Status
Inte öppen för fler kommentarer.
VI har haft en diskussion om vad som skulle gälla om ovanstående skulle inträffa på sin egen inhängnade tomt.
enligt lag skall man ju ha kontroll på sin hund men hur långt stäcker sig den "kontrollen".

Skulle man "enligt lag" vara skyddad om man har monterat upp ett stängsel för att se till att hunden håller sig på tomten, men grannens katten tog sig in trots detta.

eller skulle man vara skadestånds skyldig?

Skalman65 skrev:
VI har haft en diskussion om vad som skulle gälla om ovanstående skulle inträffa på sin egen inhängnade tomt.
enligt lag skall man ju ha kontroll på sin hund men hur långt stäcker sig den "kontrollen".

Skulle man "enligt lag" vara skyddad om man har monterat upp ett stängsel för att se till att hunden håller sig på tomten, men grannens katten tog sig in trots detta.

eller skulle man vara skadestånds skyldig?
Det verkar som om du skulle vara skadeståndsskyldig (https://lagen.nu/dom/nja/2001s65). Enligt den domen så är det bara om kattägaren varit så oaktsam att den kan anses medskyldig som du kan komma undan (en del av ansvaret då). Ansvaret för hundägare verkar vara "absolut", det krävs alltså inte att du varit oaktsam, bara att du äger hunden. Och det gör du ju oavsett stängsel eller inte.

Nu handlar den domen mest om vad det *kostar* att ens hund biter ihjäl en katt, och här verkar det tydligt så att det är bra (dvs billigare) om katten verkligen blir ihjälbiten ordentligt så att det inte råder några tvivel om att den verkligen är död. Då kan det inte bli någon diskussion om ev. vårdräkningar utan då borde resonemanget om sakskador gälla rakt av. Det är marknadsvärdet för en ny katt som gäller. Kostade katten 100:- så är det 100:- man behöver pröjsa, varken mer eller mindre. (Lite spännande, jag har alltid lärt mig att en katt inte är värd något om man skulle köra på den. Men det är alltså fel. Å andra sidan så är den för det mesta inte värd så mycket...)

lars_stefan_axelsson skrev:
. Å andra sidan så är den för det mesta inte värd så mycket...)
För oss kattägare är katten så mycket värd att vi skulle bryta nacken av Hunden på stört. (Nu låter iof inte vi vår katt vara ute då det är oaktsamt att låta de vara okopplade)

Redigerat:
  • Gilla
MRK och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
För oss kattägare är katten så mycket värd att vi skulle bryta nacken av Hunden på stört
Som jag skrev så håller inte domstolen med. (Hela vägen upp till HD). Det är inköpspriset som är det enda avgörande. De allra flesta katter som springer ut är ganska billiga förmodar jag. Jag antar att har man en 20000:- katt så låter man den inte springa vind för våg utan uppsyn. Eller?

P.S. Det är svårt att bryta nacken av en hund. I militären så rekommenderade dom att man bröt ett ben istället, eller punkterade de mjuka delarna i buken (om man av exv. taktiska skäl inte kan skjuta den då). Huvudet är hårt, sitter fast med kraftiga muskler och i den änden sitter alla de vassa tänderna, så den änden av hunden rekommenderade de att man höll sig borta från.

Katter stod däremot inte på schemat.

Redigerat:
  • Gilla
Kire_78 och 3 till
  • Laddar…
Som jag skrev så håller inte domstolen med. (Hela vägen upp till HD). Det är inköpspriset som är det enda avgörande. De allra flesta katter som springer ut är ganska billiga förmodar jag. Jag antar att har man en 20000:- katt så låter man den inte springa vind för våg utan uppsyn. Eller?
Jag tycker att penningvärdet är helt ointressant, älskar man sin katt riskerar man inte att den blir överkörd

• Gilla
Frida Källgren
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag tycker att penningvärdet är helt ointressant, älskar man sin katt riskerar man inte att den blir överkörd
Visst. Men då finns det nog andra forum än just juridikforumet på Byggahus när frågan var om ansvar om ens hund skadade en katt.

Då är vad lagen sagt om penningvärdet i allra högsta grad relevant. Notera att man inte betalar ut något ideellt skadestånd. Så de ställer sig tom helt kallsinniga till vad *du* tyckt att katten varit värd.

• Gilla
Kire_78
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
För oss kattägare är katten så mycket värd att vi skulle bryta nacken av Hunden på stört. (Nu låter iof inte vi vår katt vara ute då det är oaktsamt att låta de vara okopplade)
Skulle bryta nacken på den som gjorde det på min hund, katten har inget där att göra. Jag har både huns och katt som är lösa på MIN tomt!

• Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
Visst. Men då finns det nog andra forum än just juridikforumet på Byggahus när frågan var om ansvar om ens hund skadade en katt.

Då är vad lagen sagt om penningvärdet i allra högsta grad relevant. Notera att man inte betalar ut något ideellt skadestånd. Så de ställer sig tom helt kallsinniga till vad *du* tyckt att katten varit värd.
Sist jag kollade på detta så var det exakt samma regler som gäller för kattägare som hundägare. Mao lämnar man inte en katt obevakad eller löskopplad. Sedan antar jag att det måste provas i rätt om det skulle ske ett fall som ovan beskrivet.

Att en frisk katt hoppar in och blir tagen av en hund som är inhägnad låter högst otroligt

Redigerat:
P.S. Det är svårt att bryta nacken av en hund. I militären så rekommenderade dom att man bröt ett ben istället, eller punkterade de mjuka delarna i buken (om man av exv. taktiska skäl inte kan skjuta den då). Huvudet är hårt, sitter fast med kraftiga muskler och i den änden sitter alla de vassa tänderna, så den änden av hunden rekommenderade de att man höll sig borta från.
Om det är en större hund får man givetvis ta till tillhyggen

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Sist jag kollade på detta så var det exakt samma regler som gäller för kattägare som hundägare.
Må så vara, men fallet katt biter ihjäl inhägnad hund, kan vi nog lämna därhän... ;) (Visst, det finns stora katter och små hundar, men det är nog en statistisk anomali. Om någon vet att det hänt så upplys gärna).

I vilket fall så blir det typiskt dyrare för kattägaren i så fall, eftersom hundar i allmänhet kostar mer.

AnneFi
AndersMalmgren skrev:
Sist jag kollade på detta så var det exakt samma regler som gäller för kattägare som hundägare. Mao lämnar man inte en katt obevakad eller löskopplad. Sedan antar jag att det måste provas i rätt om det skulle ske ett fall som ovan beskrivet.

Att en frisk katt hoppar in och blir tagen av en hund som är inhägnad låter högst otroligt
Lagen om tillsyn är den samma i skrift för hund som katt men för katt ska det tolkas att den måste kunna komma in och ha mat när den vill. Man får alltså släppa ut sin katt hur som helst.

AndersMalmgren skrev:
Om det är en större hund får man givetvis ta till tillhyggen
Om vi skall vara seriösa ett tag, så har du naturligtvis ingen juridiskt skydd om du gör det, förutsatt att katten redan är död. Du får naturligtvis skydda dina djur, men lagen ser med väldigt oblida ögon på efterslängar dvs hämnd.

Det är tveksamt om du skulle komma undan med bara brottet skadegörelse om du slår ihjäl en hund bara för att den tidigare bitit ihjäl din katt.

I vilket fall. TS frågade var ställd ur hundägarens synvinkel och gällde bara strikt ansvarsdelen, och där hittade jag en dom som jag tycker svarar ganska bra på den frågan.

Jag lämnar ytterligare frågor om katters väl, ve eller varande åt er som orkar bry er om det.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Som svar på första inlägget så är det att hundägare har så kallat strikt ägaransvar. Om en hund orsakar en skada av något slag så är ägaren till hunden ersättningsskyldig i i stort sett alla lägen, och det gäller även om skadan sker inne på den egna inhägnade tomten. Sedan kan det givetvis jämkas om den andra parten varit oaktsam. Men som hundägare har man ett stort ansvar om det skulle hända något till skillnad från andra djurägare. Vad gäller katter så är de av naturen mer fria att röra sig, och det kan man även tolka när man läser i Lagen om tillsyn över hundar och katter. Katt nämns bara i första paragrafen och i 21:a paragrafen där det står att katter får avlivas om de är förvildade. I övrigt inget mer. De nämns inte heller i straffansvarsdelen, vilket kan tolkas att kattägare är lite mer fria från ansvar.

• Gilla
STB
  • Laddar…
Eftersom både katt och hundägare har brist i sin tillsyn antar jag att någon form av förlikning skulle ske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.