14 025 läst ·
14 svar
14k läst
14 svar
Kassett till öppenspis
Hej!
Jag har en öppenspis i gillestugan där det i dagsläget finns en måttanpassad kassett/insats, eller vad det nu heter. Denna kassett i plåt med glasrutor & fläktfunktion börjar sjunga på sista versen och ett utbyte är troligen ett kommande projekt. Då kommer frågan, vad finns det för något lämpligt på marknaden att välja emellan? Vad skall man tänka på? Tacksam för input i ämnet så jag slipper "uppfinna hjulet".
Vad jag skulle vilja ha är en kassett som kan ge vettig värme avgivning så man inte eldar enbart för kråkorna, i dessa tider med skyhöga elpriser.
MVH
Fredrik
Halmstad
Jag har en öppenspis i gillestugan där det i dagsläget finns en måttanpassad kassett/insats, eller vad det nu heter. Denna kassett i plåt med glasrutor & fläktfunktion börjar sjunga på sista versen och ett utbyte är troligen ett kommande projekt. Då kommer frågan, vad finns det för något lämpligt på marknaden att välja emellan? Vad skall man tänka på? Tacksam för input i ämnet så jag slipper "uppfinna hjulet".
Vad jag skulle vilja ha är en kassett som kan ge vettig värme avgivning så man inte eldar enbart för kråkorna, i dessa tider med skyhöga elpriser.
MVH
Fredrik
Halmstad
Välkommen till forumet! 
Här har du några att välja mellan:
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=458&ord=kasett
Här har du några att välja mellan:
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=458&ord=kasett
Vi går i väntan på en måttbeställd Energikassetten. Dess specialitet är att rmsluften passerar bakom kaminen i en extra lång slinga för att överföra så mycket värme till rummet som möjligt. ( http://www.energikassetten.se/ )
Hej!
Tack för länkarna!
Ja det finns ju endel fabrikat & modeller. Men finns det någon form av tester som gjorts seriöst så man kan få någon form av vägledning? För det är ju inte helt enkelt att välja produkt. Går man efter design så är det en sak men vill man ha effektivitet så är det kanske en annan sak. När jag kollat runt i hemtrakterna så blir ofta Keddy nämnt som ett lämpligt förstahandsval. Är detta en produkt som är bland de bättre eller är det bara för den kostar mycket som man får denna rekomendation?
Tack för länkarna!
Ja det finns ju endel fabrikat & modeller. Men finns det någon form av tester som gjorts seriöst så man kan få någon form av vägledning? För det är ju inte helt enkelt att välja produkt. Går man efter design så är det en sak men vill man ha effektivitet så är det kanske en annan sak. När jag kollat runt i hemtrakterna så blir ofta Keddy nämnt som ett lämpligt förstahandsval. Är detta en produkt som är bland de bättre eller är det bara för den kostar mycket som man får denna rekomendation?
Ja, Råd och Rön testade för ett antal år sedan. Men tror inte testerna ligger ute på nätet längre (eller om de nånsin funnits där
Testet måste gjorts 97-99 någongång?
Handöl-kassetten var iaf den som fick bäst verkningsgrad i testet.
Handöl-kassetten var iaf den som fick bäst verkningsgrad i testet.
Kolla med sotaren att den kassett du till sist väljer är godkänd/lämplig för skorstenen. Efter vad jag hört finns ingen "gammal" tegelskorsten som håller för mer än 350 grader och rökgaserna från vissa kassetter kommer lätt upp i dessa temperaturer. Kolla även miljökrav mm som gäller i din kommun, detta kan ha införts efter installationen av din gamla kassett.
Och, gjutjärn med få lösa detaljer är nog att föredra framför plåt och lösa asklådor mm. Själv har jag en liten keddy som jag är så pass nöjd med så att jag snart installerar en till i ytterligare en eldstad. Intressant var att jag först funderade på en Andersson 4 som skulle bli något dyrare men fick rådet från flera oberoende källor att välja keddyn då denna hade färre delar som kunde strula.
Och, gjutjärn med få lösa detaljer är nog att föredra framför plåt och lösa asklådor mm. Själv har jag en liten keddy som jag är så pass nöjd med så att jag snart installerar en till i ytterligare en eldstad. Intressant var att jag först funderade på en Andersson 4 som skulle bli något dyrare men fick rådet från flera oberoende källor att välja keddyn då denna hade färre delar som kunde strula.
Vi har just låtit installera en keddy 510 i vår öppna spis, och är hittills jättenöjda! Den käns väldigt stabil och bra, inte en massa lösa delar som kan kärva. Den är dessutom helt i gjutjärn och har inga "brännplattor" som många andra insatser har som kan behöva bytas ut efter några år.
/Elin
/Elin
Vi har en insats från energikasetten som jag skulle INTE rekommendera den till en vän. Inte heller vår sotare hade något gott att säga om den
. Den fanns i huset ( 4 år gammal?) så jag vet inte vad det är för modelnr men den har luftspjäl med 5 små stängbara hål som fungerar som en flöjt som skorstensdraget spelar på >
. Evig vislande när man eldar och ibland också utan eld. Och det är bara en av nackdelarna. Nääää det finns bättre konstruktioner.... Håller 100% med Hjortfot
.
gaia
gaia
Ursäkta om man blir tjatig, men har en Kedddy (tre d tiden) sedan 97 och den fungerar perfekt. Det är hörnmodellen och den är insatt i en gammal öppen murad spis från -60, murad med tegelkåpa och ansluten till murstocken, där kåpan fungerar lite som täljstenskamin. Till och med sotaren rekommenderade att ändra sotningen från 1-årsintervall till 2-årig, eller som han uttrykte det "jag drar in mera sot i mina kläder än vad jag vad som jag får från din skorsten". Inga fläktar utan endast ett gjutjärnsgaller i kåpan. Om man eldar två brasor på kvällen (4 "vedträn" i varje") så känner man på morgonen fortfarande en svag luftström i gallret.
Men visst finns det snyggare kaminer designmässigt. Vi har Keddyn med helt glas, vet inte om varianten med enkel spröjs finns längre och helgjuten. Har sett att de nya har fronten separat där luckorna är fästa.
Ska köpa den minsta modellen och sätta i öppna spisen i sommarstugan.
Men visst finns det snyggare kaminer designmässigt. Vi har Keddyn med helt glas, vet inte om varianten med enkel spröjs finns längre och helgjuten. Har sett att de nya har fronten separat där luckorna är fästa.
Ska köpa den minsta modellen och sätta i öppna spisen i sommarstugan.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har haft min keddy instalerad i våran gamla öppnaspis i över 2 år. Den värmer nå så jädra skönt. Jag brukar ladda den helt full med torr ved sen in med lite tidningsblad eller någon braständare sen tänder man den. Efter några minuter drar jag ner spjället till 50% sen får den stå så. Efter typ 45 min är det helt varmt i rummet som är på ca 30kvm och efter hela brasan brukar vi ha ca 27grader i rummet.
Kan varm rekomendera en keddy kassett. Hela den murade kåpan blir het. Samt så strömmar det ut het luft ur gjutjärnsgallret i kåpan flera timmar efter en brasa.
Kan varm rekomendera en keddy kassett. Hela den murade kåpan blir het. Samt så strömmar det ut het luft ur gjutjärnsgallret i kåpan flera timmar efter en brasa.
Intressant tråd det här.
Jag skulle vilja "fördjupa" diskussionen med att fråga vad det är för pris på dessa kassetter ni pratar om här. Vad har ni betalat? Är det främst mysfaktorn som motiverat köpet eller är det besparingen i uppvärmningskostnad?
//Aine
Jag skulle vilja "fördjupa" diskussionen med att fråga vad det är för pris på dessa kassetter ni pratar om här. Vad har ni betalat? Är det främst mysfaktorn som motiverat köpet eller är det besparingen i uppvärmningskostnad?
//Aine
Vi köpte vår keddy 510 för 7600 pixadoras, men på vår lilla marknadsundersökning kunde den också kosta 9900, så ring runt och kolla!!
Till detta kom dragning av rör i skorstenen med inmurning av gjutjärnsrör nertill i spisen, och summa sumarum hamnade vi precis över 20.000.
Eldar mest för mysfaktorn, men eftersom vi är mycket förtjusta i eldning (har sannolikt varit pyromaner i tidigare liv) så blir det rätt många brasor i veckan, vilket jag tror bidrar till en lägre energiförbrukning i övrigt. Man kan ju alltid hoppas iaf
Men även om det inte bär sig rent energiekonomiskt är det SÅ värt det!!
/Elin
Till detta kom dragning av rör i skorstenen med inmurning av gjutjärnsrör nertill i spisen, och summa sumarum hamnade vi precis över 20.000.
Eldar mest för mysfaktorn, men eftersom vi är mycket förtjusta i eldning (har sannolikt varit pyromaner i tidigare liv) så blir det rätt många brasor i veckan, vilket jag tror bidrar till en lägre energiförbrukning i övrigt. Man kan ju alltid hoppas iaf
/Elin
Vi betalade 16300 för vår Energikassett installerad och klar.
Måste inflika efter en tids eldande att vi inte lider av någon flöjtspelseffekt. Är på det stora hela nöjda med kassetten, men tycker att det kunde varit mer tilluftshål, vi har en hörnmodell med lucka på ena sidan där också lufthålen finns. Men det kunde gott ha varit lufthål på den andra sidan med! Det går säkert att få när man beställer den, men vi visste ju inte att det behövdes...
Måste inflika efter en tids eldande att vi inte lider av någon flöjtspelseffekt. Är på det stora hela nöjda med kassetten, men tycker att det kunde varit mer tilluftshål, vi har en hörnmodell med lucka på ena sidan där också lufthålen finns. Men det kunde gott ha varit lufthål på den andra sidan med! Det går säkert att få när man beställer den, men vi visste ju inte att det behövdes...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden