Hej,

Har ett element i ett av mina hyreshus där ventilen inte släpper igenom någon värme.

Stiftet fjädrar inte ut av sig självt. Tänkte åka dit imorgon och se om jag kan få igång det. Några tips på vad jag kan göra? Tänkte smörja upp stiftet och se om jag kan motionera upp det som start.

Enligt hg har även stiftet råkats dragits ur helt då när de försökte. Bör det inte spruta vatten då?

Frågar även vad det är för gängor till termostatvredet då jag tänkt köpa nytt?

Ser även att stiftet är skadat så behöver så småningom byta insats.

• Ventil på element med synligt stift som inte fjädrar ut. Stiftet är skadat, och termostatvredets gängor diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hammare kraftfullt på röret under ventilhuset, käglan som tätat ska utåt, nu har den kanske fastnat efter sommarens stängning. Normalt med dessa teromstatventiler. Siftet som kom ut, har en O-ring innanför som tätar. den brukar inte bli dålig och bara stoppa in stiftet igen. OBS inga verktyg på stiftet.

Jo. Det borde spruta ut. I normalfallet hade jag rekommenderat lätta slag med hammare samt att dra ut stiftet försiktigt med tång. Nu har det redan gjorts så tag med lite verktyg och gå på igen. Kan det vara för lågt tryck som orsakar både värmebrist och sprutbrist?

Intet Intet skrev:
Jo. Det borde spruta ut. I normalfallet hade jag rekommenderat lätta slag med hammare samt att dra ut stiftet försiktigt med tång. Nu har det redan gjorts så tag med lite verktyg och gå på igen. Kan det vara för lågt tryck som orsakar både värmebrist och sprutbrist?
Nej trycket är korrekt och övriga element är varma. Ska testa det. Tackar

J jonaserik skrev:
Hammare kraftfullt på röret under ventilhuset, käglan som tätat ska utåt, nu har den kanske fastnat efter sommarens stängning. Normalt med dessa teromstatventiler. Siftet som kom ut, har en O-ring innanför som tätar. den brukar inte bli dålig och bara stoppa in stiftet igen. OBS inga verktyg på stiftet.
Tack. Jag testar det.

T Timtomtrana skrev:
Tack. Jag testar det.
Var försiktig. Det är ett kopparrör som absolut inte tål mycket våld.

Att knacka hjälpte inte, jag har beställt ny packbox.

Jag kollade över fler element i lägenheten just under och jag möter samma problem där. Stiften fjädrar väldigt kort väg, endast några få mm. Men de går relativt lätt att trycka in/dra ut annars.

VVS-firman som installerade värmepumpen för 1år sedan föreslog att börja med att stänga av pumpen och lufta alla element för att se om det kan vara problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.