Produkter som diskuteras: "karmhylsa"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Har inte monterat så många karmar i mitt liv men de jag monterat har varit med karmhylsor. Har egentligen bara 2 negativa erfarenheter av karmhylsorna, den första är att om inte regeln som karmhylsan kläms mot är helt parallell med dörrhålet/hur karmen ska vara så vrider sig gärna karmen och det är svårt att få det bra. Då behöver man greja med kilar eller med regeln för att få en parallellya att spänna mot. Tänker att karmskruvar är mindre känsliga mot just detta fenomenet. Det andra lite negativa är väl att skruvarna kan känna överdimensionerade för en vanlig innerdörr. 7,5x60mm är REJÄLA skruvar.
Karmhylsa gillar jag stenhårt. Bara lite synd att priset är högre, vilket jag inte kan förstå för det är inte en mer komplicerad produkt, snarare tvärtom.
Nackdelarna som nämnts här håller jag med om, men karmskruv har andra nackdelar.
Jag har ibland satt fast med lite klenare skruv med tillräckligt stor skalle.
Är det ytterdörrar (som är tyngre och ofta mer påfrestade) samt fönster som inte heller är speciellt lätta, så känns karmhylsa ordentligt mer robust.
Ja du fattar vad jag röstar på - karmhylsa !!

Nackdelarna som nämnts här håller jag med om, men karmskruv har andra nackdelar.
Jag har ibland satt fast med lite klenare skruv med tillräckligt stor skalle.
Är det ytterdörrar (som är tyngre och ofta mer påfrestade) samt fönster som inte heller är speciellt lätta, så känns karmhylsa ordentligt mer robust.
Ja du fattar vad jag röstar på - karmhylsa !!
Jag har monterat med bägge systemen, i början av husbygget så visste jag inte ens om karmhylsor, men sen kom uppenbarelsen!S Snappahaneklanen skrev:
En hylsa låser väl inte dörren i två riktningar som en karmskruv. Vag gör hylsan som inte en skruv med bricka gör?
karmhylsor använder ja när man har en fast ram, typ fönster/ytterdörr då man kan spänna upp den och flytta den tills de blir perfekt sen dra i skruven, karmskuv använder ja till innerdörrar då de ofta intw har en fast tröskel och inte går att "spänna fast" i botten, då kör ja skruven som låser den direkt.
Jag ska montera dörrkarmen mellan två väggar som sticker ut olika mycket (~1cm), alltså hamnar inte karmen parallellt så ditt inlägg var extra värdefull.S Snappahaneklanen skrev:Har inte monterat så många karmar i mitt liv men de jag monterat har varit med karmhylsor. Har egentligen bara 2 negativa erfarenheter av karmhylsorna, den första är att om inte regeln som karmhylsan kläms mot är helt parallell med dörrhålet/hur karmen ska vara så vrider sig gärna karmen och det är svårt att få det bra. Då behöver man greja med kilar eller med regeln för att få en parallellya att spänna mot. Tänker att karmskruvar är mindre känsliga mot just detta fenomenet. Det andra lite negativa är väl att skruvarna kan känna överdimensionerade för en vanlig innerdörr. 7,5x60mm är REJÄLA skruvar.
Jag överväger att köpa det slagdonet som Essve har och föreslår att man använder för att göra en punkt först, så riktiga skruven hamnar rätt sen. Fast majoriteten av privat-YouTube-videos använder den inte.
I en Dansk video så lade dom papper under tröskel/karm.
Jag förstod inte vad dom sa, ifall det var för att få rätt lutning, eller om man alltid bör göra det mellan golv och karm? Tänker att parkett och karm är trä som rör sig?
Jag förstod inte vad dom sa, ifall det var för att få rätt lutning, eller om man alltid bör göra det mellan golv och karm? Tänker att parkett och karm är trä som rör sig?
På jobbet kör vi jämt med karmskruv med hullingar. https://www.hornbach.se/shop/Karmsk...jSFeBu50er2pWizZvnKAefhYJSB6QvbBoCfiIQAvD_BwE.
Smidigare än båda alternativen så är inte hålen 14 mm hela vägen igenom karmen så hade jag kört med dessa. Bara att dra i ocg sedan backa ut till rätt avstånd. Tänk bara på att man inte kan dra ur dom helt igen för då funkar inte justeringen med hullingar.
Smidigare än båda alternativen så är inte hålen 14 mm hela vägen igenom karmen så hade jag kört med dessa. Bara att dra i ocg sedan backa ut till rätt avstånd. Tänk bara på att man inte kan dra ur dom helt igen för då funkar inte justeringen med hullingar.
För att återuppliva en tråd med rätt ämne… Jag köpte Karmhylsor till en innerdörr tidigare fäst med karmskruv. Jag tänkte att det skulle bli en mer stadig infästning utan dessa glapp som åtminstone mina karmskruvar kan ha.
Antingen gör jag fel eller så är en stor nackdel att man inte kan tvinga in karmen i de två infästningarna i mitten av karmen?
Som det ser ut nu så vill den gärna bukta ut i mitten nu och då märkte har ju snabbt att det kan jag ju inte åtgärda. Eller finns det en lösning till detta?
Antingen gör jag fel eller så är en stor nackdel att man inte kan tvinga in karmen i de två infästningarna i mitten av karmen?
Som det ser ut nu så vill den gärna bukta ut i mitten nu och då märkte har ju snabbt att det kan jag ju inte åtgärda. Eller finns det en lösning till detta?
Jag gjorde som så att jag av någon anledning använde karmhylsor till de två översta och nedersta infästningarna, och karmskruv till de fyra resterande för att kunna tvinga in karmen.M mickeforsberg skrev:För att återuppliva en tråd med rätt ämne… Jag köpte Karmhylsor till en innerdörr tidigare fäst med karmskruv. Jag tänkte att det skulle bli en mer stadig infästning utan dessa glapp som åtminstone mina karmskruvar kan ha.
Kändes väl inte helt meningsfullt, kunde nog lika bra bara kört på karmskruv rakt igenom. Kanske att det blev en smula mer stabilt med hylorna som klämmer åt uppe och nere i alla fall... inbillar mig det åtminstone.
Kanske att jag gjorde fel som sagt, men mitt problem låter likt det @Snappahaneklanen beskriver bl.a.
Till karmhylsor måste man ha lösa skruv, å då helst karmhylseskruv,M mickeforsberg skrev:För att återuppliva en tråd med rätt ämne… Jag köpte Karmhylsor till en innerdörr tidigare fäst med karmskruv. Jag tänkte att det skulle bli en mer stadig infästning utan dessa glapp som åtminstone mina karmskruvar kan ha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karmhylseskruven håller karmhylsan in mot väggen.