Fick nya bänkskivan till det nyinstallerade köket idag och upptäckte att utrymmet mellan stomme & befintligt kakel (som vi valt att behålla) är ca 1mm för snålt tilltaget för att man skall kunna låta skivan glida in under kaklet.
Frågan är... Skall jag ge mig på att kapa kaklet med diamantklinga eller fräsa ner bakkanten på bänkskivan?
Problemen jag ser är:

Diamantklingan kommer att skita ner halva huset med kakeldamm & i värsta fall göra att kaklet blir kantstött/chippat i nederkant. Men det skall ju ändå dit fog mellan skiva & kakel så det hoppas jag kunna dölja i.s.f. Eller finns det bättre alternativ för kakelkapning?

Fräsa ur skivan kan i värsta fall göra att den tar åt sig fukt & sväller om det letar sig fram till den oskyddade spånskivan som är basen i laminatskivan som då sväller den & blir mosig. Dock långsökt eftersom man fogar mellan skiva & kakel.

Vilket av dom två alternativen skulle ni välja? Kakla om är inget jag varken hinner, vill eller orkar med p.g.a. ett redan späckat schema.

• Glipa mellan kökskakel och bänkskiva där kanten är för trång för att bänkskivan ska passa under kaklet, vilket skapar monteringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gearhead Gearhead skrev:
Fick nya bänkskivan till det nyinstallerade köket idag och upptäckte att utrymmet mellan stomme & befintligt kakel (som vi valt att behålla) är ca 1mm för snålt tilltaget för att man skall kunna låta skivan glida in under kaklet.
Frågan är... Skall jag ge mig på att kapa kaklet med diamantklinga eller fräsa ner bakkanten på bänkskivan?
Problemen jag ser är:

Diamantklingan kommer att skita ner halva huset med kakeldamm & i värsta fall göra att kaklet blir kantstött/chippat i nederkant. Men det skall ju ändå dit fog mellan skiva & kakel så det hoppas jag kunna dölja i.s.f. Eller finns det bättre alternativ för kakelkapning?

Fräsa ur skivan kan i värsta fall göra att den tar åt sig fukt & sväller om det letar sig fram till den oskyddade spånskivan som är basen i laminatskivan som då sväller den & blir mosig. Dock långsökt eftersom man fogar mellan skiva & kakel.

Vilket av dom två alternativen skulle ni välja? Kakla om är inget jag varken hinner, vill eller orkar med p.g.a. ett redan späckat schema.
Foton är bra hur det ser ut.

BirgitS
Kan inte bänkskivan sluta där kaklet börjar?
Springan emellan täcks ju med fog i alla fall. Eller ser det väldigt konstigt ut om skivan går en kakeltjocklek längre ut utanför skåpluckorna?

• Gilla
Gearhead
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Springan emellan täcks ju med fog i alla fall. Eller ser det väldigt konstigt ut om skivan går en kakeltjocklek längre ut utanför skåpluckorna?
Förbannelsen med att övertänka saker och ting! Jag citerar uppfinnaren i Sundbyberg... "Tänkte inte på det" 🫣
Skall mäta och kolla så inga ny problem uppstår i.s.f. Det är två bänkskivor som sitter i en L-konfiguration.

BirgitS BirgitS skrev:
Problemet då blir att den laminerade skivan som ligger dikt an mot kylskåpets täckskiva på andra sidan köket måste kapas motsvarande 5-6mm 😔

BirgitS
Okej, men det är väl en kortare sträcka i alla fall, eller?

• Gilla
Gearhead
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men det är väl en kortare sträcka i alla fall, eller?
Helt korrekt! Får suga på den här karamellen lite. Vill helst inte göra någon åverkan på skivan. Men man får inte alltid som man vill. Tack för att du bollar lite idéer med mig! 😊

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.