Fairlane
Hej,

Vi har problem med att ytterdörren kärvar. Det är så illa att en 10-åring knappt klarar att öppna eller stänga dörren, så vi måste lösa problemet, frågan är bara hur?!

Jag ska försöka beskriva hur det upplevs, vad jag gjort och även få med lite bilder.

Dörren stängd
Om dörren är stängd ordentligt så brukar det gå att låsa/låsa upp, men minsta att man drar/trycker dörren utåt så går det inte att vrida låsvredet. Att trycka ner trycket kräver rejält med kraft, så det är uppenbart att tryckfallet sitter i spänn.

Dörren öppen
För att stänga dörren krävs rejält med kraft, så mycket så att man ofta får stänga halvt och sen rycka till/trycka till.

Man ser tydligt att dörren har hängt ner sig, men samtidigt verkar det väldigt tajt allmänt. Jag tror att dörren kan ha blivit målad tidigare och att det därmed blivit lite tajtare, men jag vet inte säkert.

IMG_2665_resultat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2666_resultat.JPG
Skapa konto

IMG_2668_resultat.JPG
Skapa konto

Från insidan kan man också se att dörren har hängt ner sig, men också att ramen runt om verkar ha påverkats med tanke på sprickan uppe
IMG_2670_resultat.JPG
Skapa konto

Jag har försökt att använda en gångjärnsriktare, men jag tycker inte jag märker någon skillnad. Vet iofs inte hur mycket man vågar ta i. Jag funderar lite på om man kan göra något mer, eller är det dag och haka av dörren och ta fram hyveln? Jag funderar lite på om man ska ta lite kol eller något annat och markera på dörren och stänga för att se var det tar i. Kanske finns det bättre metoder+

Några idéer?

Det ser ut som om dörrkarmen (gångjärnssidan) och sidoljuset har satt sig. Låssa skruvarna/spikarna som håller sidoljuset i ytterväggen, lyft upp sidoljuset och karmen, eventuellt palla underkarmen med tex bitar av masonit.

Det ser ut att vara för lite luft. Karmen är sned. Demmpas förslag om åtgärd av snedhet is the way to go. Om den är monterad med karmskruv eller karmhylsor så kan du försöka justera ut karmen lite.
Listtrycket kan kräva lite andra åtgärder. Det går att byta till ett ställbart slutbleck. Då kan du justera listtrycket när det behövs. Du kan byta tätlist på låssidan till en mjukare.
Räcker inte ovanstående åtgärder så går du på själva dörren. Häng av och hyvla av ett par mm på gångjärnssidan. Fäll in gångjärnen lika mycket. Var glad för att det är en villadörr och inte en 2,5 meter hög ekport med isolerglas av säkerhetsglas :P
Gångjärnsriktare är ett otyg i oerfarna händer. Jag som är väldigt erfaren använder dem högst ogärna. Det är ungefär som att laga punka med sprayburk. Godset i gångjärnen mattas ut.

mvh Findus

• Gilla
epw
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror jag börjar förstå vad som har hänt. När vi flyttade in för drygt 1,5 år sen så lät vi riva ut det uppreglade golvet på hela nedervåningen då det var träreglar på betongen och istället installerades Granas ventilerade golv. Under dörrkarmen fanns det också träbitar som kastades. Min gissning är att när dessa träbitar försvann så började karmen sjunka sakta. Kan det vara korrekt?

Vi hade en firma inne för att göra detta och de har jobbat med Ganab i många PR. Borde de inte förutsatt detta?

Behöver jag riva parkett och undertill för att komma ner till grundproblemet tror ni?

Det låter som att detta kan kräva mer av mig än jag kan ordna själv på rimlig tid så frågan är hur mycket det kunde kosta om man fick tag i någon som kan ordna detta? En snickare är det väl jag söker antar jag?

Vad man kan se på bilderna verkar karmen hänga kraftigt vid sidljuset.
Dessutom ser handtaget på dörren ut att hänga. Vilket också kan tyda på att låset är trasigt.
Många glömmer att underhålla låsen vilket ofta gör att de havererar likt bilden.
Gångjärnsriktaren du använt har troligtvis gjort att gångjärnen nu är sneda så när du riktar karmen kommer dörren hamna fel i karmen.

Fairlane
Det låter inte så bra. Jag får se om man kan hitta någon snickare (?) som kan titta på jobbet.

Ja det låter som om det revs bärande vägg/stolpe i källaren.
Nej det är inte säkert att dom som installerade golvet kan något om bärande väggar.

Har du några bygglayouter över hur det såg ut innan, samt markera vilka partier som blivit rivna, så kan vi eventuellt ge förslag på åtgärder.

Fairlane
Jag kan se om jag kan hitta några bilder som togs under arbetet. En ritning på huset finns också, i pappersform någonstans.

De delar man tog bort såg ut som spillvirke som låg under tröskeln. Det var lite mögelangripet om jag inte minns fel. Det var lösa bitar, inte fastskruvade/spikade i något, men det kanske var tillräckligt för att hålla emot ramen!?

Dörren stängd
Om dörren är stängd ordentligt så brukar det gå att låsa/låsa upp, men minsta att man drar/trycker dörren utåt så går det inte att vrida låsvredet. Att trycka ner trycket kräver rejält med kraft, så det är uppenbart att tryckfallet sitter i spänn.

Hej,

En sak som många inte tänker på och det är att i Assa låskistorna så sitter inte handtagskolven och låskolven symetrisk. Detta gör att om man låser dörren och tar ner handtaget för att känna om det är låst så går inte kolven tillbaka i slutblecket utan trycket ligger mot låskolven vilket kan göra att det upplevs trögt. Drar man då in dörren mot sig igen så går handtagskolven tillbaka in i slutblecket och problemet med att låsa upp försvinner.

Men tror inte att det är detta är det stora problemet men även detta kan spela roll i hur dörren känns trög att låsa upp.

Precis som andra påpekat så är karmen låg på gångjärnssidan, de där träbitarna var nog kilar för att väga upp karmen.
Kontrollera om det finns utrymme att slå in nya kilar (använd plast så slipper du att dem blir angripna) kontrollera även att tröskeln står i våg samt att den inte bågnar.
Det finns inga springor att justera med en gångjärnsriktare utan det troligaste är att du istället flyttar dörren ut eller in i bakkanten vilket snarare ökar listtrycket, som findus42 tidigare påpekat så bör en gångjärnsriktare endast användas i nödfall och då bör personen veta hur det fungerar personligen använder jag väldigt sällan en gångjärnsriktare.
Om gångjärnen blivit felaktigt riktade så kan de behöva bytas ut.
Det hårda listtrycket är inget du bör tänka på nu eller försöka åtgärda med nytt slutbleck utan du bör istället åtgärda grundproblemet.
Grundproblemet borde vara att dörren tar i och efter bilderna så tar den troligast i i framkant av tröskeln (förhöjningen av tröskeln på insidan, sitter eventuellt en aluminium bit där vilket gör att det inte syns en nernött yta).
Karmen är väldigt tight monterad i bredd och hade eventuellt behövts hyvlas lite på karmen innan den monterats från första början men det borde fungera ändå men kan eventuellt öka listtrycket en del.
Börja med att ta reda på var den tar emot och det gör du lätt med ett papper runt om på både ut och insida och se efter var pappret nyper fast och där är det troligt att dörren tar emot.
Dörrbladet måste gå helt fritt i karmen för att erhålla en bra funktion.
När dörrbladet går helt fritt så är det lämpligt att kontrollera listtrycket samt åtgärda om det fortfarande behövs.

Jag hade försökt höja karmen vid gångjärnssidan och satt dit nya kilar.

Fairlane
123abc skrev:
Börja med att ta reda på var den tar emot och det gör du lätt med ett papper runt om på både ut och insida och se efter var pappret nyper fast och där är det troligt att dörren tar emot.
Bra tips, det är ju enkelt att kolla. Jag förstår en hel del mer nu vad som har gått tokigt.
Kanske behöver jag byta gångjärnen, men jag är tveksam om jag lyckats vrida dem ens. Behöver de bytas så fixar jag det, inget problem. Det andra är svårare, men nu vet jag ju var jag ska börja iallafall.

Fairlane
Jag har inte haft tid att ta tag i detta, men tittade lite på det nu. Jag mätte bredden på dörrkarmen uppe och nere och mätte höjden på både gångjärnssidan och andra sidan. Jag mätte med laserpass och det skiljde max 1 mm.
Jag testade också med en vinkelhake i alla fyra hörnen på karmen och det är ytterst lite som skiljer från 90 grader, om något. Är det värt att försöka palla upp hela ramen ändå? Jag tror jag kan komma åt allt utifrån genom att plocka bort lister. Alternativet är att riva parkett och undergolv på insidan och det är inte så kul.

Fairlane
Nu har jag rivit bort listen på utsidan och det verkar som att jag kan ordna detta utifrån. Tar jag en stor kofot och lyfter hela sidan vägen på gångjärnssidan några mm så glider dörren igen snällt.
Nu ska jag bara hitta något att palla upp med, något som inte är organiskt så ska det nog fungera bra sen. :)

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Nu har jag rivit bort listen på utsidan och det verkar som att jag kan ordna detta utifrån. Tar jag en stor kofot och lyfter hela sidan vägen på gångjärnssidan några mm så glider dörren igen snällt.
Nu ska jag bara hitta något att palla upp med, något som inte är organiskt så ska det nog fungera bra sen. :)
Då verkar det vara precis som jag misstänkte.
Lyft lite samtidigt som du kilar upp/slår dit nya kilar sen borde det fungera bra igen, strunta i vattenpass och vinkelhake utan följ linjen mellan dörrblad och karmöverstycket istället och gör så den blir jämn (ta lite åt gången så du inte lyfter för mycket och får liknande bekymmer p.g.a det, då det är jobbigare att sänka än att lyfta när du monterar kilar).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.