Att flytta och lyfta är inte alls något för ”hulken”. Gör man det lite ingenjörsmässigt och släpar på sluttande plan och lyfter med spännband. Men man får vara sjukt försiktig så man inte klämmer ihjäl sig. Plockade ut en stor otymplig oljepanna på 290 kilo ur källaren en gång. Var listig och använd stöddiga spännband. Och gå inte ”under hängande last”.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B
❤️Kolla om ni inte kan ha skåpet till något kul ist för att kasta det. Leta idéer på nätet. Bygg in det någonstans (under trappan eller annat ställe i källaren. Skåpet är ju inte jättestort. Ha inte så bråttom med att kasta saker. ❤️❤️❤️❤️

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hur har det kommit dit?
Rimligen borde det att bära ut på samma vis som det gick att bära in.

Sågade ner en gammal panna med vinkelslip i somras, det var inge trevligt. Dessutom gick det skivor för 1500kr
Jag skulle testa att skära med en plasmaskärare så länge det går att vädra ordentligt. Vart bor ni?

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Ser inte särskilt svårflyttat ut. Rulklar taljor och hävstänger.

Jag skulle gärna ha ett sånt där. behåll det om du kan så behöver du inte betala för bankfack för viktiga papper.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ingen ytterdörr i källaren där ni kan få ut den? Jag hade samma dilemma med ett kassaskåp. Vi fick upp det på en halvpall, sen ut genom dörren efter många om och men. Därefter kom en kranbil och lyfte upp skåpet.

MultiMan
H Hybro skrev:
Stadiga gubbar som tar 150 kg var.
Jag hjälpte till att flytta ett normalstort piano ner för 3 våningars hyreshus. Jag själv tog hela tyngden genom bärsele och en styrde. Gick utmärkt. Och nej, jag var inte Hoa-hoa eller Ricky Bruch. Gillade inte ens gymnastiken i skolan. Är man kraftigt byggd och har rätt teknik klarar man rätt stora vikter.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Ingen ytterdörr i källaren där ni kan få ut den? Jag hade samma dilemma med ett kassaskåp. Vi fick upp det på en halvpall, sen ut genom dörren efter många om och men. Därefter kom en kranbil och lyfte upp skåpet.
Jo men det är roligare att få upp skåpet för en trappa 😉😉😉

• Gilla
  • Haha
Djupa Tanken och 2 till
  • Laddar…
Kanske fungerar att spräcka skåpet innifrån med domkrafter, typ en i varje hörn.

• Gilla
Stannis5 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för årsmodell? Kanske brandisolering med asbest om man har otur...
Jag tror inte att detta värdeskåp är så gammalt så att det har asbest i sig. Jag är ingen expert men har jobbat som låssmed och hjälpt en vän som hållit på med att köpa gamla värdeskåp. Ta bilder och fråga tillverkaren Jöli om ålder och asbest. Fråga även en annan flyttfirma och gärna en som annonserar om att de flyttar tunga saker.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Någon som byter pannor?
Har en kompis som gör det själv.
Han har en motoriserad säckakärra
Lyfter man upp pannan (eller kassaskåpet) på kärran, sen kan man spärra den i uppfällt läge, sen är det bara att spänna fast den på kärran och köra den både upp eller ner för trappor med batteri drift.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Låter som att firman inte har rätt utrustning eller personal. Lägg ut frågan till fler aktörer.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
W WFD skrev:
Låter som att firman inte har rätt utrustning eller personal. Lägg ut frågan till fler aktörer.
Det är sant.
Det kan vara så att dessa 30 000 kr innebär att firman i sin tur ringer en annan firma de vet fixar detta och betalar dom 10 000 kr för att ordna ts kassaskåp.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Tack för många svar/idéer. Jag har mailat JÖLI i Norge men inget svar än. Ingen källardörr. Har själv tänkt på att bygga en träram för att kolla storleken. Tack för tipset om att flyttgubbar kan behöva någon slags ram runt skåpet, för nog känns det som det borde kunna rymmas, även om det är trångt i svängen.

En variant om jag inte förstör skåpet är att baxa det under trappen, så ev att vi får köra på det.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är sant.
Det kan vara så att dessa 30 000 kr innebär att firman i sin tur ringer en annan firma de vet fixar detta och betalar dom 10 000 kr för att ordna ts kassaskåp.
Du har rätt i att folk inte behöver vara stora för att jobba med tunga lyft 👍

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.