4 907 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Kap&Gersåg Experthjälp tack!
Sida 1 av 2
Har precis köpt hus. Lite pyssel med det, byggår 1946.
Nu ska jag handla på mig lite verktyg och först ut är en kap&gersåg
Frågan är vilken som jag verkligen behöver??
Användningsområde: Såga lister, reglar, trall... Väldigt basic
Har aldrig arbetat med någon kap&gersåg tidigare och känner att jag inte behöver lägga allt för mkt pengar.
Modeller som jag tittat på: Bosh PCM 7 sam PCM 8S. Skiljer ju cirka en tusenlapp mellan modellerna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=268390,504774
Har ni några bra tips till mig, andra modeller kanske?
Nu ska jag handla på mig lite verktyg och först ut är en kap&gersåg
Frågan är vilken som jag verkligen behöver??
Användningsområde: Såga lister, reglar, trall... Väldigt basic
Har aldrig arbetat med någon kap&gersåg tidigare och känner att jag inte behöver lägga allt för mkt pengar.
Modeller som jag tittat på: Bosh PCM 7 sam PCM 8S. Skiljer ju cirka en tusenlapp mellan modellerna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=268390,504774
Har ni några bra tips till mig, andra modeller kanske?
Kolla upp om beijer har kampanjen kvar, Då kan du få PCM7 för 1595kr
PCM7 har nackdelen att den har liten klinga och saknar slide = dålig maxbredd på det som ska kapas.
PCM8s är säkert en ganska OK hobbyanvändarmaskin, men nu får man proffsbrodern GCM8s för såpass lite extra pengar att det är frågan ifall det är värt att köpa en PCM8 S.
Jag skulle köpt en Bosch GCM8s alla dagar i veckan ifall jag skulle tjacka en ny kap/ger idag. Den har precis allt jag söker av en kap/ger, och det till ett synnerligt attraktivt pris om man jämför med alla andra sågar i proffssegmentet.
PCM8s är säkert en ganska OK hobbyanvändarmaskin, men nu får man proffsbrodern GCM8s för såpass lite extra pengar att det är frågan ifall det är värt att köpa en PCM8 S.
Jag skulle köpt en Bosch GCM8s alla dagar i veckan ifall jag skulle tjacka en ny kap/ger idag. Den har precis allt jag söker av en kap/ger, och det till ett synnerligt attraktivt pris om man jämför med alla andra sågar i proffssegmentet.
Ska också köpa en kap/ger med bänk. Har hittills lånat en DeWalt som jag inte vet beteckningen på men den är av hyfsad kvalitet och fungerade bra. Jag gillade bänken mycket, enkel att fälla ut/ihop och funktionell på plats.
Nu har jag fått möjlighet att köpa en egen och har hyfsat mycket pengar till förfogande, eftersom jag inte är speciellt hemma på just det här verktyget tänkte jag "kapa" tråden här och hoppas på förslag från Er som inte viker för kostnader
Jag har 10 000 till affären och butiken säljer Hitachi, DeWalt, Bosch och Milwaukee, tror inte jag såg nåra Festool men jag kan ha missat den i hastigheten så är det den bästa är förslag välkomna.
Vad ska jag kolla efter? och vad rekommenderar Ni?
Jag vet att det finns trådar i oändlighet om detta men har inte hittat alla svar där och det kommer ju nya modeller hela tiden
Nu har jag fått möjlighet att köpa en egen och har hyfsat mycket pengar till förfogande, eftersom jag inte är speciellt hemma på just det här verktyget tänkte jag "kapa" tråden här och hoppas på förslag från Er som inte viker för kostnader
Vad ska jag kolla efter? och vad rekommenderar Ni?
Jag vet att det finns trådar i oändlighet om detta men har inte hittat alla svar där och det kommer ju nya modeller hela tiden
Var i samma läge som du i våras och kollade på PCM8 och GCM8. Valde till slut en Metabo KGS216. Halva priset mot en GCM8 och den känns mer gedigen än PCM8. 1900 med frakt från DUAB är mycket överkomligt för en bra såg.
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5442
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5442
men den lider ju fortfarande av geringsdjupetEllagård skrev:
Sågdjup 90°/45° 65 mm/36 mm
Jula har bra ralla på en Meec nu. En dryg tusing för såg+sågbord. Köp till en 60T klinga för några hundringar och såga lister. Den klarar >30cm bredd vilket nästan inga andra gör... Bra om man skall såga 30cm skivor...
Den duger gott till basic jobb.
Den duger gott till basic jobb.
Ellagård skrev:
Hmmm men vad #(=#¤/(=. Det har varit den springande punkten för mig och har därför inte riktigt vågat köpa just den. För att sen gå upp till kgs 254 så talar vi om en annan prisklass. Tyckte det var så långt ifrån spec att jag inte trodde den skulle ha samma fenomen som Bosch:en
Tack för infon
/Lorant
Provade nyss. Snedkapade (45 grader) 45x90 och 45x120. Med 120 fick man vara lite noga med utdragsläget på sliden, annars tar klingans alu-kåpa i arbetsstycket. Troligen får man problem att dubbelgera 45x90, men det kan jag leva med, när den iaf kapar 305mm, mycket nyttigt som Ugglan påpekar.
Den där Metabo sågen verkar vara väldigt prisvärd, köpte min på bauhaus för 1870:- (utnyttjade att den var billigare på hornbach) men har inte använt sågen min än. Inte säker på att det verkligen är en kap och ger som jag behöver.
Hur som helst nu när ellagård dessutom avslöjar att den kan gera en 45:a så blir man ju helt övertygad om att detta måste vara en av de mer prisvärda sågarna på markanden. Innan jag köpte min gick jag runt och klämde och kände på alla sågar på Jula, bosch GCM och PCM, Ryobi, Besttools, Einhell, DeWalt mm. Tyckte dock att ingen anan sågh verkade leverera samma value for money som Metabon. Återstår att se om jag har rätt.
Storebror KGS 254 fick ju dessutom bra betyg när Gör Det Själv testade denna för några måander sedan.
Hur som helst nu när ellagård dessutom avslöjar att den kan gera en 45:a så blir man ju helt övertygad om att detta måste vara en av de mer prisvärda sågarna på markanden. Innan jag köpte min gick jag runt och klämde och kände på alla sågar på Jula, bosch GCM och PCM, Ryobi, Besttools, Einhell, DeWalt mm. Tyckte dock att ingen anan sågh verkade leverera samma value for money som Metabon. Återstår att se om jag har rätt.
Storebror KGS 254 fick ju dessutom bra betyg när Gör Det Själv testade denna för några måander sedan.
Hmmm, många bra åsikter och tips. Verkar ju vara en ren djungel..
Bosch pcm 7 går helt bort efter det jag hört er säga men vilken är mest värd priset mellan:
Bosch pcm 8 - 2695:- prisjakt
Metaboo kgs 216 - 1895:-
Har de i stort sett samma specifikationer?
Bosch pcm 7 går helt bort efter det jag hört er säga men vilken är mest värd priset mellan:
Bosch pcm 8 - 2695:- prisjakt
Metaboo kgs 216 - 1895:-
Har de i stort sett samma specifikationer?