Klassson skrev:
Jag tror att man skulle bli nöjd, trots allt får man vad man betalar för, och den röda meecen tycker jag verkar kunna mäta sig med bl.a Skil och B&D.
Jag har en kompis dock som har en gul meec och hans såg blev utbytt mot en dewalt...

Lyckat till!

//Klasson

"Mäta sig med bl.a Skit och B&D". Det bevisar ännu mer hur dålig den är. Var det tanken?

Jag har precis lånat hem en gul BestTools gersåg (en sån där snikmodell i 1000-1500:- klassen med medföljande motorkol i en påse som diskuterats här vid flera tillfällen).
Till det jag använde den häromdagen, dvs kapa smala träpaneler med 45 graders ändar samt gera 70x70 stolpar mm för altanvindskydd, fungerade den utmärkt.
De röda Meec-maskinerna ska väl ligga i en högre kvalitetsklass än de billigaste kinesmaskinerna, det skulle vara intressant att höra från någon med erfarenhet (någon som kan jämföra med proffsmaskiner) vad de går för i praktiken.

(hade "otur" när jag postade mitt inlägg som blev eget ämne - semesterförvirring)

Vem skulle inte vilja ha en Makita, Dewalt, Hilti eller en sån där blå. Faktum är att jag är riktigt sugen på lite blått i maskinparken och har använt massa av ovan verktyg, men nu är ju priset också en avgörande faktor för oss hemmafixare och jag har köpt en klinga och en borrhammare av märket Meec+ och är faktiskt grymt nöjd.

Borrhammaren har kört upp 30m takfotsventilation genom tegel och puts och diverse gavelventilation och annat. (kostnad 500:- + tid)

Klingan har vart med och fixat takfötter, panel, foder, utsågning för överbleck, knutar och massa annat. Lasern klarar jag mig iofs utan. (Kostnad 500:- + tid)

Överlag är jag som sagt supernöjd med dessa verktyg (nej jag jobbar inte på Jula), men inser att det inte är valet för professionella snickare, men att de fyller sitt syfte gott och väl för hemmasnickaren som får ett fullgott verktyg med hyfsad livslängd utan 300% påslag i prisbild.

Någon annan som har åsikter om Meec+ (alltså inte Meec utan de med +(plusset) ) då jag bara provat två maskiner.

(OBS jag försöker få en objektiv diskussion, inte märkesfrälsta ;) )

Mvh,
//H

Tyvärr har Meec´en en navdiameter på 25.4.....
Bara Jula har kapklingor med 25.4 där vi bor, och igår när jag skulle dit och köpa var de slut...
Kapar med navdiameter 30 är att föredra. (standard?)

Fast det är ju inget problem eftersom det finns förminskningsringar att köpa. Tror till och med att jag köpt några på Jula :)

• Gilla
John Christer
  • Laddar…
phl skrev:
Fast det är ju inget problem eftersom det finns förminskningsringar att köpa. Tror till och med att jag köpt några på Jula :)
Åfasen, jag tänkte med att det måste finnas, jag frågade dem på Jula igår och de sa "tyvärr, det finns inte" jag tänkte att då får jag svarva en själv....
Tänk vad okunniga de är, ivartfall om deras sortiment ...

Apropå Meec+-maskinen som diskuteras, så kikade & klämde jag lite på den när jag var på Jula igår. Utan någon egentlig erfarenhet så märkte jag iaf en tydlig skillnad på den jmft med de andra gersågar som stod uppställda (gröna Bosch, liten DeWalt, billiga kinamaskiner m fl) och det var att inställningen på gerbordet inte alls hade lika stort spel som övriga maskiner. I övrigt kändes den lika välbyggd som vilken maskin som helst förutom möjligen det ställbara handtaget, men så kanske det känns på alla modeller som inte har fast handtag.

Jula benämner ringarna som "distansringar" och de har artikelnummer 028040, ...41, ...43-45. dock verkar de inte ha en 30->25,4mm längre. Skitbutik...

Hur stor klinga bör man ha för olika arbeten? Jag tänkte köpa en såg i dagarna och har läst en massa trådar där det pratas mycket om olika modeller men inte så mycket om storlek/kapacitet.

Själv tänkte jag köpa en såg för att bygga:
Lösvirkesgarage 60kvm
Altan 100-200kvm
Balkong
Såga parkett och sätta lister/foder mm när vi flyttar in i ett "målningsförberett" nybyggt hus på 200kvm

Funderar på om den lovordade GCM8 räcker...

Nu är det rea på julas röda stora såg, visst är den värd 1499kr ? (för ord pris 2799kr finns det nog bättre). Jag sågar ofta grovt utan större precision då jag bygger på en lantbruksfastighet....

• Gilla
Exxi och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte den. En vän har en likadan och han har byggt en hölada med hjälp av dem och har gått många timmar. Så nu när de hade kampanj för 1499:- så köpte jag den, jag har däremot inte packat upp den än :).

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
frosten skrev:
Jag köpte den. En vän har en likadan och han har byggt en hölada med hjälp av dem och har gått många timmar. Så nu när de hade kampanj för 1499:- så köpte jag den, jag har däremot inte packat upp den än :).
packa upp, kläm på den och ge mig recension ;)

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ok, får se om det blir ikväll eller imorgon. Men jag återkommer. Är det något speciellt du vill veta? De flesta har slut i lagret, eller har du redan köpt en?

Köpt julas meec kap ger stora modellen. Inte den röda dock.

Gått hårt kapat panel när vi bytte fasad, takbyte o div andra kapningar av kraftiga grejer.

Fungerat klockrent, visat känns billig i plasten men kapar rakt o stark motor.
Enda ja har o klaga på är Kling skyddet, som ska åka ner när man är klar.
Börjat haka upp sig, men en rengöring löser de problemet.

Så för en som inte kapar hela dagarna anser ja att lågpris duger fint.

Jag har packat upp Kapsåg meec+. Jag känner inga glapp och upplevs rejält byggd och den tar stora virkesstorlekar. För 1499 enligt min uppfattning så får ni inget bättre.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.