1 130 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Karenstid efter slutbesked?
Hej. Undrar precis som rubriken säger om det finns någon karenstid efter slutbesked då man inte får göra ändringar på huset? Håller på och bygger lösvirketshus själv och vi har under byggtiden kommit på att vi kanske vill ändra ett par saker (fönsterplacering, ev en liten punchveranda etc). Dock tog det över ett halvår att få bygglov så vi är inte jättesugna på att gå den svängen igen. De förändringar vi funderar över är inte bygglovspliktiga i sig själva då vi bor utanför detaljplanerat område.
Tänker således att kanske bygga färdigt huset enligt befintligt bygglov och sedan efter slutbesked göra de ändringar vi funderar på. Får man göra så?
Tänker således att kanske bygga färdigt huset enligt befintligt bygglov och sedan efter slutbesked göra de ändringar vi funderar på. Får man göra så?
Ring till din kommun och fråga.
Jag ändrade fönster, byggde farstukvist m.m. under byggets gång.
Kommunicerade detta med kommunen och de godkände det utan några konstigheter.
Kan givetvis bara tala för mig men till en början var jag nog onödigt rädd för kommunens bygglovshandläggare. I mitt fall var de väldigt hjälpsamma och gav bra tips hur man kan och får göra. (Och inte göra.)
Kan givetvis bara tala för mig men till en början var jag nog onödigt rädd för kommunens bygglovshandläggare. I mitt fall var de väldigt hjälpsamma och gav bra tips hur man kan och får göra. (Och inte göra.)
Det kommer gissningsvis går jättebra att ordna (som Byggsnyggen skriver) under byggtiden inför slutsamrådet. Er arkitekt får skicka in nya ritningar innan helt enkelt. Glöm inte att informera er KA samtidigt.
Inte riktigt den erfarenheten jag har tyvärr. Frågade vår handläggare om att ändra fönsterplacering och fick bara kort svaret att skicka in nya ritningar som då får prövas på nytt. Därav min fråga.B Byggsnyggen skrev:Ring till din kommun och fråga.
Klicka här för att svara