Jag har raderat inlägg som var off topic. Håll er till att svara TS och hjälpa TS med sitt problem.

Ur diskussionsreglerna:

4.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.

https://www.byggahus.se/forum/regler/220278-anvandarvillkor-med-diskussionsregler.html

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
En katt är en rutinvarelse och det går utmärkt att ändra en katts rutiner och beteenden. Hoppar den upp flertalet gånger på bord osv, så är det för att den tror den får/kan det och den gör en rutin av det. Det är inget som är kopplat till kattens naturliga beteende att vara just där (däremot att få vara högt uppe och ha god uppsikt och/eller nyfikenhet hör till kattens grundbeteende och instinkter, men det går utmärkt att visa var den får vara nyfiken och ha uppsikt och inte).

Precis som mexitegel varit inne på, så reagerar en katt väldigt väl på höjt tonläge, ändrat kroppsspråk, gester etc. Oftast räcker det med ett par rejäla åtsägningar, men man måste i mångt och mycket på samma sätt som en hund, ta den på bar gärning. Retroaktiv bestraffning fungerar sällan. Lyckas man aldrig ta katten på bar gärning, så går det att vara lite ful och locka upp katten med något så den hoppar upp och då ge den en muntlig åtsägelse. Den kommer att minnas åtsägelsen och inte frestelsen som gjorde att den hoppade upp.

En katt kan också reagera på både blomspruta och åtsägelse som att det är skoj/lek. Jämför med ett litet barn där föräldern står arg som ett bi och säger "du! jag menar allvar!" och barnet fortsätter glatt springa runt, skrattandes på överväxel. I det läget tar många föräldrar tag i barnets arm eller motsvarande och markerar fysiskt att det faktiskt är allvar och ingen lek längre. Fungerar lika bra på en katt om man tar den på bar gärning. Lägger man ner katten på sidan så hamnar den i underläge och känner sig besegrad. Det ihop med ett skarpt NEJ gör att den vet att du bestämmer och inte den. Det gäller att vara bestämd.

Med dessa två enkla verktyg går det relativt fort att ändra ett beteende och det går utmärk att t.ex. avsätta ett fönster och låta katten vara enbart i det fönstret men ingen annanstans.

Personligen har jag en katt som är förbjuden att vara på bord och i fönster (och som följer reglerna även när jag inte är hemma). Han är också förbjuden att väcka mig innan jag själv kliver upp, så han tar sonika sovmorgon så länge jag själv gör det. Dessutom kan han apportera och går och lägger sig på anvisad plats på kommando. Jag behöver numera inte ens höja rösten, utan han läser på mitt kroppsspråk och mitt beteende direkt om jag är arg eller glad på honom :)

• Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
Håller helt med dig shadowfie och vi kör uppenbarligen med samma tekniker och lika framgångsrikt :)

Ska testa det där "fultricket" med att locka katten att göra fel. Han har på sistone börjat hoppa upp på balkongräcket och på vägen upp blir det riktigt fula märken efter klorna när han klättrar upp.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Katter (och hundar) är alltid ett känsligt ämne här har jag märkt.
Trådar får rensas på inlägg och det slutar ibland med att de låses för att diskussionen inte kommer längre.
Undrar varför? Det blir sällan så när det diskuteras verktyg eller byggnadssätt, såvitt jag märkt.
Är (vi) djurägare så ståndaktiga att det är svårt att acceptera andras synsätt och metoder att det nästan alltid leder till ibland hetsiga diskussioner?
Hur ofta rensas det i trådar där det diskuteras vilken avbitare man skall ha eller vilka verktyg som behöver inköpas när man köpt sitt första hus och bara vill börja renovera?
I de diskussionerna kommer det massor med bra förslag och synpunkter där man kan ha olika uppfattningar, men ändå ser fördelar och nackdelar på ett nyktert sätt och för diskussionen framåt på ett för trådskaparen bra sätt.
Men när det börjar diskuteras olika tips eller åtgärder angående våra husdjur blir det bitvis hetsiga inlägg och tråden låses till slut.
En enkel sökning på katt* ger väldigt många träffar.
De tre första träffarna är trådar som fått låsas! :rolleyes:
https://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/124018-katt-som-skiter-i-var-tradgard.html
https://www.byggahus.se/forum/juridik/232759-hund-skadade-losgaende-tam-katt.html
https://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/38575-katt-som-tror-att-han-ager-varan-tomt.html
Och det finns fler låsta i samma sökning.
Men jag hittar inte lika lätt en låst tråd om verktyg.
Är det för att djur är levande och bor ibland oss och verktyg är döda ting?
Detta var bara en liten reflektion över hur olika trådar utvecklas och jag tycker det är lite intressant.
Och jag skall erkänna att när jag läste första inlägget i tråden anade jag redan då att det skulle bli många intressanta inlägg och hade god lust att bara kasta in en popcornätande smiley.
Men den hade ju knappast fört tråden framåt så jag skrev istället.

• Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
knipo skrev:
Är det för att djur är levande och bor ibland oss och verktyg är döda ting?
Antagligen, ingen bryr sig ifall du behandlar din skruvdragare illa. Men med djur så finns det väldigt många uppfattningar om hur de ska behandlas, så ifall någon beskriver sitt sätt att ha djur så finns det garanterat ett antal som på fullt allvar anser att det är åt djurplågerihållet och då blir det lätt hetsiga diskussioner.

O
lbgu skrev:
Antagligen, ingen bryr sig ifall du behandlar din skruvdragare illa. Men med djur så finns det väldigt många uppfattningar om hur de ska behandlas, så ifall någon beskriver sitt sätt att ha djur så finns det garanterat ett antal som på fullt allvar anser att det är åt djurplågerihållet och då blir det lätt hetsiga diskussioner.
Å jag som tänkte starta " stoppa plågsamma skruvdragarägare"
:p

• Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Å jag som tänkte starta " stoppa plågsamma skruvdragarägare"
:p
d^_^b

lbgu skrev:
Det förekommer mycket värre saker i restaurangkök än katter som härjar. Så av den anledningen så bör du nog undvika allt vad restauranger heter.
Kanske var oklar, vad jag menar är om det kommit till allmänhetens kännedom. Oavsett hur får det är som blivit sjuka på grund av det så får det betraktas som ohygieniskt.

snowjim skrev:
Det är en bra tanke, dock så har vi blötmaten i kylen och torrfoder där de äter så det hjälper tyvärr inte.
Skaffa minikylskåp och servera deras mat/godis på helt annan plats? Vatten kan man fortfarande ha i kök(bara bra att de inte står bredvid varann)

123abc skrev:
Gör en fälla med knallkork/angelskott eller knallskott så slipper du att katterna springer där.
Blomspruta fungerar den med men kräver att du har uppsikt medan fällorna fungerar även om du inte är hemma.
Katter är absolut rädda för skrämmande ljud - de föredrar lugn o ro.. Så något som skramlar högt? Jag vet att man kan koppla läskiga dammsugaren till en lång förlängningssladd med strömbrytare, man har strömbrytaren vid platsen man är på tex sängen och dammsugaren på platsen i on-läge och om man märker att katten gör det man inte uppskattar trycker man igång den. Men d funkar bara på katter som är rädda för dammsugare förstås.

Katter ogillar gå i vatten - blöta ner bänk/bord på något vis några nätter? Tex blöta handdukar

Då har jag raderat off topic igen. Det här är frågan TS ställer. Vill du prata om att det är ok att ha katter på bordet, starta en egen tråd om det.

/Moderator

snowjim skrev:
Hej,

Vi har 2 kattor och de hoppar så gott som alltid upp på diskbänken och köksbordet nattetid. Jag har hört att ett effektivt sätt att få dem att sluta hoppa upp på ytor där man inte vill ha dem är att lägga dubbelhäftande tejp? Det är dock ganska stora områden så jag funderar på om det finns större ark som man kan dra av tejpskyddet och sen lägga dem upp och ner över ytorna? Ex något i stil med detta :

[länk]

Kanske finns det billigare lösningar? Hur löser ni problemet?

Hallå! Katt och hund, bor i ditt hus, fast egentligen bor du i deras. Jag vet att du får något tillbaka av det här arrangemanget. Se det som en win-win situation, mysgosa med katten när den går med på det, och känn endorfinerna flöda. Annars tyckte jag gångjärn på bänkarna var bästa idén hittills i kommentarerna.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Richard_Schnell skrev:
Annars tyckte jag gångjärn på bänkarna var bästa idén hittills i kommentarerna.
Kan säga direkt att några gångjärn blir det inte för vår del :)

Kanske en sån här? :-)
Skylt med texten "FÅR EJ VARA HÄR" och symboler för hundförbud och förbud mot hundar med koppel.

Jag har alltid förändrats över hur ledarhundar kan förstå skylten med texten "Gäller ej ledarhund" som sitter på vissa vagnar i tunnelbanan i anslutning till skylten med förbud mot hund.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Blwrgrl skrev:
Katter är absolut rädda för skrämmande ljud - de föredrar lugn o ro.. Så något som skramlar högt? Jag vet att man kan koppla läskiga dammsugaren till en lång förlängningssladd med strömbrytare, man har strömbrytaren vid platsen man är på tex sängen och dammsugaren på platsen i on-läge och om man märker att katten gör det man inte uppskattar trycker man igång den. Men d funkar bara på katter som är rädda för dammsugare förstås.

Katter ogillar gå i vatten - blöta ner bänk/bord på något vis några nätter? Tex blöta handdukar
Att attrapera med ett angeldon är det effektivaste sättet och katterna brukar lära sig väldigt snabbt och de fungerar även för hundar.
Fördelen är att knallkorken skrämmer djuret ordentligt och även den envisaste lär sig efter några enstaka försök.
Blöta handdukar kan nog fungera men kräver att man har en yta under som tål detta över en längre period.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.