Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förlänga altan. Hur kapa trallen oregelbundet?

1. I
    Medlem · 26 inlägg

IsseBisse

Medlem
    Jag har tänkt bygga ut altanen med någon meter. Trallen som redan ligger är fortfarande helt ok, så jag vill byta så lite som möjligt av den. Jag vill inte ha en rak skarv mellan gammalt och nytt, så jag tänkte såga den gamla trallen lite oregelbundet.

Vad ska jag använda för verktyg till att såga den gamla trallen? Dvs hur sågar jag trallen mitt över en regel, med två längre trallbräder "över" och "under"?

Hoppas ni kan förstå vad jag menar.

2. L
    Husägare · Skåne · 4 066 inlägg
    Lägg en fris = en trallbräda på tvären som avgränsar mellan nytt och gammalt.

3. I
    Medlem · 26 inlägg

IsseBisse

Medlem
    Den nya delen blir bara ca 1 m bred, för att göra plats för ett staket, så det skulle inte se bra ut.

4. B
    Medlem · 312 inlägg
    Du kan kapa trallbrädorna med ett multiverktyg, t.ex. det här från Bosch eller det här från Fein.

Frågan är dock om det inte går snabbare och enklare att lossa brädorna och kapa dem i rätt längd och sedan skruva tillbaka dem.

5. Z
    Medlem · 552 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Man behöver inte lossa hela brädan utan bara fram till och med regeln där man vill kapa den. De skruvarna måste man i alla fall lossa för att kunna skarva.
    Märk ut var brädan ska kapas.
    Sen sticker man in ett föremål under brädan så man får upp den en bit och sen kan man kapa med sticksåg, cirkelsåg, sänksåg, japansåg eller vad man märker funkar bra. Testa på en bräda en bit från där den till slut ska kapas för att skarva.
    Slipa av alla sågsnitten.
    Om ett snitt blir dåligt t ex spricker så upprepa vid nästa regel.
    Förborra för alla nya skruvar i de existerande brädorna.

Fast ett multiverktyg med ett brett bra blad tar inre så lång tid så jag skulle köra på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.