Har en ventil som kärvar efter att varit avstängd under sommaren. Stiftet är då i intryckt läge. När jag vill sätta på värme så fjädrar inte stiftet ut. Hjälper iunte att knacka, måste dra ut det med en poligrip.
Min fråga är om det går att byta ut just den delen som innehåller stiftet utan att nbehöva tappa systemet på vatten?
Se bifogade bild. Elementer är ganska gammalt.
Tacksam för tips eller om jag skall anlita en riktig rörkille.
Tack på förhand!
Hagagugge
Min fråga är om det går att byta ut just den delen som innehåller stiftet utan att nbehöva tappa systemet på vatten?
Se bifogade bild. Elementer är ganska gammalt.
Tacksam för tips eller om jag skall anlita en riktig rörkille.
Tack på förhand!
Hagagugge
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Slå lite mer distinkt på själva ventilen om du inte gjort det. Det är den som kärvar fast. Inte stiftet. Det är bara en mellanpinne. Jag har fått löst de flesta ventiler jag bankat på. Man hör när flödet komme rigång och man kan banka ganska hårt med en hammare utan att det "skadar". Ja förutom färg och sånt kanske.....
Hej och tack för ditt snabba svar! Problemet uppkommer väl igen under nästa vår/sommar när ventilen stängs. Men jag tar till mig tipset om det händer tidigare. Men om jag vill byta den delen där stiftet sitter skall jag då ta bort hela den del som på fotot är bronsfärgat. Och då måste väl systemet tömmas.S Stefan1972 skrev:Slå lite mer distinkt på själva ventilen om du inte gjort det. Det är den som kärvar fast. Inte stiftet. Det är bara en mellanpinne. Jag har fått löst de flesta ventiler jag bankat på. Man hör när flödet komme rigång och man kan banka ganska hårt med en hammare utan att det "skadar". Ja förutom färg och sånt kanske.....
Hälsngar Hagagugge
Man ska ALDRIG dra ut stiftet.H hagagugge skrev:
Lite svårt att se vilken modell det är på (ventilhuset och) ventilinsatsen.H hagagugge skrev:
Ganska ofta brukar packboxen som stiftet sitter i.
Hej och tack för dina svar!Demmpa skrev:
Då har jag i alla fall lärt mig att aldrig dra ut stiftet, men det är ju så dags nu...
Blir att avvakta till nästa gång stiftet kärvar och då ta till stora hammaren och hörselkåpor!
Hälsningar Gunnar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden