så är det en rätt rimlig fundering. Varför gå i clinch med någon över en sådan liten grej?
Visst, var nog främst den töntiga kommentaren om 10 miljoner jag störde mig på.

• Gilla
Philemonkey
  • Laddar…
T
Riktigt snyggt hus som hade passat utmärkt ensamt på en udde. I denna omgivning med gemytliga röda små sommarstugor runt om så blev det dock totalt fel... På något sätt får vissa bygga hur de vill medan andra inte får välja färg på takpannorna. Money talks ?

• Gilla
  • Älska
mugatu och 18 till
  • Laddar…
Totalt 14 miljoner för tomt och hus, vilket borde ge en månadskostnad på minst 30000 för ränta och amortering? För en låda på 130kvm... Inte vad jag skulle prioriterat om jag hade dom pengarna men alla är vi olika. :)

• Gilla
David L och 6 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag reagerade mest på altanen som inte riktigt passade huset, men det är klart om pengarna tog slut får det duga.
Hade varit mycket snyggare med svartlaserade horisontella brädor som inklädnad av altanen än vanligt tryckt grönt vrike.
Ja det borde de åtgärda går väl att måla, fast det grånar väl annars.

Nån som förstod varför fönsterpartiet drog iväg 100k bara för att "mittmötet" skulle till?

• Gilla
Mikedigitize och 3 till
  • Laddar…
A attefall skrev:
Nån som förstod varför fönsterpartiet drog iväg 100k bara för att "mittmötet" skulle till?
Med en bärande pelare i mitten hade de kunnat ta laster där, nu ökade spännvidden och ställde andra krav på den ovanligande balken.

Men det troliga är väl att de valde en annan fönstertyp och tillverkare än vad de hade kunnat välja med mer normala dimensioner på glasparti.

• Gilla
attefall och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Med en bärande pelare i mitten hade de kunnat ta laster där, nu ökade spännvidden och ställde andra krav på den ovanligande balken.

Men det troliga är väl att de valde en annan fönstertyp och tillverkare än vad de hade kunnat välja med mer normala dimensioner på glasparti.
Tänkte inte ens på bärlinan ovanför men det är ju så klart fullt logiskt!

richardtenggren
Fast man kan få mycket balk för 100k ändå?
Spännvidden blir bara kring 4,5 m om man tänker att fönstret är bärande vid de andra två delningarna.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Kan du reglerna för strandskyddsdispens? Troligen bedömdes tomten som redan ianspråkstagen och inte av intresse för allmänheten. Din kommentar andas avundsjuka.
Områden som är planlagda innan strandskyddet blev generellt är undantagna. Så motsvarande ”detaljplaner” före 1975 saknar strandskydd helt.

Senare detaljplaner kan också ha fått det helt upphävt men då är det innan alla krav började ställas.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast man kan få mycket balk för 100k ändå?
Spännvidden blir bara kring 4,5 m om man tänker att fönstret är bärande vid de andra två delningarna.

Nej visst är det så, skulle chansa på att kostanden för balk och kraftigare stomme handlar om ca 10 000. Den stora kostnaden ligger nog i glasrutorna som är större samt att man hade kunnat välja en billigare leverantör om man valt mindre glas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.