Innan jag skruvar fast, ska jag verkligen ha kärnsidan upp trots att jag ser att den nu efter ett par dagar i regn böjt sig åt andra hållet än det man vill ha?

Kommer det långsiktigt böja sig åt andra hållet?
Närbild på ändträt på en torndäckbräda som monteras med en metalldetalj på ett betongfundament, med tydligt synlig kärnsida och nedböjning efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I teorin så strävar årsringarna efter att räta ut sig……i praktiken…..blir det lite hur som helst, det är vad jag har sett när jag tittat på virke som varit monterat ett tag…..

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
A
Jag anser att man inte kan gå efter kärnsidan med dagens trall utan man får se bräda för bräda och lägga den fina/god sidan upp då sågverken inte verkar sortera det på annat sätt..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Millforrd och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag byggde en relativt stor altan med bara kärnsidan upp och förts nu efter 3-4år eller vad det nu är känns dom allra flesta brädorna "rätt". Det är dock ändå ett mindre antal som fortfarande är skålade och jag räknar med att dom kommer fortsätta vara så...

Jag tycker brädan på bilden ser lite extrem ut men vill du använda den så tycker jag du sätter den väg du tror på och i värsta fall får du väl sno den efter några år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.