Hej,
Har haft lite problem med vatten runt badrumsfläkten, vilket jag antar beror på kondens på ventilationsröret.
Bilden nedan visar hur avslutningen ser ut ovanför taket. Det är ca 50 cm isolerat rör genom vinden och ca 50 cm som sticker upp. Skarven mellan rör och takhuv verkar vara silvertejp. Takhuven är även sönderrostad och bitar har fallit ner i fläkten och förstört den.
1. Kan jag kapa det vita plaströret strax ovanför den svarta takstosen och ansluta en ny takhuv där?
2. Hur ska man korrekt ansluta takhuven till plaströret?
3. Kommer den förkortade längden hjälpa mot kondens eller behöver det vara isolerat hela vägen till öppningen?
Tack på förhand!
Har haft lite problem med vatten runt badrumsfläkten, vilket jag antar beror på kondens på ventilationsröret.
Bilden nedan visar hur avslutningen ser ut ovanför taket. Det är ca 50 cm isolerat rör genom vinden och ca 50 cm som sticker upp. Skarven mellan rör och takhuv verkar vara silvertejp. Takhuven är även sönderrostad och bitar har fallit ner i fläkten och förstört den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Kan jag kapa det vita plaströret strax ovanför den svarta takstosen och ansluta en ny takhuv där?
2. Hur ska man korrekt ansluta takhuven till plaströret?
3. Kommer den förkortade längden hjälpa mot kondens eller behöver det vara isolerat hela vägen till öppningen?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tack,TomasJor skrev:
Det jag menade med takhuv är en ny likadan kineshatt som sitter där nu, den verkar ha samma diameter som plaströret så är det acceptabelt att bara silvertejpa runt eller finns det något man kan skarva tätt med?
Går det kanske att ha kopplingen under stosen eller finns det regler på hur högt upp huven ska vara för att inte påverkas av snö typ?
Röret genom vinden är isolerat, det jag tänkte på var den del som sticker upp ovanför taket, är 10-20 cm oisolerat rör tillräckligt för att skapa kondens?
Produkter som diskuteras: "montageskruvar"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Jo frånluftskanalen ska isoleras hela vägen på ”kalla sidan”, alltså från isoleringen på vinden upp genom taket å upp i takhuven.TomasJor skrev:
Annars blir det kondens på insidan av ventilationsröret så att det droppar ner i badrummet.
@SirHemming det du behöver är en riktig ventilationshuv typ denna,
https://www.benders.se/sortiment/tak/ventilation-genomforing/ventilationshuv-palema/
Om det däremot är avloppsventilationen så behöver inte röret isoleras på ”kalla sidan” eftersom kondensen inte gör någon skada i avloppet.
Okej, avloppsventilationen är faktiskt inkopplad till frånluftsröret med något 45 graders t-rör, vilket är dumt byggt då det kan dra in avloppslukt i toaletten när fläkten är avstängd och köksfläkten är på. Så då kanske det bästa alternativet är att koppla om så avloppsluftningen har den nuvarande takhuven för sig själv och köra fläkten genom väggen istället. Då slipper man installera isolerad takhuv, men förlorar självdraget. Får skaffa en fläkt som går konstant istället.Demmpa skrev:
Jo frånluftskanalen ska isoleras hela vägen på ”kalla sidan”, alltså från isoleringen på vinden upp genom taket å upp i takhuven.
Annars blir det kondens på insidan av ventilationsröret så att det droppar ner i badrummet.
@SirHemming det du behöver är en riktig ventilationshuv typ denna,
[länk]
Om det däremot är avloppsventilationen så behöver inte röret isoleras på ”kalla sidan” eftersom kondensen inte gör någon skada i avloppet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden