Unikt namn
Hej

Spontanhandlade en skumlans på bauhaus fyndhörna utan någon eftertanke och nu visar det sig att den inte passar munstycket på min Kärcher K5 högtryckstvätt. Ser ut som lansen ska skruvas på, medan högtryckmunstycket har en snabbkoppling.

Finns det någon adapter man kan handla eller någon annan smart lösning?

Ser ingen benämning på skumlansen annat än "Kärcher Foam Lance Professional" på förpackningen.

Bifogar några bilder på eländet.
Närbild av en Kärcher-skumlans ansluten till ett högtryckstvättmunstycke, där lansen kräver skruvkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en skumlans och högtrycksmunstycke med olika kopplingar, en skruvgänga och en snabbkoppling.
Skapa konto
Hand håller en Kärcher Foam Lance Professional bredvid ett högtrycksmunstycket med snabbkoppling.
Skapa konto

Ser ut som kärchers "pro" koppling som du försöker koppla till konsument kopplingen "Kärcher k". I välsorterade bilvårdsbutiker finns adaptrar du behöver.

Kärcher pro tror jag är samma system som Kränzle använder, så adapter Kränzle->Kärcher K borde fungera.

En favorit är Bollnäs bilvård, där kan du välja mellan kopplingar till olika system.
(Välj kränzle m22 på vänster, och Kärcher k på höger)

Waxdog är en annan sida som säkert har det du behöver.

Har du väl på de hemsidorna letat reda på rätt adapter, finns det säkert en billigare kopia på Amazon. Det är dock ofta återanvända/renoverade kopplingar om du beställer från Kina dock, så det kan glappa rätt mycket.

Innan du köper kan jag tipsa om att ta fram skjutmåttet och bli säker på om den inre "hanen" på din bild verkligen är 14mm i diameter som Kränzles är om jag minns rätt.

Se till att vara noga med att beställa rätt hona/hane bara :)

Redigerat:
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Eller ja, kolla för säkerhets skull att Kränzle och Kärcher har samma, inte alls säker på det.

Unikt namn
Så det finns hopp!
Tack för tipsen, ska spana in sidorna.

@Unikt namn är du osäker så ring och fråga eller maila dom. Det är oftast väldigt hjälpsamma och trevliga människor som driver dom där bilvårdsföretagen.

Unikt namn
Efter några år till har jag lyckats beställa en m22 till bajonett adapter, men lyckas inte skruva ihop dom. Känns inte som att den tar gäng, fast de borde ligga ihop.

Kan insex skruven i lansens fattning tas ur så att det blir kortare för ? Har provskruvat lite på den men det känns som att det knakar i lansen. Så vill dubbelkolla innan en större mängd våld appliceras.

Övriga tips tas emot med varm hand.

Hand som håller en grå cylinderformad behållare med en svart adapter ovanpå och en metallgänga inuti.
Skapa konto

Närbild av två metallanslutningar; den vänstra är en gängad koppling, den högra en lans med markerad insexskruv i mitten som pekas ut med röd cirkel och pil.
Skapa konto

Det finns M22-koppling med minst två olika storlekar på mittenpluppen. Kolla ifall diametrarna är kompatibla, annars blir det nog till att skaffa en annan adapter 😕

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
Ja efter idogt googlande i uppförsbacke så har jag hittat något som benämns som M22 x 1,5
Detta beskrivs som en gänga som har flackare lutning än den nya "snabba" kopplingen. Eventuellt fasades den ut kring 2017 till förmån för den nya m22-gängan.
Det verkar gå att få tag i både adaptrar mellan ny och gammal m22, samt m22 x1,5 till bajonett.

Jag har beställt en ny "Bajonett-adapter mässing M22 x 1,5 AG" som förhoppningsvis kommer i veckan.

• Gilla
Gordonsetter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.