det började spruta vatten från denna idag. Har den övre kromade delen alltid varit så här lös? Verkar ha fått lite rost där i trakterna.....

Krilleman
Spännande värre!

Den delen sitter ju normalt fast i expansionskärlet! ;)

...ja den ska göra det va? Det är så jag minns det iaf.

Misstänker att det blivit någon sort galvaniskt korrosion för en ventildel på övertrycksventilen som sitter precis i snslut ing till denna har också rost på ett konstigt sätt.

Finns järn i systemet men det är 15m bort.

Nåja, nu är den borta och ingen kommer sakna den.

Jag har ju haft två tryckkärl som detta i systemet (det blev feldimensionerat från början), har provat att köra med ett nu men det funkar inte. Nu blir det således ETT nytt kärl och jag har ett par funderingar:

1. Om jag använder Beulcos beräkningsprogram - vad ska jag sätta Statisk lyfthöjd till? Är det från golvvärmens nivå i källaren till högsta punkt där det finns radiatorvatten eller hur mäter man korrekt?
2. Vilket tryckkärl vill jag ha? Det blir en golvmodell. Beulcos IPX eller Contra-flex från Rinkaby?
3. Man pratar om ventilpaket med samlingsrör, äkerhetsventil , manometer och utluftningsventil - jag låter befintlig säkerhetsventil sitta kvar, behöver man något av ovanstående då? Vad är ett samlingsrör?
4. För att underlätta kontroll och påfyllning av luft i kärlet tänker jag montera en ett t-kors + kulventil på röret mellan kärl och säkerhetsventil, samt en kulventil på avsticket. Ingen avstängning mellan säkerhetsventil och radiatorsystem/värmepanna. Detta borde vara ok?

1. Det räknas från höjden där du sätter kärlet och till högsta punkt i kretsen. Dvs ju högre placerat kärl desto större utnyttjande av samma volym.

2. Det går säkert bra med vilket som kanske Beulco är lite mer namnkunnigt men du har väl knappast höga temperaturer eller så stora variationer att de frestas speciellt mycket.

3. Det är nog bara en prefab bit med de anslutningar som brukar behövas i ett samlat stycke/del så det behöver du knappast här.

4. Det är liknande det brukar vara gjort, finns tom någon kombinerad kulventil och avtappning som en komplett enhet också.

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Bra, då kan jag köra vidare imorgon och beställa ett kärl.

Krilleman
GK100 GK100 skrev:
finns tom någon kombinerad kulventil och avtappning som en komplett enhet också.
Kulventilerna med inbyggd urtappning är ruskigt trevliga! (y)

Krilleman
Ja fast det är ju en 50 ventil.

20 kostar 752:-

kulle
Krilleman Krilleman skrev:
Ja fast det är ju en 50 ventil.

20 kostar 752:-
aah :oops:
Missade helt storleken på den :rofl:

Krilleman Krilleman skrev:
Kulventilerna med inbyggd urtappning är ruskigt trevliga! (y)
Lånar tråden för att fråga: hur sätter man denna, ska avtappningen vara på expansionskärls-sidan av ventilen? Syftet är att tappa trycket expansionskärls-delen för att kunna se trycket i bläran och fylla på den?

Ja det är ju åt det hållet man har nytta av tappkranen.

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Ska det vara helt korrekt räcker det ju inte med att kärlet är trycklöst när man fyller på luft.

Kärlet ska dessutom vara tomt på vatten. Enklaste sättet att uppnå det är att fylla luft med avtappningsventilen i öppet läge.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.