2 879 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Karlsonhus eller Sävsjö trähus?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Vi är i slutskedet och ska bestämma oss för Karlssonhus eller Sävsjö trähus. Det är svårt att jämföra tycker jag, eftersom det känns omöjligt att på förhand se vad slutprislappen kommer att ligga på. Och eftersom den redan ligger en bit över vår budget så är det ganska viktigt... Men förutom priset ska det ju fungera bra med leverantören också. Erfarenheter?
Vi byggde med Sävsjö och totalt sett funkade det bra. Leveranserna kom i rätt tid och innehöll rätt saker. Det var lite pyssel med siffrorna kring förändringarna som skett men det löste sig utan problem. Det var egentligen bara så att jag hade totalkoll och räknade på allt medan de "slarvade" lite som de fick rätta efter att jag varit på dem.
Vi höll budget och det pris som vi fick i offerten stämde, inklusive entreprenaden som var en generalentreprenad förmedlad via dem.
Karlsson har jag ingen erfarenhet av. Vi frågade dem men de verkade inte intresserade.
Lycka till!
Vi höll budget och det pris som vi fick i offerten stämde, inklusive entreprenaden som var en generalentreprenad förmedlad via dem.
Karlsson har jag ingen erfarenhet av. Vi frågade dem men de verkade inte intresserade.
Lycka till!
Jag måste säga att jag anser att Karlssonhus är det starkaste leverantören av prefabhus just nu. Hela deras tänk kring husbygge är så helrätt. Miljövänligt i byggprocess och när man bor där. Väggar med 30 cm isolering, osb i alla väggar, grunden isolerar man med återvunnet glas istället för med cellplast. De ligger i framkant. Det bästa av allt, finns det några vackrare hus en Karlssonhus. Tycker det är ett lätt val i den prisklassen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
...för era inlägg, vi behöver alla reflektioner vi kan få just nu. Som det ser ut för oss nu har de angett i stort sett samma pris. Karlssonhus säger att allt vi frågar om ingår i det priset, medan vi upptäcker mer och mer som inte ingår i Sävsjös pris (ex. bastuinredning, aggregat, träfönsterbräder, fönsterfoder, centraldammsugare). Å andra sidan är Sävsjös säljare mycket mer lättillgänglig och kundorienterad. Karlssons säljare är byggaren och det känns som att han har fullt upp med annat än kundkontakter.
Tar gärna emot fler erfarenheter!
Tar gärna emot fler erfarenheter!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Vet du vad det var som gick fel?
Vi är full uppe i planneringen av vårat Karlsonhus med plannerad byggstart i vår. So far so good. Mycket hänger ju på den lokala säljaren oavsett leverantör.
När det gäller priser kommer vi som det ser ut nu att landa ganska nära det pris vi fick från början med undantag för de tillval vi har gjort, så på den punkten kan vi inte klaga, sen vill det ju till att man själv har koll på alla kringkostnader som säljaren "glömmer" att lägga till i kalkylen.
KH har skaplig grundstandard så beroende på var man lägger ribban så går det att klara sig utan allt för stora tillvalskostnader, men det går likväl att spara en del på att göra frånval och köpa vissa saker själv (vilket väl gäller för de flesta leverantörer i och för sig).
Vi har haft god respons från både själjaren och Karlsonhus centralt, även om det kan behövas påpekas och påminnas om en del saker.
När det gäller priser kommer vi som det ser ut nu att landa ganska nära det pris vi fick från början med undantag för de tillval vi har gjort, så på den punkten kan vi inte klaga, sen vill det ju till att man själv har koll på alla kringkostnader som säljaren "glömmer" att lägga till i kalkylen.
KH har skaplig grundstandard så beroende på var man lägger ribban så går det att klara sig utan allt för stora tillvalskostnader, men det går likväl att spara en del på att göra frånval och köpa vissa saker själv (vilket väl gäller för de flesta leverantörer i och för sig).
Vi har haft god respons från både själjaren och Karlsonhus centralt, även om det kan behövas påpekas och påminnas om en del saker.
Kan bara prata för Sävsjö då vi bygger med dem. Precis som Genta bygger vi med Västeråskontoret. Har bara gott att säga om dem. Huset blir precis som vi vill ha det. De entreprenörer som de använder sig av är strålande. Säljarna är kunniga. Arkitekten är kalasduktig. Nu finns det inget Karlsonskontor i närheten att jämföra med. Men om ni planerar att bygga i Västeråstrakten tycker jag valet är självklart.
Klicka här för att svara