100 229 läst ·
101 svar
100k läst
101 svar
Kärnvirke utåt eller inåt?
Hej
Börjar bli uttjatat detta nu
Men det är glad gubbe som gäller om man inte vill ha stuprännor som altangolv..
Bilderna ovan visar en nylagd altan.
Det tar ibland upp till ett år innan impregneringsvätskorna lämnat brädan och brädan är plan eller kupad för god vattenavrinning och comfort.
/PPALM
Börjar bli uttjatat detta nu
Men det är glad gubbe som gäller om man inte vill ha stuprännor som altangolv..
Bilderna ovan visar en nylagd altan.
Det tar ibland upp till ett år innan impregneringsvätskorna lämnat brädan och brädan är plan eller kupad för god vattenavrinning och comfort.
/PPALM
Snyggt inlägg pudas.
Jo det börjar luta åt kärnsidan uppåt (årsringarna som glad gubbe när man lägger brädan) som de flesta här trott på.
Ska kolla några gamla altaner jag med, så man kan känna sig ännu lite säkrare...
Om man nu sluter sig till detta, då kommer min nästa undran. Ska man då lägga _alla_ altanbrädorna med kärnsidan uppåt, oavsett hur mycket och åt vilket håll själva brädan är kupad vid själva läggningen, eller finns det någon slags gräns? Jag tänker att ex frekvent inoljning kanske får vissa brädor att behålla en "felkupad" form trots flera år utomhus. Eller?
Jo det börjar luta åt kärnsidan uppåt (årsringarna som glad gubbe när man lägger brädan) som de flesta här trott på.
Ska kolla några gamla altaner jag med, så man kan känna sig ännu lite säkrare...
Om man nu sluter sig till detta, då kommer min nästa undran. Ska man då lägga _alla_ altanbrädorna med kärnsidan uppåt, oavsett hur mycket och åt vilket håll själva brädan är kupad vid själva läggningen, eller finns det någon slags gräns? Jag tänker att ex frekvent inoljning kanske får vissa brädor att behålla en "felkupad" form trots flera år utomhus. Eller?
Hördu, det funkar ju ganska dåligt att bara upplysa om sin åsikt gång på gång utan argument. När nu pudas skriver ett väl underbyggt inlägg med bilder och konkreta exempel, så blir det ju bara fånigt att skriva som du gör. Antingen måste du tro har photoshoppat bilderna, eller så får du väl komma med en förklaring till att hans virke beter sig tvärtemot hur du hävdar att det gör. Det verkar som att sanningen, som så ofta, ligger någonstans i mitten.estwing skrev:
Edit: Stavfel
Redigerat:
HERREGUD vilken tråd! Finns det NÅGON som håller med Eastwing, som säkert är en duktig snickare och lägger fina altaner...? OM det nu finns någon egenskap i tryckt virke så måste ju nån som vet hur det funkar kunna säga det en gång för alla? Ska man lita på statistiken i denna tråd så blir det under denna helg att montera med årsringarna på ändträet som en glad gubbe. Får hoppas det blir bra.
Och så pressar man ihop brädorna, då det blir springor när de (om de) torkar?
Och så pressar man ihop brädorna, då det blir springor när de (om de) torkar?
för att jag har skrivit innan i tråden hur man lägger.jon_h skrev:Hördu, det funkar ju ganska dåligt att bara upplysa om sin åsikt gång på gång utan argument. När nu pudas skriver ett väl underbyggt inlägg med bilder och konkreta exempel, så blir det ju bara fånigt att skriva som du gör. Antingen måste du tro har photoshoppat bilderna, eller så får du väl komma med en förklaring till att hans virke beter sig tvärtemot hur du hävdar att det gör. Det verkar som att sanningen, som så ofta, ligger någonstans i mitten.
Edit: Stavfel
bygger så många altaner om året å den enstaka bräda som vrider sig åt andra hållet än va jag påpekar kan jag räkna på mina fingrar. den brädan kan man byta ut å lägga om till sur gubbe igen.
detta e fakta.
kärnsidan NERÅT!
mvh
snickar estwing
Har själv ingen som helst åsikt i den här livsavgörande frågan, jag har däremot en observation gjord på sommarstugans uteplats. 9 av 10 brädor var svagt, svagt kupade på "fel" sätt. DVS med mitten på brädan som en dal och ytterkanter som sticker upp. Jag böjde mig hastigt ner för att få svaret på hur man INTE ska lägga trallen. Som vanligt i mitt liv slutade det med ett västgötaklimax. Brädorna var fullständigt slumpvis lagda, det gick inte att se något som helst system i det hela. Vissa "glada munnar" var kupade rätt, andra fel...(Detsamma med de ledsna.) Därför beslutar jag mig härmed för att inte bry mig om vilket håll de ligger åt, skulle någon bräda bli jobbig så får jag väl vända på´n...
För att ge ytterligare bränsle åt tråden finns följande att läsa på Skogsindustriernas hemsida:
http://www.skogsindustrierna.org/Li...IncPage2=230&Destination2=226&Destination=227
------------------------
Fråga 1: Ska kärnan vara uppåt eller nedåt när man lägger trallvirke?
Svar: När du lägger trallvirke ska kärnan vara vänd uppåt så kommer den efter torkning att bli något mera konvex.
------------------------
Kärnsida upp eller ned på altanen!?
Fråga 2: Hur bör jag vända trallvirket på altanen, kärnsidan upp eller ner, för längsta hållbarhet?
Svar: Om jag ska svara upp eller ned så blir det UPP
Det här en mycket svår fråga som det finns många svar på allt efter vad man helst önskar.
1) Virke sväller och krymper mer på splintsidan än på kärnsidan. Om man vänder splintsidan upp så kommer vatten att rinna av brädan, vid regn, till skillnad från om kärnsidan vänds uppåt så samlas vatten i den konkava "skålen" på brädan. Jag vill ha lång hållbarhet, SVAR: NED
2) Enligt ovan så är rörelsen störst på splintsida. Det innebär att kärnsidan har mindre sprickor eftersom rörelsen är mindre. Jag vill ha få sprickor. SVAR: UPP
3) På grund av ett miljöbeslut har splintveden i trallbrädor inte lika effektiva träskyddsmedel idag och därför mindre motståndskraft mot röta än kärnvirket, lång hållbarhet,SVAR: UPP
---------------------------
Själv har jag ingen åsikt i frågan, när jag byggde min altan lade jag den finaste sidan uppåt, helnöjd med det idag!
http://www.skogsindustrierna.org/Li...IncPage2=230&Destination2=226&Destination=227
------------------------
Fråga 1: Ska kärnan vara uppåt eller nedåt när man lägger trallvirke?
Svar: När du lägger trallvirke ska kärnan vara vänd uppåt så kommer den efter torkning att bli något mera konvex.
------------------------
Kärnsida upp eller ned på altanen!?
Fråga 2: Hur bör jag vända trallvirket på altanen, kärnsidan upp eller ner, för längsta hållbarhet?
Svar: Om jag ska svara upp eller ned så blir det UPP
Det här en mycket svår fråga som det finns många svar på allt efter vad man helst önskar.
1) Virke sväller och krymper mer på splintsidan än på kärnsidan. Om man vänder splintsidan upp så kommer vatten att rinna av brädan, vid regn, till skillnad från om kärnsidan vänds uppåt så samlas vatten i den konkava "skålen" på brädan. Jag vill ha lång hållbarhet, SVAR: NED
2) Enligt ovan så är rörelsen störst på splintsida. Det innebär att kärnsidan har mindre sprickor eftersom rörelsen är mindre. Jag vill ha få sprickor. SVAR: UPP
3) På grund av ett miljöbeslut har splintveden i trallbrädor inte lika effektiva träskyddsmedel idag och därför mindre motståndskraft mot röta än kärnvirket, lång hållbarhet,SVAR: UPP
---------------------------
Själv har jag ingen åsikt i frågan, när jag byggde min altan lade jag den finaste sidan uppåt, helnöjd med det idag!