20 073 läst ·
47 svar
20k läst
47 svar
kattvind bärande eller ej?
Lugn å fin, det var inte meningen att göra dej upprörd.krypgr-direktel-ftx skrev:JA det kan finnas bärande delar i en kattvind som täcks av kattvindsväggen/skivorna, jag skrev att själva kattvindsväggen inte ingår i den bärande konstruktionen. Istället för att hacka på mig så gräv istället i hur takstolen i denna tråd är konstruerad, det finns många typer av takstolslösningar där ute, men om kattvinden saknas på en del av takstolarna så känns det logiskt att de i detta fall ej är bärande.
Du skrev ju kattvindsvägg, det tolkar jag som HELA väggen och inte ytskicket.
Hur som helst det jag ville ha fram är att det är vanligt att kallvindarna är bärande.
Ha en fortsatt trevlig kväll...
Att du inte har förhöjtväggliv är till din fördel, men tycker ändå att du ska kolla detta med sakkunnig.xyle skrev:Finns inga väggar under bara en på andra ledden precis där sovrummet slutar ungefär. Ja jag får nästan kolla med någon konsult. Känner tyvärr ingen! Jag tog som sagt förgivet att de verkligen inte var bärande när jag var runt och kollade på vinden och kattvinden. Men blev som sagt osäker när jag såg liknade väggar här på forumet som folk trodde var bärande. Förstår att de är svårt för er att se på bilderna om de är bärande eller icket. Men finns det något speciellt man kan kolla efter? Och jag har inget förhöjtväggliv, väggen stannar av precis vid golvbjälklaget på övervåningen.
Som sagt, jag är helt övertygad om att beklädnaden, de stående plankorna, INTE är bärande, däremot är mycket troligt eventuella reglar det. Dock sitter dessa troligen jäms med den låga väggen man ser till vänster.
Huset är från 1942. På den tiden byggde man inte väggar som idag.krypgr-direktel-ftx skrev:Nja, hur man byggde takkonstruktioner förr är väl inte relevant för frågan i tråden...?
Om man kikar på bildnr 2 ser man att kattvindsväggen består av stående plank, hur skulle en sådan kunna vara bärande? En bärande vägg måste ju bestå av pelare, balkar och strävor däremellan för att plankorna i väggen skall kunna samverka på något sätt och ta upp eventuella vertikala laster.
Småhus byggdes ofta med bärande trästomme av spontat 2" plank. Utanpå detta läktade man fast isolering av exempelvis stenull eller vass.
Hela väggavsnittet fungerar som en styv skiva därmed behövs inga strävor.
Kattvindsväggen kan vara en del av ramverkstakstolens stödben.
Man får kika noga på vinden. Ibland sitter bilade sparrar vars tjocklek varierar över längden. Man använde inte grövre träd än vad som behövdes.
Det är lurigt att riva i gamla kåkar. Jag föreslår att ni som helt säkert ger klartecken för rivning också delar med er av försäkringsnumret på er konsultansvarsförsäkring så att eventuella fuktskador pga. nedböjning och inläckage eller rent av allvarligare skador på pga. ras går smidigt att reglera.
Ja, man kan döda en tråd med att prata konsultansvar o liknande och då vågar väl ingen hjälpa till frivilligt i fortsättningen med tips o ideer...?Locke skrev:....
Det är lurigt att riva i gamla kåkar. Jag föreslår att ni som helt säkert ger klartecken för rivning också delar med er av försäkringsnumret på er konsultansvarsförsäkring så att eventuella fuktskador pga. nedböjning och inläckage eller rent av allvarligare skador på pga. ras går smidigt att reglera.
En massa glada amatörer som ropar "bara å riva, kör på" är inte någon hjälp. Förstår du inte att det kan ställa till det för människor om de börjar riva bärande delar utan att veta vad de gör?krypgr-direktel-ftx skrev:
Det finns solklara exempel på icke bärande väggar som går att identifiera på rak arm genom att kika på lite bilder - det här är inte ett sådant.
väldigt liten risk att den väggen är bärande, och är den byggd för att vara bärande så skulle jag bli mer nervös för hur dom har konstruerat resten av huset
men man kan aldrig vara säker för även en icke bärande vägg kan bli "bärande" pga olika skador på takkonstruktionen!
jag hade plockat bort väggen utan att oroa mig speciellt mycket
jag hade plockat bort väggen utan att oroa mig speciellt mycket
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Anonyma tips o ideer man läser på ett allmänt byggforum borde inte avgöra om man ska riva eller ej. Skulle inte xyle kolla med fackman först? Om man inte har egen kompentens att avgöra vad som är bärande eller ej måste en utredning ske på plats, helst med orginal ritningar som underlag.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och det är precis det som bl. a. Locke gör.
Medan du tvärsäkert har sagt att
Det är just sådana tvärsäkra uttalanden som kan skapa problem för den aningslösa frågeställaren.
Medan du tvärsäkert har sagt att
ochkrypgr-direktel-ftx skrev:
Men det är bra om du ändrar dig nu.krypgr-direktel-ftx skrev:Nja, hur man byggde takkonstruktioner förr är väl inte relevant för frågan i tråden...?
Om man kikar på bildnr 2 ser man att kattvindsväggen består av stående plank, hur skulle en sådan kunna vara bärande? En bärande vägg måste ju bestå av pelare, balkar och strävor däremellan för att plankorna i väggen skall kunna samverka på något sätt och ta upp eventuella vertikala laster.
Det är just sådana tvärsäkra uttalanden som kan skapa problem för den aningslösa frågeställaren.
Ett tydligt exempel på att allt man skriver kan vändas emot en... Hur många vågar skriva något överhuvudtaget när det vimlar av forumpoliser?
Jag skrev några inlägg i denna tråd om hur bärande konstruktion vanligen är utformad, varför skulle jag ändra mig? informationen är endast baserade på logiskt tänkande då vi inte har en helhetsbild. Det är inte bara frågeställaren som söker kunskap, även solen har sina fläckar kan jag väl kosta på mig att erkänna, vågar ni det ?
Jag skrev några inlägg i denna tråd om hur bärande konstruktion vanligen är utformad, varför skulle jag ändra mig? informationen är endast baserade på logiskt tänkande då vi inte har en helhetsbild. Det är inte bara frågeställaren som söker kunskap, även solen har sina fläckar kan jag väl kosta på mig att erkänna, vågar ni det ?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg