Funkar bra här med ;)

Jag tycker att den underlättar väldigt eftersom man slipper att det rinner och droppar som det gör med en vanlig skrapa. Det är det som är själva vitsen. Genom att vattnet sugs upp när man skrapar minskas risken för ränder. Sugningen fungerar bäst om fönstret är riktigt blött.I vissa lägen kan det vara svårt komma åt, särskilt om fönstret är litet, och då kan man behöva eftertorka.

Hur gör ni, sköljer med rent vatten från hink? Fanns ingen vettig bruksanvisning så jag gjorde som jag brukar, sköljde fönstrena. Alltså först gno med blöt mikrosvamp och spraya lite rengöringsmedel. Sedan efterskölja med mikrotrasa rent vatten ur hink. Går över rutan minst två gånger flödigt med vattet o skölja trasan emellan. Sedan suga torrt med maskinen. Blir hur bra som helst! Inga ränder och bara lite eftertorkning med torr linnehandduk i kanterna. Svampmoppen blir väldigt skitig så den måste man ta av o skölja då och då.

Tyckte faktiskt maskinen underlättade putsningen så pass att jag erbjöd mig putsa föräldrarnas villa också. Fastän det stora besväret att plocka undan framför fönstret och sätta tillbaks kan tyvärr inte Kärcher hjälpa till med.....

Redigerat:
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Spolglans /klarmedel till diskmaskin blandat i fönstertvätt ger bra resultat
KOM IHÅG att inte tvätta fönster i starkt solljus

Vilket kanonpris !! Här tar billigaste firman 180kr/timme efter rut-avdraget.

Har flera vänner med glasbord utomhus som upptäckt smidigheten att svabba av glasbordet på 15 sekunder innan man ställer fram godsakerna.
Men på fönster så gillar jag att försöka mig på hantverket (och aldrig få det riktigt bra).

Har också fallit för all reklam av denna tvätt, måste säga att den hamnar längst in i städskrubben, i väntan på transport till återvinningscentralen. Blir rent, men ack hur dana blir de, randiga till tusen. Mitt råd är att inte köpa någon sådan.

arvid53 skrev:
Har också fallit för all reklam av denna tvätt, måste säga att den hamnar längst in i städskrubben, i väntan på transport till återvinningscentralen. Blir rent, men ack hur dana blir de, randiga till tusen. Mitt råd är att inte köpa någon sådan.
Om de blir randiga har du antingen inte sköljt med rent vatten eller inte torkat av gummiskrapan mellan varje tag. Grundprincipen för putsning är densamma som utan maskin, med skillnad att du har en skrapa som suger upp vattnet i stället för att låta vattnet rinna ner.

M
pr95 skrev:
Spolglans /klarmedel till diskmaskin blandat i fönstertvätt ger bra resultat
KOM IHÅG att inte tvätta fönster i starkt solljus
Skulle det bli sämre av det? Snarare "titta inte på dina fönster i starkt solljus" :D

Om utgångsläget är att man kör tidningspapper efter putsning så kommer man nog bli besviken. Vill man få rena och fina fönster utan en massa slabb så är Kärcher:n kanon !

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag har en, och tycker att den är väldigt bra. Man måste dock inse att den enbart ersätter gummiskrapan, inte hela proceduren. Angående ränderna så har jag upptäckt att det gäller att hitta rätt metod med våtsugen. Inte för snabbt, inte för långsamt. Inte för hårt, inte för löst. Allt ska vara sådär härligt mellanmjölks lagom!

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Skulle det bli sämre av det? Snarare "titta inte på dina fönster i starkt solljus" :D
Jo, putsa fönster i solsken ger flammiga glas. Tror det beror på att diskmedelsvattnet hinner torka fast i glaset innan man hunnit torka bort med skrapan.

Det problemet finns med eller utan Kärcher :)

M
Sommartorparn skrev:
Jo, putsa fönster i solsken ger flammiga glas. Tror det beror på att diskmedelsvattnet hinner torka fast i glaset innan man hunnit torka bort med skrapan.

Det problemet finns med eller utan Kärcher :)
jo - man ska ju inte låta det torka, men det är bara att ha ordentligt med vatten eller tvätta halva fönstret i taget så går det bra ;)

När jag jobbade som putsare så kan jag hålla med om att det kunde vara lite krångligt vissa dagar när det var 30 grader varmt och mörkbrun fasad. Men dryper glaset av vatten så brukar man hinna :)

M
Korvgubbe skrev:
Jag har en, och tycker att den är väldigt bra. Man måste dock inse att den enbart ersätter gummiskrapan, inte hela proceduren. Angående ränderna så har jag upptäckt att det gäller att hitta rätt metod med våtsugen. Inte för snabbt, inte för långsamt. Inte för hårt, inte för löst. Allt ska vara sådär härligt mellanmjölks lagom!
Om du drar rakt ner, så se till att vinkla änden av skrapan som är mot mitten av fönstret lite nedåt, då kan du nog dra ganska snabbt utan att få ränder. Funkar med gummiskrapa som inte samlar upp vattnet så borde ju funka även med en som gör det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.