Byggahus.se
Hej
Skulle vilja höra era erfarenheter av att köpa och bygga med KarlsonHus eller Trivselhus i Stockholm (Nacka). Hur fungerade samarbetet? Vad som var bra och vad som var mindre bra? Alla kommentarer uppskattas tacksamt!:giggle:
 
MrJay
Karlson Hus i Åseda AB omsatte som mest ca. 1.4 miljoner de senaste åren, det känns mer som en sidoverksamhet än som seriös husbyggare
 
Om du söker på Karlssonhus här på forumet så kommer du att hitta en historia sedan en del år, där de tog in en förskottsbetaning för ett hus, och sedan försatte bolaget i konkurs, typ dagen efter. Ett företag man bör hålla sig borta ifrån.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Karlson Hus i Åseda AB omsatte som mest ca. 1.4 miljoner de senaste åren, det känns mer som en sidoverksamhet än som seriös husbyggare
MrJay MrJay skrev:
Karlson Hus i Åseda AB omsatte som mest ca. 1.4 miljoner de senaste åren, det känns mer som en sidoverksamhet än som seriös husbyggare
Förstår, tack!
 
H hempularen skrev:
Om du söker på Karlssonhus här på forumet så kommer du att hitta en historia sedan en del år, där de tog in en förskottsbetaning för ett hus, och sedan försatte bolaget i konkurs, typ dagen efter. Ett företag man bör hålla sig borta ifrån.
Förstår, tack!
 
Här är en av trådarna om Karlssonhus, den är lång, och börjar innan allt går åt h---e. Det finns fler trådar om samma ärende.

https://www.byggahus.se/forum/threads/karlsonhus-erfarenheter.172115/

Detta är visserligen 10 år sedan, men ett exempel på "lagligt bedrägeri", som givetvis kan upprepas, saknas moraliska skrupler så....
 
Sedan tål det att upprepas, bortsett från att hålla sig borta från Karlssonhus, så visar tråden på det viktiga i att ALDRIG under några omständigheter betala någonting i förskott, i byggbranschen.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sedan tål det att upprepas, bortsett från att hålla sig borta från Karlssonhus, så visar tråden på det viktiga i att ALDRIG under några omständigheter betala någonting i förskott, i byggbranschen.
Så sant, stort tack!
 
C CarrobarroCIA skrev:
Så sant, stort tack!
Jag kan ge dig rådet att skaffa dig en riktigt bra KA som arbetar för dig och ingen annan. Det är något som jag själv bittert insett att jag skulle lagt mer vikt vid. Det hjälper till när tveksamheter i utförandet uppstår i de olika momenten och liknande.
 
P P-KAR skrev:
Jag kan ge dig rådet att skaffa dig en riktigt bra KA som arbetar för dig och ingen annan. Det är något som jag själv bittert insett att jag skulle lagt mer vikt vid. Det hjälper till när tveksamheter i utförandet uppstår i de olika momenten och liknande.
Ok Hur hade du gått tillväga, gjort annorlunda? Tips på hur man hittar en riktigt bra KA?
 
C CarrobarroCIA skrev:
Ok Hur hade du gått tillväga, gjort annorlunda? Tips på hur man hittar en riktigt bra KA?
Det viktigaste är att gå på din magkänsla och ring runt till några. Det finns registrerade och certifierade Kontrollansvariga på Rise hemsida tror jag. Finns nog ett register bara man googlar lite. :)

Jag var inte lika smart och underskattade rollen en KA hade när jag slöt avtal med en hustillverkare. Där erbjöd dom en KA och jag tog denna. Men nu när det upptäcks slarv och en massa andra saker som en KA ska ha koll på märker jag hur han undviker att skriva avvikelser. Det har blivit en hel del slarv och brister och vi har inte ens gjutit grunden ännu. Det finns inte ens protokollen för egenkontroll. Sådana finns inte ens att tillgå på arbetsplatsen.

Bli inte avskräckt av ett pris för en riktigt bra KA som bryr sig om byggherren. Se till att det ska ingå platsbesök, mer än dom som kommunen kommer vara närvarande vid. Tillfällen när en KA är bra för att komma ut är vid färdigt markarbete för grund, innan gjutning(för att titta på rörgenomföringar och armering, när du ska provtrycka kåken osv.

En riktigt bra KA vet när det är läge på att komma ut för att upptäcka byggmissar. Det finns många dåliga KA som inte opartiska och som släpper genom icke fackmannamässigt utfört arbete.
 
  • Gilla
Bazinga
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Det viktigaste är att gå på din magkänsla och ring runt till några. Det finns registrerade och certifierade Kontrollansvariga på Rise hemsida tror jag. Finns nog ett register bara man googlar lite. :)

Jag var inte lika smart och underskattade rollen en KA hade när jag slöt avtal med en hustillverkare. Där erbjöd dom en KA och jag tog denna. Men nu när det upptäcks slarv och en massa andra saker som en KA ska ha koll på märker jag hur han undviker att skriva avvikelser. Det har blivit en hel del slarv och brister och vi har inte ens gjutit grunden ännu. Det finns inte ens protokollen för egenkontroll. Sådana finns inte ens att tillgå på arbetsplatsen.

Bli inte avskräckt av ett pris för en riktigt bra KA som bryr sig om byggherren. Se till att det ska ingå platsbesök, mer än dom som kommunen kommer vara närvarande vid. Tillfällen när en KA är bra för att komma ut är vid färdigt markarbete för grund, innan gjutning(för att titta på rörgenomföringar och armering, när du ska provtrycka kåken osv.

En riktigt bra KA vet när det är läge på att komma ut för att upptäcka byggmissar. Det finns många dåliga KA som inte opartiska och som släpper genom icke fackmannamässigt utfört arbete.
Stort tack, jättebra råd!
 
C CarrobarroCIA skrev:
Hej
Skulle vilja höra era erfarenheter av att köpa och bygga med KarlsonHus eller Trivselhus i Stockholm (Nacka). Hur fungerade samarbetet? Vad som var bra och vad som var mindre bra? Alla kommentarer uppskattas tacksamt!:giggle:
Jag har nyss byggt hus med Trivselhus, och skulle inte göra det igen. Bygget gick ok, eftermarknad och allt som sker efter slutfakturering är ett skämt! Och det är såklart massa saker som strular efteråt. Alla våra grannar som byggt i området är extremt missnöjda med allt som sker efter slutbetalning. Man får kriga för ALLT man har rätt till, och det tar energi och tid.
Trevliga, men 0 händer. Kan lägga upp en låååång mailtråd om du vill. Som en bok av Kafka.
 
Nybyggare82 Nybyggare82 skrev:
Jag har nyss byggt hus med Trivselhus, och skulle inte göra det igen. Bygget gick ok, eftermarknad och allt som sker efter slutfakturering är ett skämt! Och det är såklart massa saker som strular efteråt. Alla våra grannar som byggt i området är extremt missnöjda med allt som sker efter slutbetalning. Man får kriga för ALLT man har rätt till, och det tar energi och tid.
Trevliga, men 0 händer. Kan lägga upp en låååång mailtråd om du vill. Som en bok av Kafka.
Var har ni byggt någonstans? Var det helentreprenad? Ja, tar gärna del av tråd, tack.
 
C CarrobarroCIA skrev:
Var har ni byggt någonstans? Var det helentreprenad? Ja, tar gärna del av tråd, tack.
Hej Carro,

Vi byggde i Lerum och våra grannar är ungefär lika missnöjda.

Vänligen se nedan. De bryr sig helt enkelt inte. De har inte löst något på snart ett år och fortsätter skita i det.


Hej

SHP skall avhjälpa fel som reklameras till oss på ett korrekt sätt och det som finns med i GB. Dock har SHP och du en överenskommelse att sätta upp er smyg. Vilket faller under utförande och skall åtgärdas. Att vi tittar över dom andra smygarna är en goodwill från vår sida. Som tidigare informerats så finns det omständigheter som gör att avhjälpande ej har skett. Men som skrivs nedan så jobbar SHP med att få till avslut på era reklamationer med entreprenörer skyndsamt efter semestertider.

/Peter






Peter Nylén | Eftermarknad
0456 188 03
Svensk Husproduktion AB
Box 67 | 295 21 Bromölla | 0456 187 00
Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 24 juli 2023 15:16
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne: Re: Åtgärder projekt-13854


Hej,

Och vi accepterar inte att ni skiter i era åtaganden. Svensk lag triumfar era riktlinjer.
Vi väntar och väntar och väntar och det händer 0.

Vi får som sagt se vem som hinner först, ni eller vår egna snickare. Har även kontaktat trapptillverkaren för att få tag på plupparna. Hinner vi först är det bara att betala.

Vi går vidare med att åtgärda allt ni inte bryr er om att åtgärda. Det är helt vår rätt enligt svensk lagstiftning. Jag vet inte om jag sagt det, men tänkte ävrn publicera den här diskussionen i sin helhet på nätet för dem som är intresserade av att bygga hus så de får se hur ni funkar. Och eventuellyt vid ert visningshus här i området.

Vill du briefa din chef om att ni kommer få en massa fakturor snart så gör det.

Ha en skön semester!

Skickat från min iPhone

24 juli 2023 kl. 14:52 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Hej.
Har lite semester och även snickaren som jag har anlitat till er. Han är i tjänst v.33. Som jag tidigare har sagt så har han nya ”ploppar” till trappa samt att han skall montera upp smyg och kolla över dom andra. Sprickan i puts väntar jag fortfarande svar på offerter. Men det skall lösas skyndsamt efter semestertider. Gällande vad du skriver om att ta med alla grannar runt om så är det inget som SHP kommer att acceptera. Utan alla konsumenter hanteras utefter deras ärenden. Har du mer tankar och funderingar om det så hänvisar jag dig till eftermarknadschef Gary Mattsson.


<shp.kant_a0bd9226-2172-46b0-b368-52e5e051e22e.png>
Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 12 juli 2023 11:02
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne: Fwd: Åtgärder projekt-13854

Hej Peter,

Hur går det med det här?

För info har jag frågat lokal snickare om att åtgärda alla era restpunkter nu. Vill ni göra det i egen regi får ni rappa på.

Dvs:
Fasadspricka
Köpa in plupp till trappan
Montera foder som trillat ner
Fästa alla fönsterfoder som bara är limmade med skriv eller liknande

Kommer även fråga alla grannar om de vill hänga på. Vill ni ha en samlingsfaktura på hela områdets åtgärder i så fall eller vad är smidigast för er?

Med vänlig hälsning,
Johannes

Skickat från min iPhone

Vidarebefordrat brev:
Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Datum: 3 juli 2023 13:05:28 CEST
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Kopia: Pernilla Sundberg <pillansundberg@hotmail.com>
Ämne:Fwd: Åtgärder projekt-13854
Hej Peter,

Enligt samtal trillade ett foder till ett fönster ner igår. Jag vill att ni tidsnära sätter upp det och sätter fast övriga i huset. Det ser naturligtvis illa ut som du är nu.
<image001.jpg>
<image002.jpg>
<image003.jpg>

Tack.
Skickat från min iPhone

Vidarebefordrat brev:
Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Datum: 27 juni 2023 19:36:41 CEST
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne:Re: Åtgärder projekt-13854
Hej,

Vad är status?
Skickat från min iPhone


11 mars 2023 kl. 12:49 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Som sagt så ska jag jaga dom i veckan så att vi får till en åtgärdsdag också. Har du fått andra ”pluppar” till trappan?
//Peter


<image004.png>
Peter Nylén | Eftermarknadstekniker
0456 188 03

Svensk Husproduktion AB
Box 67 | 295 21 Bromölla | 0456 187 00

Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 11 mars 2023 12:48
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne: Re: Åtgärder projekt-13854

Tack för det, uppskattar ditt arbete! Det bästa är naturligtvis om de era kommer ut och gör det. För alla inblandade. Inget självändamål att blanda in fler, vi vill bara ha det gjort. Ger det nån vecka till.


Skickat från min iPhone

11 mars 2023 kl. 12:45 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Hej.
SHP är medvetna om att detta har dragit ut långt på tiden. Den juridiska biten har du helt rätt i. Vi hoppas på att kunna ge dig ett bra svar gällande när åtgärden blir under nästa vecka. Tänker att den bör ske skyndsamt.
//Peter


<shp.kant_a0bd9226-2172-46b0-b368-52e5e051e22e.png>
Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 11 mars 2023 12:41
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne: Re: Åtgärder projekt-13854

Hej Peter,

Väl medveten om det. Vill inte vara otrevlig, men det har varit tillräckligt varmt under de här åren och det har ändå inte löst. En deadline är ändå fullt möjlig att sätta.
Som jag meddelat innan har ni redan passerat alla rimliga tidsramar, så den dag jag får tid lust och ork att ta tag i det kommer jag ta tid nån annan som löser det och fakturera er om ni inte hinner lösa det innan. Jag hoppas vi är överens om att det juridiska regelverket ger mig full rätt att göra det.

Uppskattar dock dialogen från din sida.

Trevlig helg!
Skickat från min iPhone

11 mars 2023 kl. 12:37 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Hej.
Jag har gett dom nästa vecka att återkoppla till mig. Gällande åtgärd så är det lite beroende på grader i luften. Får inte vara för kallt.
//Peter


<shp.kant_a0bd9226-2172-46b0-b368-52e5e051e22e.png>
Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 11 mars 2023 12:32
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne: Re: Åtgärder projekt-13854

Hej Peter,

Tack för det. Ärendet redan några år gammalt. Vad har du satt för sista datum för dem för dels att kontakta oss, och dels för utförande?

Tack.


Skickat från min iPhone

9 mars 2023 kl. 13:15 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Efter att ha jagat och använt mig av lite texter så svarade ansvarig firma gällande putsen och dom skall kontakta er för att boka dag och tid.
//Peter


<shp.kant_a0bd9226-2172-46b0-b368-52e5e051e22e.png>
Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 5 februari 2023 10:10
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne: Re: Åtgärder projekt-13854

Hej Peter,

Plupparna till trappan ni skickade var antingen för stora eller för små. Har ni möjlighet att skicka en mellanstorlek?

Vad är status på putsen? Jag kommer naturligtvis inte släppa det någonsin. Så vänligen lös det. Jag anser även att ni haft tillräcklig tid har förflutit för att ni skall ha haft möjlighet att lösa det. Så den dag jag orkar och känner för att ta tag i det kommer jag beställa det från tredje part och fakturera er.

Med vänlig hälsning,
Johannes

Skickat från min iPhone

31 okt. 2022 kl. 09:10 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Hej.
Grundansvarig har försökt få till en tid med putsfirman. Väntar svar från dom.

<shp.kant_a0bd9226-2172-46b0-b368-52e5e051e22e.png>
From: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Sent: Monday, October 31, 2022 8:59:42 AM
To: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Subject: Re: Åtgärder projekt-13854

Hej,

Vad är statusen på putsen?
Skickat från min iPhone

3 okt. 2022 kl. 10:28 skrev Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>:
Tack för det!
Skickat från min iPhone

3 okt. 2022 kl. 10:25 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Här kommer sotarintyget. Vad jag förstår det så är det konsumenten själv som skall få kaminen registrerad. Beställer plopp under dagen och ber leverantören att skicka den till er .
//Peter
Skickat från min iPhone

3 okt. 2022 kl. 10:15 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Är det på handledaren som den saknas? Håller på att letar efter besikningsprotekoll på kaminen. Och ska ringa fasadfirman efter det tänkte jag. Så får dom boka med er
From: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Sent: Monday, October 3, 2022 10:08:55 AM
To: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Subject: Re: Åtgärder projekt-13854

Hej Peter,

Det var visst bara en plupp som saknades, vänligen se bilder. Vad bra! Om du bara får hit den löser vi montaget.

När löser ni fasaden?
När skickar ni in besiktningsprotokollet på kaminen? Vi har i formell mening eldningsförbud, och har tydligen eldat olagligt i 3 år enligt sotaren.​
Skickat från min iPhone

3 okt. 2022 kl. 10:02 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Hej.
Vad bra att balkongen löste sig. Jag löser dom andra punkterna. Kan du bara ta en bild och skicka till mig på vilka typer av hål som det saknas pluppar i till trappan och gärna antal.
//Peter

Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 3 oktober 2022 09:50
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne: Re: Åtgärder projekt-13854

Hej Peter,

Nu har snickarna gjort en åtgärd på balkongen, tack för det.

De hänvisar plupparna i trappan och fasaden till dig. Vad är status? Vill du att jag ombesörjer det själv och vidarefakturerar er?

En annan viktig punkt dök upp. Vi har sotaren här, och vår kamin finns inte med i deras system så sannolikt, enligt dem, har de inte fått något besiktningsprotokoll från er i samband med slutbesiktningen. Kan du vänligen ombesörja att det kommer in så vi kan elda lagligt? Jag har inte mer info ön så tyvärr. Tack.
Skickat från min iPhone

27 sep. 2022 kl. 11:07 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Har ställt frågan men har inte fått svar på det. Men gissar på den på utlåtandet.
//Peter


Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 27 september 2022 11:02
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne: Re: Åtgärder projekt-13854

Vilken lucka avses?
Skickat från min iPhone

27 sep. 2022 kl. 10:58 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Hej.
Gällande luckan så kan det ta tid pga leveranstider. Men skall be byggaren att höra av sig till er.
//Peter


Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 27 september 2022 10:55
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Ämne: Re: Åtgärder projekt-13854

Hej,

Det sades med en rimlig förväntan att det skall hända något i närtid, och innebär inte att det går att skjuta på det tillsvidare, jag har inte hört något alls. Jag har varit explicit tydlig (sedan början av augusti) att det skall vara gjort innan det blir kallt och blött, och snart är vi där. Vi vill inte ha balkongen ståendes med vatten en vinter till.

Jag vill ha ett datum enligt tidigare mail. Tack.
Skickat från min iPhone

27 sep. 2022 kl. 10:47 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Hej

Har skickat till entreprenören som säger att ni har pratats vid och att ni har pratat om att byggaren skall komma till er när dom har fått en lucka?

Men skall prata med entreprenören igen.


Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Skickat: den 26 september 2022 16:11
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Kopia:robcar76@me.com
Ämne: Fwd: Åtgärder projekt-13854

Hej,

Ännu en vecka har gått. Det här blir potentiellt min sista kontakt med er. Har ni inte senast på fredag (30/9) återkommit med en tidpunkt för utförande för de kvarvarande punkterna från besiktningsprotokollet med utförandedatum senast 14/10 kommer jag ta in en extern E och åtgärda punkterna på löpande räkning, för att sedan vidarefakturera Trivselhus, eller det bolag som äger garantiansvar, i enlighet med gällande regler.

Jag har sedan nästan 2 månader vid ca 5 tillfällen försökt få till ett datum för utförande, helt utan framgång. Det räcker mer än väl för att jag skall anses ha gjort min plikt som B.
Med vänlig hälsning,
Johannes Möller

Skickat från min iPad

Vidarebefordrat brev:
Från: Johannes Möller <mollerjohannes@hotmail.com>
Datum: 19 september 2022 10:27:39 CEST
Till: Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>
Kopia:robcar76@me.com
Ämne:Re: Åtgärder projekt-13854
Hej,

Vad är status här, och när kommer det åtgärdas. Vi har inte hört någon sen detta mail.

Skickat från min iPhone

8 sep. 2022 kl. 12:33 skrev Peter Nylén <peter.nylen@svenskhusproduktion.se>:
Hej.
Går igenom ett gäng kunder pga att det har slutat lite folk och vi märker att ärenden inte har följts upp. Pratade med kund och dom är jättenöjda med er och hur ni har fixat hos dom. Men vad jag förstår så är det lite saker kvar. Bifogat protokoll och markerat vad som är kvar. Skulle ni skyndsamt kunna fixa det sista hos denna kund. Vore bra om ni under nästa vecka kunde höra av er till kund för att boka in tid innan det blir för blött ute så att trallen inte går att få upp. Slå mig en signal vid frågor. Lägger med kund som kopia i mailet

Sköt om er!!!

//Peter
I Svensk Husproduktion ingår varumärkena:
Trivselhus, LB-Hus, Movehome och Svensk Husproduktion Projekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.