2 157 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Ändra ritning efter slutbesked?
Jag fick slutbesked för några veckor sedan och kom nu på att jag glömde ändra en sak i konstruktionsritningarna på tillbygget (istället för stålpelare är det en armerad och gjuten leca-pelare på ett ställe). Kan jag bara skicka in och säga jag glömde uppdatera detta, eller kan det bli en krånglig process av det hela? Sådana fall låter jag det bara vara och uppdaterar mina egna ritningar medans jag kommer ihåg. Men tänker det vore skönt kommunen hade de korrekta ifall man inte har koll på sina egna filer i all evighet.
Eller tillhandahåller kommunen ändå inte denna typ av ritningar för framtiden? De kanse bara har planritning och liknande eller inget alls?
Eller tillhandahåller kommunen ändå inte denna typ av ritningar för framtiden? De kanse bara har planritning och liknande eller inget alls?
Stämma av vadå menar du? Jag har alltså haft slutsamråd och fått slutbesked. Sen undrar jag om jag borde skicka in en uppdatering av konstruktionsritningen då jag glömt ändra en sak där.Jonatan79 skrev:
Menar du jag ska ringa fråga dem om det är enkelt komplettera ritningarna efter slutbesked?
Lutar åt att jag bara ändrar mina egna ritningar och sparar dem för mig själv.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej
Finns någon uppsida här att din nya balk är tåligare mot brand?
Är den starkare/lämpligare.
Lämnar man med beräkningar som visar på att det inte finns något negativt, så kan man ju hoppas det finns någon pragmatisk person i andra änden.
Personligen skulle jag kört på, jag ser det mer som att byta kalsonger, inget man berättar om.
/Workingclasshero
Finns någon uppsida här att din nya balk är tåligare mot brand?
Är den starkare/lämpligare.
Lämnar man med beräkningar som visar på att det inte finns något negativt, så kan man ju hoppas det finns någon pragmatisk person i andra änden.
Personligen skulle jag kört på, jag ser det mer som att byta kalsonger, inget man berättar om.
/Workingclasshero
Det är ju det som är risken ... den som tar emot beskedet har ingen aning om hur han/hon ska värdera informationen så då blir det handbromsen istället.Workingclasshero skrev:
Hej
Finns någon uppsida här att din nya balk är tåligare mot brand?
Är den starkare/lämpligare.
Lämnar man med beräkningar som visar på att det inte finns något negativt, så kan man ju hoppas det finns någon pragmatisk person i andra änden.
Personligen skulle jag kört på, jag ser det mer som att byta kalsonger, inget man berättar om.
/Workingclasshero
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Allt sparas, och vem som helst kan begära ut handlingarna.É ÉlPon skrev:
Vad säger din KA? Han borde ha erfarenhet av liknande situationer.
Just detta att du har fått slutbevis tror jag kan ställa till strul om du vill rätta ritningarna. Om vi förutsätter att du har klara papper på hållfasthet och ev. andra tekniska egenskaper för den här pelaren. Så borde det ju vara trivialt att ändra. Men om ärendet är stängt så kanske detta måste bli ett nytt ärende. I så fall borde det ju vara en bygganmälan, där den nya konstruktionen redovisas. Jag hade nog "glömt" detta.
När det gäller en ev., framtida ägare så borde det inte hellar vara något problem. OM den nya pelaren har minst lika god hållfasthet som den stålpelare det skulle varit, eller iallafall tillräcklig hållfasthet. Det är ju bara om något är fel som en ny ägare kan ställa krav. Att inte konstruktionen är exakt som i ritningarna är inget fel i den bemärkelsen. Om pelaren däremot knäcks eller något, då kan det ju bli problem.
Ok tack då vet jag angående dokumenten. Men jag vågar nog inte göra något åt detta utan låter det vara. Är lite krångligt/ointressant att förklara här men man kan säga att stålpelarens bärande funktion togs bort. Men en pelare behövdes för att hålla upp en lecabalk (som bara agerar dörrkarm) och då vart det en pelare av lecablock. Den ger även en stabilitet sidled för ytterväggens bottenvåning men det är egentligen inget krav. Så ingen kritisk funktion men en förbättring.H hempularen skrev:Allt sparas, och vem som helst kan begära ut handlingarna.
Vad säger din KA? Han borde ha erfarenhet av liknande situationer.
Just detta att du har fått slutbevis tror jag kan ställa till strul om du vill rätta ritningarna. Om vi förutsätter att du har klara papper på hållfasthet och ev. andra tekniska egenskaper för den här pelaren. Så borde det ju vara trivialt att ändra. Men om ärendet är stängt så kanske detta måste bli ett nytt ärende. I så fall borde det ju vara en bygganmälan, där den nya konstruktionen redovisas. Jag hade nog "glömt" detta.
När det gäller en ev., framtida ägare så borde det inte hellar vara något problem. OM den nya pelaren har minst lika god hållfasthet som den stålpelare det skulle varit, eller iallafall tillräcklig hållfasthet. Det är ju bara om något är fel som en ny ägare kan ställa krav. Att inte konstruktionen är exakt som i ritningarna är inget fel i den bemärkelsen. Om pelaren däremot knäcks eller något, då kan det ju bli problem.
Min KA är det bara glömma försöka fråga.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Då låter det som det är mer ändringar av den bärande konstruktionen än bara annat materialval i en pelare. Så länge det finns giltiga konstruktionsritningar och beräkningar, även om de nu inte finns hos kommunen. Så skulle jag nog "glömma" att uppdatera kommunen nu när det finns slutbesked.É ÉlPon skrev:
Men om det är en ändring som är "höftad" i byggskedet, så finns ju faktiskt en risk att det senare visar sig felaktigt. Ex. genom sprickor/sättningar. Då skulle det kunna bli problem med en framtida köpare av huset.
Klicka här för att svara
