Vi har monterat ner vår gamla belysning över diskbänken och skulle precis till att börja bända bort de gamla köksskåpen. Jag pillar in kofoten vid den första megaspiken och juckar lite....och då löser jordfelsbrytaren ut. Tänkte att det måste vara en tillfällighet, men efter att ha slagit om den provar jag igen och nog f*n löser den ut igen!!!! Är det en elkabel som sitter i kläm bakom skåpet på nåt vis, har de som satt upp skåpen spikat rakt in i kablarna eller vad? Och viktigast av allt....vad tusan gör vi åt det? Kabeln från bänkbelysningen går ju rakt in i väggen under skåpen, och vi har ju ingen större lust att bryta upp väggen kan jag säga....
HJÄLP!

1. Koppla ur strömmen
2. Montera ner skåpet
3. Ersätt skadade elkablar.

Fel sak att "fuska" med.... ;)

Jo vi konstaterade väl också att något måste göras......men hur ersätter man kablar som är dragna inuti väggen? Jag förstår att man inte kan göra det själv, men hur bär sig elektrikern åt?

Snigel skrev:
Jo vi konstaterade väl också att något måste göras......men hur ersätter man kablar som är dragna inuti väggen? Jag förstår att man inte kan göra det själv, men hur bär sig elektrikern åt?
Går kabeln i ett rör går det antagligen att dra i nya kablar. Om det inte går får man bearbeta väggen lite extra och lägga i nya rör. Om du har en reglad vägg i trä kanske dessa bilder ger dig lite inspiration. I höstas totalrenoverade vi köket hos svärföräldrarna (precis som om man inte redan hade att göra ;) ) och där var det lämpligt att montera lite nya vägguttag:

Den gamla gipsskivan skars bort för att kunna dra rör och montera dosor. Vi tog bort en större bit eftersom den var skadad efter rivningen av kaklet.

PICT0176.jpg

Små urtag gjorde i reglarna för att försänka rör och dosor.

PICT0178.jpg

PICT0179.jpg

Flexslang för matning till micro och ugn.

PICT0180.jpg

Du behöver ju inte krångla på detta sättet, men kanske ser du att det inte behöver vara omöjligt även om du måste öppna väggen.

Avslutningsvis monterade vi tillbaka gips som ersatte det vi tog bort samt ytterligare ett lager för att få en fin yta att kakla på (till detta kan du tex använda renoveringsgips, 6mm).

PICT0199.jpg

Uh...vi hade ju tänkt behålla kaklet som redan sitter där eftersom det är relativt nytt och snyggt. Hoppas verkligen att vi slipper dra ner hela skiten! :(

I vår gamla lägenhet var ingen el draget i rör (betongväggar från 1928). Då "knöt" elektrikern ihop de gamla trådarna med de nya, och drog igenom de nya mha de gamla. Detta var dock endast genom en vägg och fram till första uttaget i köket, resten drogs utanpå (i skåp osv).

Micke: En ankstjärt? Vad är det?

Snigel - man sätter oftast kaklet sist av allt, och ibland så kan det vara svårt att riva allt annat men behålla kaklet kvar intakt om Du förstår vad jag menar. Vissa kök har dessutom kakellist under skåpen, och det är definitivt svårt att behålla allting intakt vid rivning - men ger Du Dig den på det så finns det ju alltid hopp :-D

Hm.....jag tror att kaklet slutar nån halv centimeter ovanför bänkskivorna och att det sen ligger nån sorts fog där.....tänkte skära genom fogen med en mattkniv innan jag tar bort bänkskivorna. Följer kaklet med så är det väl bara att inse att vi får byta ut det kanske....

Den då låter det som det finns hopp!

Aha...då har vi ingen ankstjärt eftersom vi har våran vask nedsänkt i bänkskivan. Pheu! :)

Sen att JAG kanske har ankstjärt spelar kanske ingen större roll för kaklets skull! ;D

Rev vårt kakel i köket i går kväll - ingen ankstjärt här heller :-) men ack så fult kakel NÅGON satt en gång i tiden. Och i vissa fall direkt på masonit :( de var enkla å riva men de som satt på murstocken satt som BERG!

Och min specialbeställda diskbänk passade som handen i handksen - PUST vad lättad jag vart!

Jomenvisst hade de spikat rakt in i elsladden! Som tur är har vi fått fatt i en elektriker som fixar det i morgon så vi hinner få in vårt kök i helgen som planerat. Pheu!

Det värsta är att det förmodligen varit så sedan huset byggdes (typ 20 år sen)! Nu fattar vi varför jordfelsbrytaren har löst ut många gånger när vi använt micro, matberedare och annat.....

Snigel skrev:
Jomenvisst hade de spikat rakt in i elsladden! Som tur är har vi fått fatt i en elektriker som fixar det i morgon så vi hinner få in vårt kök i helgen som planerat. Pheu!

Det värsta är att det förmodligen varit så sedan huset byggdes (typ 20 år sen)! Nu fattar vi varför jordfelsbrytaren har löst ut många gånger när vi använt micro, matberedare och annat.....
När vi har rivit har vi hittat många sådana ställen. På flera platser var rören dragna vid vägg/takanslutningen och där brukar man ju som bekant spika fast en list...:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.