Köpte en Kärcher K5 för 3 år sedan som inte är använd mycket. Nu går det inte att stänga av högtryckstvätten med on/off vredet. Den stänger inte heller av pumpen när trycket är uppnått. Har kommit fram till att det är PCB som är trasigt efter lite mätningar då själva switchen till on/off vredet fungerar.
Är det någon som har råkat ut för samma sak och lyckats få tag på nytt kretskort eller reparerat? Enligt lokala servicefirman så finns det endast en komplett brytare inklusive kort för 1700.- att köpa.

• Interiör av en Kärcher K5 högtryckstvätt med synligt kretskort och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mattias_Villa
  • Laddar…
Ta loss kortet o syna det/lägg upp tydliga bilder. Ibland kan man se felet.

Efter att ha plockat isär alla kontakter och givare och sedan monterat ihop den så fungerar den igen. Blev en billig reparation.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Har precis fått samma fel på vår K5, inköpt för snart 3 år sedan... Skall testa plocka isär och montera ihop.
Tack för tipset!

T Tobbe G skrev:
Köpte en Kärcher K5 för 3 år sedan som inte är använd mycket. Nu går det inte att stänga av högtryckstvätten med on/off vredet. Den stänger inte heller av pumpen när trycket är uppnått. Har kommit fram till att det är PCB som är trasigt efter lite mätningar då själva switchen till on/off vredet fungerar.
Är det någon som har råkat ut för samma sak och lyckats få tag på nytt kretskort eller reparerat? Enligt lokala servicefirman så finns det endast en komplett brytare inklusive kort för 1700.- att köpa.

Har exakt samma problem med min dock är min modellen enklare utan PCB.
Men du har med säkerhet samma peoblem som mig att det går för hög ström genom den röda strömbrytaren som även är tryckavstängningen.
Denna svetsar och då funkar varken strömvred eller tryckavstängning.
Jag letar efter ljus och lykta efter en ny brytare som heter 82.xx.10 T85 men den går fasen inte få tag på.
Borde inte kosta mycket och kärcher har den inte som reservdel utan man behöver köpa ny e.box och utan PCB kostar den ca 1000 spänn.
Det känns lagom onödigt att köpa när en brytare borde kosta en hundring och en ny tvätt 4500.

Någon som har en över ? ☺️

Testa med Kärcher center på Tagenevägen i Göteborg!

Mycket bra att ha att göra med, iaf enligt min erfarenhet!

• Gilla
Sevape
  • Laddar…
T Tobbe G skrev:
Samma fel på min K5, vredet stänger inte av. Knappt använd, stått inomhus på vintern och den är tre år gammal.

Hur kommer man in i maskinen, någon som har typ ”sprängskiss”?

M Mattias_Villa skrev:
Samma fel på min K5, vredet stänger inte av. Knappt använd, stått inomhus på vintern och den är tre år gammal.

Hur kommer man in i maskinen, någon som har typ ”sprängskiss”?
Jag har fått tillbaka felet nu. Räknar med att få öppna den igen.
Jag har ingen sprängskiss men om jag kommer ihåg rätt så får man ta bort slangtrumman och sedan den undre svarta delen med två skruv. Efter det då lossar främre kåpan om man släpper på skruvarna som sitter på baksidan.
Hittar du något fel så dela gärna med dig. 😊

• Gilla
Mattias_Villa
  • Laddar…
Min k5 har samma fel. Usel kvalitet. Slangen spricker också.

• Gilla
Mattias_Villa
  • Laddar…
Haft 2st Kärcher högtryckstvätt och
Grovdamsgare.Det var bara skit kvalitet.

• Gilla
Mattias_Villa
  • Laddar…
8 85magnus skrev:
Men du har med säkerhet samma peoblem som mig att det går för hög ström genom den röda strömbrytaren som även är tryckavstängningen.
Jag letar efter ljus och lykta efter en ny brytare som heter 82.xx.10 T85 men den går fasen inte få tag på.
Borde inte kosta mycket och kärcher har den inte som reservdel utan man behöver köpa ny e.box och utan PCB kostar den ca 1000 spänn.
Det känns lagom onödigt att köpa när en brytare borde kosta en hundring och en ny tvätt 4500.

Min har precis fått samma symtom! 🙈

Hittade denna brytare på nätet! Är det den du syftar på?

• Röd mikrobrytare isolerad på en vit bakgrund som visas på en shoppingwebbplats
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
8 85magnus skrev:

Hittade du brytaren? Tog tag i felsökningen igen och det var brytaren som är slut i min också. Inte helt lätt att hitta en ny.

• Gilla
Snigelost
  • Laddar…
T Tobbe G skrev:
Hittade du brytaren? Tog tag i felsökningen igen och det var brytaren som är slut i min också. Inte helt lätt att hitta en ny.
Nope jag hittade aldrig någon.
Kärscher Center säljer dem tyvärr inte heller.
så jag gav upp och beställde en ny modul från Tyskland med brytare i för 800 tror jag de va.

Dock hänger sig tryckstången sig nu istället 🤣

Men funkar att rycka ut högtryckslangen när man ska starta den så kommer den igång igen.

• Gilla
Tobbe G
  • Laddar…
appelmx appelmx skrev:
Min har precis fått samma symtom! 🙈

Hittade denna brytare på nätet! Är det den du syftar på?
Hej!
Provade du att köpa och byta strömbrytaren?
Har förmodligen fel på min brytare också i högtryckstvätten

P Proffsamatör skrev:
Hej!
Provade du att köpa och byta strömbrytaren?
Har förmodligen fel på min brytare också i högtryckstvätten
Hej, har beställt en på Aliexpress för 360kr. Dyrt för att vara från Kina så jag hoppas på att det är lite kvalitet. Ser ut som orginal på bilderna. Den är på väg så jag uppdaterar när jag har installerat den. Mvh Tobbe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.