Byggahus.se

Kattlucka - hur täta är dom för kallras och drag på vintern?

1. R
    Medlem · Kalmar Län · 104 inlägg

realdexter

Medlem
    Funderar på att köpa en elektroisk SureFlap kattlucka till våra katter, men hur är det med kallras och drag på vintern? Hittar inget om K-värde (som finns för fönster) när det gäller kattluckor.

2. J
    Medlem · Västra Götalands län · 682 inlägg

jtl

Medlem
    Vi köpte nyss en kattlucka som skall monteras genom väggen i garaget. En enkel modell från PetSafe (tror den hette StayWell 4-way). Den kan vara helt stängd, helt öppen, öppen in eller öppen ut.

Kan snabbt konstatera att inga byggnadsingenjörer varit med och tagit fram luckan. Tätning mellan ramen på utsidan och luckan i övrigt är rena skämtet, eller mer exakt helt obefintlig.

Att täta den mot drag tror jag är omöjligt, men å andra sidan är det bara ett garage. Däremot kommer jag täta i övrigt med http://www.illbruck.com/se_SE/products/SP054?se_SE_p_11010_9=group eller liknande från annan tillverkare.

3. P
    Medlem · Västra Götaland · 87 inlägg

pappan

Medlem
    Kattluckan är så liten att man kanske kan bortse från det säkert mycket dåliga U-värdet.
    Det är nog den dåliga tätningen som påverkar mest.

Håller man handen framför vår kattlucka, så känner man att det drar kallt på vintern.
    Men vi upplever det inte som nåt problem. Nedkylningen blir bara just invid luckan.

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Min öppnar sig själv när jag tänder i kökspannan, så jag tror faktiskt den gör nytta även på området ventilation ;)
    Någon tät och dragfri kattlucka känner jag inte till.
    Det ska i så fall vara en sluss, en låda med dubbla luckor. Byggde en sådan en gång i tiden men katterna vägrade...

• Laddar…
  5. oobum
    Medlem · Årsta, Stockholm · 1 260 inlägg

oobum

Medlem
    Det viktiga är att du köper en med magnet, annars blir det som för mig med en kattlucka som stod helt öppen när det blåste...

Men det blir lite kallras, det känner man om man håller handen framför luckan, dörren är "ljummen" och vid luckan är det kallt.

Sen är det inte så bra tätat runt om, så ja... Sätt den inte i närheten av där ni kommer sitta ofta.

6. nino
    Renoverare · Dalarna · 11 037 inlägg

nino

Renoverare
    Jag tänkte prova bygga en tunnel eller vad man ska kalla det för, utanför luckan som ett vindskydd, ev med en till lucka i så man har dubbla med en meter eller så mellan

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.