Jag skulle ha ratat några av brädorna på bilderna. Men det är ju enkelt att byta ut ny i efterhand om du inte är nöjd.

Fet såpa skulle jag också ha kört på, givetvis efter läggning.
 
Nissens
Ni valde det sämsta tänkbara ur underhållssynpunkt, och först efteråt funderar ni på hur den skall underhållas?
Tryckimpregnerat virke är sannolikt mest kostnadseffektivt över tiden, obehandlat virke lär kosta många arbetstimmar de kommande åren om det inte är kärnvirke rätt igenom.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Jag skulle väldigt mycket uppskatta om de som vill tjafsa med varandra skapar en separat tråd för det istället för att skräpa ner den här.
Till er andra så tackar jag för bra råd och hoppas att tjafset inte hindrar fler intressanta inlägg .
 
  • Gilla
JonasJN och 3 till
  • Laddar…
Karrock
Jag ser ingen diskussion om glad mun/ledsen mun än. De flesta bilderna har märg, alltså absoluta mitten av stocken. Hade kanske sett finare ut om de var vända åt andra hållet. Men jag är heller inte nitisk för varken glad eller sur mun.

Brädan som ger en ordentlig skugga i släpljuset verkar vara något konstigt med.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag ser ingen diskussion om glad mun/ledsen mun än. De flesta bilderna har märg, alltså absoluta mitten av stocken. Hade kanske sett finare ut om de var vända åt andra hållet. Men jag är heller inte nitisk för varken glad eller sur mun.

Brädan som ger en ordentlig skugga i släpljuset verkar vara något konstigt med.
Karrock Karrock skrev:
Jag ser ingen diskussion om glad mun/ledsen mun än. De flesta bilderna har märg, alltså absoluta mitten av stocken. Hade kanske sett finare ut om de var vända åt andra hållet. Men jag är heller inte nitisk för varken glad eller sur mun.

Brädan som ger en ordentlig skugga i släpljuset verkar vara något konstigt med.
Ja den bågar uppåt. Slarvigt lagd måste åtgärdas.
 
Om vi återgår till trådens ämne så tycker även jag att trallen ser bra ut, möjligen är brädan med märg lite tveksam.

Det finns ett antal olika alternativ för att behandla och skiljer inte mot ”vanlig” trall. Personligen gillar jag att tvätta och behandla med linoljesåpa som återfettar träet och är helt naturligt. I olja brukar det anses att smuts fastnar i som sedan är svår att bli av med.

Det finns också mer högteknologiska behandlingar typ SiooX. Vissa anser att den har tveksam effekt. Andra är jättenöjda.
 
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om vi återgår till trådens ämne så tycker även jag att trallen ser bra ut, möjligen är brädan med märg lite tveksam.

Det finns ett antal olika alternativ för att behandla och skiljer inte mot ”vanlig” trall. Personligen gillar jag att tvätta och behandla med linoljesåpa som återfettar träet och är helt naturligt. I olja brukar det anses att smuts fastnar i som sedan är svår att bli av med.

Det finns också mer högteknologiska behandlingar typ SiooX. Vissa anser att den har tveksam effekt. Andra är jättenöjda.
Använder du överfettad eller ej överfettad linoljesåpa.
 
Alltid överfettad. Brukar använda Herdins linoljesåpa.

När det är dax att tvätta trallen nästa vår så är högtryckstvätt ett stort no-no då det flisar upp trät. Så antingen är det skurlevang som gäller eller om du investerar i en Kärcher PCL-4 som många här på forumet är nöjda med.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Alltid överfettad. Brukar använda Herdins linoljesåpa.

När det är dax att tvätta trallen nästa vår så är högtryckstvätt ett stort no-no då det flisar upp trät. Så antingen är det skurlevang som gäller eller om du investerar i en Kärcher PCL-4 som många här på forumet är nöjda med.
Tack för bra svar. Du har inte haft några problem med att smuts (pollen, damm....) fastnar i fettet? Har sett att det på nätet verkar finnas två skolor runt det och en del mer eller mindre teoretisk underbyggnad till åsikterna.
 
Nissens Nissens skrev:
Tryckimpregnerat virke är sannolikt mest kostnadseffektivt över tiden
... och det absolut fulaste.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker om mitt obehandlade trädäck som inte är impregnerat. Det känns betydligt mysigare när små barn kryper, går barfota och ligger på däcket när det bara är trä utan impregnering.
 
  • Gilla
torpdrömmar och 2 till
  • Laddar…
J Joki1956 skrev:
Tack för bra svar. Du har inte haft några problem med att smuts (pollen, damm....) fastnar i fettet? Har sett att det på nätet verkar finnas två skolor runt det och en del mer eller mindre teoretisk underbyggnad till åsikterna.
Intressant, har bara hört det om oljade altaner. Inget jag upplevt med såpad, men har å andra sidan inget att jämföra med.
 
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
... och det absolut fulaste.
Inte fulare än obehandlat virke efter ett par år…
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Cheesen
N nybyggarn3 skrev:
Är det verkligen någon som behandlar trall innan läggning? Jag skulle vilja syna att det har någon som helst betydelse att t.ex. såpa baksidan, eller sidan mellan brädorna, innan läggning.
Tryckt virke är behandlat på alla sidor.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Tryckt virke är behandlat på alla sidor.
Och?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.